Skip navigation

Daily Archives: juli 3rd, 2009

Rådyr - f6.3, 1/800, ISO 200

Denne gangen tar jeg dere med tilbake til en søndag i slutten av april. Jeg hadde hørt at det skulle RINGMERKES fugler ved Lilløyplassen Naturhus, og det ville jeg veldig gjerne få være med på. Derfor var jeg riktig tidlig ute den morgenen –  alt for tidlig skulle det vise seg.  Men det spilte ingen som helst rolle at jeg måtte vente noen timer til andre dukket opp. Jeg fikk nemlig selskap av en liten flokk vakre RÅDYR denne morgenstunden. Naturlig nok var de ganske skeptiske til damen med det store fotoappratet, så jeg måtte ta bildene på ganske stor avstand… og selvsagt hadde jeg ikke rukket å sette kameraet på stativet enda.

Rådyr - f6.3, 1/1000, ISO 200

Legg merke til hvor godt kamuflert han er inne i krattet.

Rådyr - f6.3, 1/1000, ISO 200

Den flotte bukken hadde i hvert fall fire damer i haremet sitt, og her ser dere noen av dem.

Rådyr - f6.3, 1/1000, ISO 200

 

Rådyr - f6.3, 1/1000, ISO 200

RÅDYRENE har en utrolig spenst. Se bare hvor langt hun kommer på to sprang!

Rådyr - f6.3, 1/1000, ISO 200

 

Rådyr - f6.3, 1/1000, ISO 200

Men det var ikke bare disse majestetiske dyrene jeg hadde besøk av. Også en REV lusket rundt ute på enga. 

Rev - f6.3, 1/1000, ISO 200

Etter hvert ankom det flere folk, nett  ble spent opp og det var klart for RINGMERKING.

Til å begynne med syntes jeg veldig synd på fuglene som havnet i nettet, men det hadde jeg ingen grunn til. Ikke en eneste en av dem mistet så mye som en fjær!

Først ute var en gulspurv:

Gulspurv - f6.3, 1/1000, ISO 1000

Ellers var det mange grønnsisiker som fløy i nettet… 

Grønnsisik - f7.1, 1/1000, ISO 1000

.. og flere grønnfinker.

Grønnfink - f6.3, 1/1250, ISO 1000

De fleste fuglene forholdt seg ganske rolige, men ikke denne blåmeisfrua! Ringmerkeren fikk virkelig smake av temperamentet hennes, men han var hele tiden like rolig og like varsom.

Først når jeg så fuglene på denne måten, gikk det opp for meg hvor små de egentlig er.

Blåmeis - f8, 1/1000, ISO 1000

Alle fuglene ble REGISTRERT i databasen med art, kjønn og alder. Noen var merket fra før. Disse ble også registrert og kontrollert. Registreringene ble senere sendt til Stavanger Museum som har den samlede oversikten over ringmerkede fugler i Norge.

Denne siste fuglen, en RINGDUE, fikk vi ikke merket. Til det var nettet for finmasket. Antagelig kunne vi ha tatt den med hendene, for en mindre redd ringdue har jeg aldri vært borti! I stedet for å «jakte» på den, lot vi den trippe rundt bena våre.. noe den tydeligvis anså som den naturligste ting i verden.

Ringdue - f11, 1/1250, ISO 1000

Dere kan tro jeg lærte mye om fuglene denne dagen. Enkelte ting må jeg imidlertid se flere ganger før jeg lærer skikkelig, så jeg ser virkelig fram til nye ringmerkingsdager til høsten.

Jeg anbefaler at du besøker Petunias temablogg for å  se flere innlegg i denne serien.

 

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

abc-i-ord-og-bilder

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.