Hopp over navigasjon

Daglige arkiver: mars 1st, 2010

For to, eller er det kanskje tre år siden, ble det klekket et kull med veldig lyse stokkender ved Østensjøvannet. Fem av de seks ungene holder fremdeles til der nede. Nå lurer jeg på om kanskje damen på det øverste bildet kan være et avkom etter en av disse lyse. Hun skiller seg nemlig klart ut blant de andre, og i mine øyne er hun helt nydelig.

På bildet under ser dere en av de lyse hunnene fra det opprinnelige kullet..

.. og dette bildet er tatt under samme lysforhold av en hunn med farger og mønster vi normalt ser.

Men tilbake til damen jeg antar kan være av «andre generasjon». Det første jeg la merke til ved henne, var den nydelige fargen hun har fra nebbet og et stykke nedover halsen. Så la jeg merke til at mønsteret i fjærdrakten hennes også er annerledes. Det framstår stripete i stedet for spraglete…

… og er dermed ganske ulikt mønsteret hos de andre hunnene:

Jeg har fremdeles Pål Hermansens ord friskt i minne…  hvis fuglen/dyret på bildet kunne ha vært utstoppet, blir det for kjedelig i lengden. Derfor forsøkte jeg denne gangen bare å vise dere bilder hvor det foregår noe mer. Ser imidlertid at jeg nok en gang har syndet.

Det får stå sin prøve. Lille fru Stokkand er så vakker at dere må tåle noen «utstoppede bilder» også. Jeg håper i hvert fall at jeg er på vei i riktig retning.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.