Hopp over navigasjon

Daily Archives: mai 26th, 2009

Blomst - f14, 1/320, ISO 200

Mellom all fotografering av fugler og by-refleksjoner har det blitt litt tid til macrofotografering også. Her er noe av det jeg fant rundt husveggene en dag tidlig i mai. Siden jeg ikke med hundre prosent sikkerhet vet navnet på alle disse blomstene, velger jeg bare å kalle dem «blomster» alle sammen.

Blomst - f10, 1/320, ISO 200

Jeg skulle imidlertid gjerne ha visst hva denne rosa blomsten heter, for den kunne jeg tenke meg å ha i en av blomstergruppene mine.

Nå kan min venninne  Siv fortelle at blomsten heter «Judaspenger» og har det latinske navnet «Lunaria Annua». Hun har mange både nydelige og spesielle blomster i sin egen hage, og på hjemmesiden hennes kan dere se flere av dem. Siden hennes er for resten vel verd et besøk av flere grunner. Siv lager nemlig noen vakre smykker og en av skogkattene hennes fikk nettopp tre flotte unger. Anbefaler absolutt at dere stikker innom!

Blomst - f8, 1/160, ISO 200

 

Blomst - f6.3, 1/160, ISO 200

 

Blomst - f11, 1/160, ISO 200

 

Blomst - f6.3, 1/320, ISO 200

Det ble så mye rot rundt disse spireablomstene at jeg først tenkte å slette bildet. Før jeg kom så langt testet jeg imidlertid ut enkelte av de alternative «lysfiltrene» i PS, og med 60% «overlay» ble resultatet slik at jeg valgte å beholde det likevel. Litt mørkt ble det unektelig, men jeg liker stemningen det gir at blomstene på en måte vokser fram av ingen ting.

Blomst - 16, 1/125, ISO 200