Skip navigation

Daily Archives: februar 8th, 2010

Flaggspettene er hyppige gjester på foringsplassen min. Jeg kan med sikkerhet si at det i hvert fall er tre av dem, to hanner og en hunn. Det blir ganske mye liv og røre når begge hannene dukker opp samtidig, og værre blir det sikkert etter hvert som våryrheten tiltar. Det er imidlertid en helt annen ting enn våryrheten jeg skal vise dere her.

Like ved foringsplassen står det en tørr og morken gammel bjerk, og i toppen av det har flaggspetten en av «smiene» sine. Der fester den kongler i små hull og sprekker og hakker ivrig løs for å få tak i konglefrøene. Det var for resten ikke mange frøene flaggspetten fikk ut av denne kongen før den datt i bakken. Men ingen grunn til å fortvile. Den hadde tydeligvis flere kongler på lur, og festet raskt en annen i sprekken.  

.

Så var det bare å hakke løs igjen.

Som dere ser har denne bjerketoppen blitt flittig brukt av spettene.

Siden det ikke var særlig gode lysforhold denne dagen, tok jeg noen små serier mens flaggspetten hakket som ivrigst. Da jeg senere lastet opp bildene, la jeg merke til at den uten unntak blunket i samme øyeblikk som den hakket. For meg er det morsomt å oppdage slike små detaljer, og akkurat dette blir nok en av de mange småting jeg kommer til å spørre fugle-ekspertene om. Jeg har selvsagt gjort meg tanker om hvorfor den blunker på denne måten, men det skal likevel bli artig å få en ekspertuttalelse.. for kanskje har jeg slett ikke rett i mine antagelser og får i stedet lære noe nytt og spennende.

Jeg lærte for resten noe nytt da jeg leste om flaggspetten i en av fuglebøkene mine. Der står det nemlig om hekkingen at:  «Begge kjønn hakker i april-mai ut redehull, som oftest i frisk osp eller annet løvtre. 4-8 glinsende hvite egg på underlag av trefliser. Ruges i 12 døgn, mest av hannen, som har hovedansvaret for mating av ungene de tre ukene i redet.»

Ikke værst.. som oftest er det jo vi jenter som blir overlatt slike strevsomme oppgaver. ;)

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i litt større format.)

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.