Hopp over navigasjon

Hesteføll - f9, 1/125, ISO 320

Av og til mislykkes jeg fullstendig med å få fram den stemningen jeg ønsker i bildene mine, og dette er et ganske godt eksempel. Dette føllet og moren koste seg sammen med flere andre hopper og føll på et fint og grønt beite. Stemningen rundt hestene var dermed riktig så trivelig og god, og det var den stemningen jeg ønsket å formidle. Snakk om å mislykkes!!

Akkurat ved inngangen til området var det en smule opptråkket og bløtt etter dager med regn. Da får nødvendigvis også hestene litt av leiren på pelsen. Dette, kombinert med «dødt» lys og at føllet var iferd med å felle den første babypelsen sin, gir bildene en riktig dyster stemning. Selv jeg som med egne øyne så at de hadde det helt utmerket, synes nesten synd på dem når jeg ser disse bildene.

Ja, ja.. jeg får håpe jeg klarer det bedre neste gang!

Hest med føll - f7.1, 1/125, ISO 320

  1. Synes det var fint likevel jeg. Det ble stemning i bildene. Det lille føllet ser litt trist ut, men tenkende samtidig:)

    • Jo da, visst ble det stemning, men dyster og melankolsk. Ikke glad og god slik den egentlig var og som jeg forsøkte å få fram. ;)

  2. Ja, han så kanskje litt trist og pjusk ut… -men likte bildet veldig godt fordet jeg, selv om du ikke følte du fikk formidlet den rette stemningen.

    • Tusen takk for oppmuntringen *ler*. Bildene er vel i og for seg greie nok, men de er like fullt mislykket sett i forhold til stemningen jeg ville formidle.

  3. Så lenge andelen med gode bilder er akseptabelt så må vi bare være fornøyd med det.

    Jeg fikk god hjelp i dag med noen hvite sommerfugler, så jeg tror nok nå at jeg har fått puttet de riktig de 2 variantene jeg har tatt bilder av. Det kan sikkert hjelpe deg også hvis du fortsatt undrer.

    • Vi får vel det Morten.
      Det er supert med all hjelp vi kan få mht de hvite. Stikker derfor over til deg med en eneste gang! :)

  4. Den var søt, samtidig som man nesten kan syntes litt synd på den der den står flekkete og pjusket :) Ikke alltid man får det som man ønsker på tur nei,ei heller med bildene, hehe, kjenner til det, men det er jo hyggelig bare å få seg en tur også da.

    • Det er godt ikke hele turen var basert rundt disse hestene, og heldigvis fikk jeg tatt andre og bedre bilder av noe helt annet.
      Generelt hadde vi en toppers tur den dagen.. til tross for at det vi egentlig skulle ta bilder av slett ikke lot seg forevige på den måten vi hadde planlagt. ;)

  5. Så søt den var! Men den ser jo alikevel trist ut…! Godt du skriver at den egentlig ikke var det :)

    • Visst var den søt, og det var de alle sammen! Det var nettopp derfor jeg truet sjåføren til å stoppe ved dette beitet. :)

  6. Faktisk godt å lese at du ikke alltid lykkes du også .-)

    • Ta det helt med ro Anne! Det hender ofte at jeg ikke får bildene slik jeg ønsker dem. Da er det bare å krumme nakken og forsøke en gang til. *ler*

  7. Ikke alltid lett å få det som man vil og tenker, men fint ble det da alikevel!

    Håper du slenger deg på dyrekonkurransen på fotoverden og andre konkurranser :)

    Mvh NIna
    http://www.fotoverden.blogspot.com

    • Det ble greit nok Nina, om enn litt annerledes enn jeg hadde tenkt.
      Så får vi se om jeg finner fram noen bilder til konkurransen din. ;)

  8. Du verden, da er dette litt av en kontrast til virkeligheten ja.. For den ser veldig pjusk ut på bildet.. Men ytre fasade er ytre fasade ;) Du fikk ihvertfall et meget skarpt og godt bilde av den! :)
    Og du – jeg har en overraskelse til deg på bloggsiden min av i dag :)

    • Du verden så spennende! Jeg iler inn til deg med en eneste gang. :)

  9. Flott bilde var det alikevel, om han enn ser litt trist ut. fint fargespill i pelsen og da :)

    • De så så fine ut der og da Ivar, og i hodet mitt så jeg liksom hvilken deilig stemning jeg kunne få i bildene. Den gang ei!!
      Dette er for resten første gangen jeg har sett et føll skifte farge på denne måten. Fikk i hvert fall dokumentert akkurat det. ;)

  10. Synes du er flink til å finne motiver og formidle disse.. Har selv tenkt tanken feks ved solnedganger.. Vanskelig å formidle det øyet ser mange ganger.. Øyet er nok den aller beste optikken… Synes bildene ble superfine jeg da.. har aldri sett føll på denne måten

    • Dette var hyggelig sagt av deg, så tusen takk! Motiver finner jeg i grunnen over alt.. til tider nesten for mange av dem. Det er imidlertid ikke bestandig like lett å videreformidle stemningen man sanser der og da. Et slikt pelsskifte på et føll har heller jeg ikke sett tidligere. Artig, ikke sant!

      Enig med deg i at solnedganger kan være et utfordrene motiv. Kameraet lures ofte av lyset, og da er det om å gjøre å finne de innstillingene som gjentegner det man ser. Synes for øvrig mange har en tendens til å dra for hardt i spakene i ettertid slik at bildene fortoner seg unaturlige. Selvsagt hender det at himmelen virkelig er dramatisk. Det har jeg selv opplevd og foreviget med så riktige farger og kontraster som mulig. Men det er jammen ikke hverdagskost at himmelen nærmest forteller at dommedag er nær! ;)


Legg igjen en kommentar

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

