Skip navigation

Stokkand hann - f6, 1/2000, ISO 200

Jeg hopper litt fram og tilbake i mappene når jeg redigerer, og disse bildene tok jeg i begynnelsen av april. På den tiden kurtiseres det som mest ved Østensjøvannet, gutta rivaliserer så fjærene fyker og det kan unektelig gå ganske hardt for seg.

Om denne andriken har mistet hele stjerten sin på denne måten, eller om han har vært utsatt for en sint gås eller svane, aner jeg ikke. Uansett så han ganske snodig ut der han vagget rundt med minimal balanse.

Stokkand hann - f6, 1/2000, ISO 200

For ikke lenge siden lærte jeg at fjær som er mistet vokser ut igjen ganske raskt. Fjær som bare er ødelagt derimot, blir sittende på til fuglen ellers myter på vanlig måte. Dette har nok vært en stor fordel for denne karen, som nå sikkert har hele stjerten intakt igjen.

Stokkand hann - f6.3, 1/2000, ISO 200

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

16 Comments

  1. Som du sier så ser han veldig avstumpet ut der han står, en uvanlig kort utgave. Får håpe den vokser raskt ut igjen så han får litt balanse igjen :)

    • Den har nok vokst ut igjen for lengst Rune. Jeg har i hvert fall ikke sett noen stjertløse andriker lenge. Det gikk hardt ut over balansen hans dette her. ;)

  2. Stakkars, men de vokser nok ut igjen!

    • Det var synd på ham der og da, men det ordnet seg sikkert igjen ganske raskt.
      Kos deg videre i uken Lavina!!
      Gooooood klem :D

  3. Slik er vel naturen, og det vokser nok ut igjen. Men det minner meg på de grusomme TV-bildene av hvorledes gåseoppdrettere (og andeoppdrettere?) sitter og ribber de levende fuglene sine for fjær og dun…, – fordi vi skal kunne kjøpe dundyner og puter.

    • Uff ja.. jeg blir kvalm bare jeg tenker på det Svein!!
      Denne karen er nok fin igjen for lengst skal du se. :)

  4. Nyyydelige bilder. Men stakar liten da, håper det vokser ut igjen.

    • Tusen takk skal du ha Charlotte. Det var litt synd på denne tassen, men for alt vi vet kan det jo godt ha vært selvforskyldt.
      Fjær som er mistet vokser ut igjen veldig raskt, så det tok nok ikke lange stundene før han var seg selv igjen. :)

  5. Du har jo fått stokkand steggen til å flørte med kamera jo. Skikkelig blinkskudd!

    • *Smiler glad til deg*
      Siden du har vært ved Østensjøvannet, vet du at de fleste fuglene gjerne flørter med oss som fotograferer. De vet jo at vi som regel har en godbit på lur. ;)

  6. Stakkars gakk-gakken då.
    Flotte bilder :)

    • Ikke greit for denne stakkaren å konkurrere om damenes gunst når stjerten var plukket av ham, men det ordent seg sikkert etter hvert. ;)
      I våre øyne er han nå fin kar uansett da!

  7. Ikkje greit nei å gå med stumpen bar, hehe

    • Nei, ikke bare så han snodig ut og hadde mistet det meste av balansen, men han fikk ikke særlig draget på damene heller. *ler*

  8. Dette er ve det en kaller den forkorta utgaven av denne type and dette…

    Flotte bilder da.

    • Jeg ble ganske overrasket over å se hvor korte disse endene faktisk er i kroppen, men slik må det selvsagt være dersom de skal kunne fly. Har bare ikke tenkt over det tidligere.
      Lurer for resten på hvor mange ulike fugler jeg etter hvert har fått bilde av. Det skal jeg jammen finne ut av en dag. Dog ikke nå mens solen skinner. Tenker jeg tar en tur til Fornebulandet istedet for å sjekke ut et nytt område jeg fikk høre om igår. ;)

      Ha en flott dag du også Ivar!!


One Trackback/Pingback

  1. By Med rumpa bar « Fotoboksen on 04 aug 2009 at 5:29 pm

    [...] bar denne andriken, og fremdeles ser han like snodig ut. Dere husker kanskje at jeg viste dere bilder av ham på vårparten, og håpet da at fjærene snart ville vokse ut igjen. Så har altså ikke [...]

Legg igjen en kommentar

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

