Skip navigation

Zoomet blomst - f18, 1/25, ISO 200

For en tid tilbake prøvde jeg en fototeknikk jeg ikke har våget meg på tidligere. Resultatet ble langt ifra perfekt, men effekten fikk jeg i hvert fall fram. Den ble faktisk så kraftig at jeg blir svimmel av å se på disse bildene.

Dette må jeg trene mer på, og i hvert fall bruke stativ når jeg velger en så lang lukkertid. Tar mer enn gjerne imot gode råd om denne fototeknikken hvor man zoomer og knipser samtidig.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format… hvis du da ikke allerede har blitt for svimmel. ;) )

Zoomet blomst - f18, 1/25, ISO 200

26 Comments

  1. tøft! funker bra! men motivene ikke hlet skarpe i zoomen.. men de MÅ ikke være det.. hadde planer om å legge ut noe lignende selv av bilder tatt ifjor og har merket at det er supervanskelig å få akkurat motivet i fokus med teknikken.. Har funnet ut at her er det str som teller… tele asså.. oh ja, mener objektivet :)

    • Disse tok jeg håndholdt med en 24-120mm. Med en lukker på 1/25 er det nesten umulig å holde fokuspunktet stødig. Fant fort ut at jeg måtte bruke stativ. Derfor gjorde jeg bare disse to forsøkene. ;)
      Hva slags innstillinger bruker du når du tar slike bilder?

  2. Snakk om å bli sugd inn i bildet da, råstilig… men man skal ikke se lenge før man blir helt uvell av synet, hehe, vet ikke om det bare er alder.. :)

    • Jeg zoomet kanskje litt for mye, for jeg blir nemlig også uvel hvis jeg ser lenge på dem. Måtte faktisk summe meg litt etter at jeg hadde redigert dem. Om det bare er alderen…. vi er da bare ungdommer begge to, er vi ikke!! ;)

  3. Oops! Det där var värre än Liseberg eller Tusenfröjd (heter det så?). Yr är bara förnamnet. Kanske ska man se på avstånd? för egentligen är det fräckt!

    • Det ble heftig dette her, og kan absolutt sammenlignes med både Liseberg og Tusenfryd (nesten helt riktig).
      Jeg har en stor ekstraskjerm som jeg kan sette bildene på og se hvordan effekten fortoner seg på avstand. Frykter imidlertid at den blir like ille! *ler*

      Neste gang jeg forsøker meg på dette bør jeg nok zoome litt saktere.

  4. Hvis du bruker blitz på andre lukkergardin (altså at blitzen utløses like før blenderåpningen lukker seg), så kan det hende det du zoomer på, blir litt mer skarpt. Er en stund siden jeg prøvde meg på denne teknikken her :)

    • Aha!! Tusen takk for tipset Ithil. Da skal jeg ta med både blitz og stativ neste gang jeg skal forsøke meg på dette. :D

  5. Utrolig stilig effekt! Ble litt svimmel ja:) Har noen sånne bilder, men de var ikke planlagt å bli sånn,, hehe.. Fikk inspirasjon til no nytt nå:)

    • Det er alltid morsomt å prøve noe nytt, og veldig hyggelig at disse kunne inspirere!
      Skal bli spennende å se om jeg får det til litt bedre ved neste korsvei, for på disse ble nok effekten i meste laget. ;)

  6. Ja, det var svimlende bilder! Det føltes nesten som jeg var ute og gikk, forbi de blomstene, på det siste bildet.. Sikker på hvis du hengte det opp i stort format, og folk gikk forbi, ville de begynt å gå skeivt.. ler..
    Takk for flotte ord på siden min, det varmet, bloggen din og du er verdt det!
    Klem til deg :)

    • Tenk om det virker slik du sier. Hvor morsomt hadde det ikke da vært å filme alt med skjult kamera! Eller kanskje disse kan brukes i terapi for å rette opp skakkjørte. I så fall kunne jeg antagelig bli rik!! ;) (Uff, det var stygt tenkt av meg!)
      Så er det da virkelig jeg som skal takke deg Viola, for en så kjempehyggelig oppmerksomhet!!! :D

  7. vedr innstillinger.. har ikke funnet ut noe som funker sånn gjengs over.. så jeg prøver meg frem.. kommer jeg over hva som gir bra resultat så gir jeg deg et tips.. jeg har også tatt håndholdte.. men skal forsøke med stativ

    • Jeg har sett noen slike bilder tidligere, men da var ikke effeken like sugende som dette. Kanskje jeg zoomet for raskt, eller kanskje det er selve motivet som forårsaker den voldsomme effekten?
      Skal bli artig å se hvordan resultatet blir ved neste korsvei.

  8. men inbiller meg at jo større tele du bruker jo større effekt

    • Det høres logisk ut. Nå har jeg jo en 200-500 hvor zoomingen ikke tar så lang tid. Neste gang jeg er ved Østensjøvannet skal jeg prøve med den. Der har jeg jo også muligheten til å la effekten virke på vannet som ellers er en rolig bakgrunn.

  9. Morsomt, jeg har prøvd dette ut for mangen mange år siden… da jeg hadde et pentax kamera med film i.

    Til å være første forsøk så er det jo slett ikke så ille. Her er det bare å øve seg mere så blir det enda bedre neste gang.

    • Dette må jeg nok trene ganske mye på før jeg vil få tilnærmet kontroll over hvordan resultatet blir. Sikkert formålstjenlig å legge inn et par slike bilder hver gang jeg tar kameraet med ut. Ikke bare må jeg få det tekniske på plass. Jeg må jo også finne ut av hvilke motiver denne effekten egner seg på.

  10. Her suges en inn i bilde….flott gjort!

    • Ser jeg for lenge på disse får jeg følelsen av å være inne i en stor tornado. Heldigvis har jeg vært spart for den opplevelsen da. ;)
      Den sugende effekten ble nok alt for stor her. Må nok trene og trene og trene igjen for å få til dette på en skikkelig måte.

      • Jeg husker jeg prøvde meg på en benk, kanskje en ide?

        • Et godt alternativ Morten. Jeg skal forsøke meg på det. :)

  11. En spennende teknikk jeg aldri har forsøkt, så tips kan jeg ikke gi. Bildet klarte jeg ikke se lenge på for ble både svimmel og kvalm. Kanskje man har noe feil med balansenerven siden man er i satt alder??
    Ønsker deg en fin dag, har det så travelt men håper det snart blir litt roligere igjen..

    • Jeg tror vi kan ta det helt med ro Lavina. Det virker jo som om folk i alle aldre blir svimle av disse bildene. Skal legge ut noen andre bilder om et lite øyeblikk. Jeg kan jo ikke forårsake at folk blir kvalme og uvel når de besøker siden min. ;)
      Ta vare på deg selv midt i all travelheten og ha en så fin dag som du bare kan!

  12. Flotte bilder, her suges en inn i bildet ja. Kult.

    • Jeg vet ikke riktig hvor kult dette er jeg Ivar. Synes effekten har blitt alt for kraftig, for et bilde skal da ikke gjøre en stakkar uvel! *ler*
      Men det skal bli morsomt å forsøke igjen. ;)


Legg igjen en kommentar

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

