Hopp over navigasjon

Bydue - f6.3, 1/800, ISO 200

Foringsplassen min har blitt invadert av byduene som jevnlig blir matet ikke langt unna! Det hadde i og for seg vært helt greit dersom de bare kunne ha holdt seg på bakken og ikke til stadighet flydd opp og satt seg rundt matfatet. Verken småfuglene, flaggspetten eller ekornene slipper til når ti til tredve duer hele tiden kives om å få tak i godbitene.

Visst er duene noen pene fugler, og de vil jo bare ha mat de også, men det er ikke duer jeg primært vil fotografere… slett ikke!!

Jeg har grublet og tenkt for om mulig finne en løsning på problemet, men det eneste som nytter er nok å flytte foringsplassen til et helt annet sted.  Enn så lenge kommer jeg til å sørge for at det finnes mat der den nå står, for så å trappe ned mengden over tid. På denne tiden har fuglene heldigvis rikelig tilgang på mat i naturen. Dermed håper jeg de faste gjestene i matfatet ikke vil savne det alt for mye.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Bydue - f5.6, 1/1250, ISO 200

 

Bydue - f5.3, 1/1250, ISO 200

 

Bydue - f5.6, 1/1250, ISO 200

 

Bydue - f6.3, 1/1000, ISO 200

 

Bydue - f6.3, 1/1000, ISO 200

  1. Fine bilder da;)

    • Jo da, tusen takk.. men det er rødstrupen, bokfinken, grønnfinken og alle de andre fuglene jeg ønsker å fotografere! *sukker oppgitt* :/

  2. Hehe, de er flotte, men helt enig med deg mtp forplassen, det er ikke de man ønsker overflod av akkurat. Men du kan ikke flytte duene da? Sakte men sikkert lede de bort med maten, og stadig litt mindre,samtidig passe på at det ikke er så mye mat på bakken der du har det nå, så finner de seg raskt tilstede et annet sted hvor de får maten sin servert. Bare en tanke :)

    • Problemet er at de allerede har en foringsplass ca 50 meter unna. Der får de ganske mye mat ved to-tiden hver eneste dag. Men så har de altså funnet ut at det stadig er noe å hente oppe på foringsplassen min. Derfor tror jeg neppe denne løsningen nytter. Jeg kunne for resten gi dem mat på deres egen foringsplass før jeg legger ut mat hos meg. Kanskje de da vil holde seg unna.. en stund i hvert fall. Skal se om det funker, men har i grunnen mine tvil.

      For sikkerhets skyld skal jeg uansett lete etter et annet egnet sted.

  3. Ja ja men da ble det jo noen flotte duebilder da iallefall… og antar at de er vanseklige å bli kvitt når de først har funnet ut at det er mat der… ;)

    • Det er hva jeg også frykter Ivar! Men, men.. det var i hvert fall moro så lenge det varte. :)
      Etter hvert finner jeg sikkert en annen egnet plass. Der kan det jo til og med hende jeg får stifte bekjentskap med arter jeg ikke har hatt besøk av på denne foringsplassen, og forhåpentlig vil det være ekorn der også.

  4. Synes det var noen flotte bilder, selv om jeg skjønner problemet. Duene kommer til steder der det er mat, og de får det servert. Nå har de jo rik tilgang i naturen, kanskje du må finne en ny foringsplass? Lykke til, håper du finner ut av det problemet. Venter på Nøtteliten og alle andre dyra i Hakkebakkeskogen din. :-)

    • Tror nok en ny foringsplass på sikt er den eneste fornuftige løsningen. Jeg skal imidlertid teste ut om duene holder seg borte en stund dersom jeg først gir dem mat på deres egen foringsplass.

      Tanken på mulig besøk av små ekornunger senere i sommer er nok hovedgrunnen til at jeg uansett vil sørge for at det er litt nøtter og andre godsaker tilgjengelig på denne plassen også. Så får vi bare krysse fingrene og se hva tiden vil bringe Lavina. ;)

  5. Av en eller annen grunn ser de litt så bestemoraktig ut synes jeg :-) smålubben og snill…

    Vakkert fargespill på bryste til den første der da.

    • Det har du jammen rett i Anne.. de ser faktisk “bestemoraktige” ut.

      Skal se om jeg klarer å konstruere et “Petter Smart” matfat som bare småfuglene vil ha tilgang til mens jeg er der med kameraet. Det spiller nemlig ingen rolle med duene så lenge de bare holder seg på bakken.

      Jeg har googlet en del, men ikke funnet noe som egner seg. Derfor må jeg nok lage noe skreddersydd selv.

  6. hehe, samme problemet her, men heldigvis ingen invasjon, de var flere en stund, men nå er det som oftest bare 1-3 stk. Det mest irriterende er dog at duene tar til å jage flere av de faste, det er greit at den hjelper til med å jage skjære, men resten kan få være i fred altså!
    Her er forresten stæreinvasjon, er de oppe hos deg også?

    • Stæren har jeg ikke hatt på selve foringsplassen enda, bare like i nærheten.
      Duene gir seg ikke! For meg ser det nesten ut til at de har flyttet fra sin egen foringsplass og opp til meg alle sammen. I de siste dagene har jeg derfor bare sørget for at det er mat i de foringsautomatene duene ikke kommer til. Kanskje de da går lei og flytter tilbake til seg selv etter hvert. Jeg håper det, for jeg har enda ikke funnet noen annen hensiktsmessig plass i denne lille skogen.

  7. Jo, det skulle vel hjelpe på håper jeg, eneste er jo at de jo spiser alt som faller på bakken (rettelse: som fuglene slenger på bakken), men det blir jo mindre atraktivt da.

    Men du som mater mye, veit du om noen steder i osloområdet som fremdeles selger solsikker i stort kvanta (til fornuftig pris)? Jeg er nesten helt fri på tross av heftig rasjonering siste mnd….

    • Jeg kjenner ikke til hvem som selger solsikkefrø i stort. Som oftest handler jeg inn 4-kilosposer på Europris, og min lokale fikk inn ny forsyning for ikke så alt for lenge siden. Håper de fremdeles har, for jeg trenger en ny pose nå.

      Har ikke plass til store kvanta av solsikkefrø også. Her er det nemlig kattemat og sand som kjøpes inn i stort… og OBOS tilbyr ikke særlig mye lagringsplass. ;)

  8. flott, da skal jeg sende mannen på europris :)

    • Var en tur innom Europris idag, og da hadde de bare 2,5-kilosposer til ca 30 kroner. Ja, ja – i nøden spiser fa…. fluer. ;)
      Før jeg gikk på foringsplassen i formiddag sørget jeg for å gi duene mat på plassen deres. Under over alle undre så funket det. I hvert fall holdt de seg unna plassen min i nesten to timer etter det! :D


Legg igjen en kommentar

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

