Hopp over navigasjon

Det blir en liten hjertesak og en oppfordring denne gangen, og det dreier seg om fjerning av piggtråd. Jeg har nemlig flere ganger sett grusomme eksempler på hvordan piggtråd kan skade både fugler og dyr. I det små har jeg etter fattig evne forsøkt å få fjernet piggtråd der jeg ser den. Som oftest tar jeg en hyggelig prat med grunneieren, og det er ikke få meter av denne styggedommen som har blitt fjernet som følge av dette. Derfor vil jeg takke hver enkelt av dem og sender dem stor ære!

Den samme ære kan jeg derimot ikke sende de ansvarlige for T-bane-nettet her i Oslo. Langs linjene er det nemlig fremdeles kilometervis av piggtråd. Riktignok settes det ikke opp ny tråd på strekninger gjerdene byttes ut, men det foreligger ingen konkrete planer om å fjerne resten av den gamle piggtråden.

Grunneierne jeg har snakket med har vært udelt positive. Nå håper jeg på en like positiv holdning når jeg etter hvert får svar på mitt brev til de som har ansvar for vedlikehold av T-bane-nettet. Det burde jo ikke være så vanskelig å innarbeide en rutine som innebærer at piggtråd blir fjernet samtidig med at annet vedlikehold/reparasjoner blir utført langs skinnegangen. En solid avbitertang, tykke hansker og noen minutter ekstra arbeidstid på hvert oppdrag vil antagelig gi store resultater i løpet av relativt kort tid. Kanskje kan det være en ekstra pådriver at vi nå er inne i Naturmangfoldåret 2010.

Samtidig oppfordrer jeg dere alle til å gjøre en liten innsats i nærområdet der dere bor. Alle bekker små gjør som kjent til slutt en stor å.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

For øvrig vil jeg minne om tidenes største globale klimakampanje - Earth Hour – som går av stabelen i morgen lørdag 27 mars. Da skal byer, organisasjoner og enkeltmennesker over hele verden slukke lyset i en time for å vise sitt engasjement for klimaet.  Her skal det være mørkt i den timen!

Dere finner link til flere innlegg i denne ABC-serien inne på Petunias temablogg.

  1. Taggtråd kan skada fåglar och andra djur, men tyvärr så tror jag att vi även i fortsättningen får se detta uppsatt…
    Ett bra inlägg med fina bilder!
    Trevlig helg!

    • Jeg har vel ingen store forhåpninger om at vi i løpet av kort tid skal bli kvitt all piggtråd, men med hver meter som blir fjernet er ett skritt videre i riktig retning.
      Ha en riktig god helg du også Maria!

  2. Et viktig tema du tar opp her. jeg har mange ganger fått revet klær og fått sår av gammel piggtrå – også hundene mine. Men det er ingenting i forhold til hva som skjer med ville dyr og fugler.
    Eath hour skal vi være med på her hjemme hos oss også.

    • Du er ikke alene om ha blitt skadet av gammel rusten piggtråd Petunia. For oss er det heldigvis ganske enkelt å reparere tøy og om nødvendig få hjelp til å lege sår. Men de stakkars dyrene..

      Hvis været tillater, har jeg lyst til å fotografere litt under Earth Hour-timen i morgen. ;)

  3. Et viktig tema og som du understreker så flott ved bildene dine! Det er ikke alltid at de mest grusomme bilder «går hjem», heller slike som antyder fare som er det. Selv har jeg hatt en kjempejobb med å fjerne alt etter tidligere generasjoner her på gården, og jeg er glad all piggtråd er borte nå!
    Riktig god helg!

    • Du har så rett. Av og til kan alt for heftige bilder virke støtende og dermed mot sin hensikt.
      Kjempeglad for at du har tatt jobben med å fjerne piggtråden hjemme hos deg. Da jeg overtok hytta måtte jeg også gjøre en ganske stor innsats. Der var det nemlig hundrevis av meter som måtte fjernes.. både på gjerdet og flere kveiler rusten tråd som lå henslengt i skogen rundt.

  4. Heldigvis ikke noe piggtråd i nærheten her!
    Ha en riktig god påske!

  5. Har en mistanke om at det er piggtråd i de gamle gjerdene som skiller eiendommene her i bygda. Skal få sjekket opp her hos meg og få gjort noe med det når snøen er borte og det er fremkommelig..For det ble montert opp da andre eide stedet hvor jeg bor.
    Skal slokke alle lys.. Den er vi med på. Ta bilder så får vi se…

    God påske til deg og dine!!

    • Jeg fikk ikke tatt noen bilder den kvelden Lavina, men mørkt ble det både her og i langt de fleste vinduene rundt i området.
      Ellers er det alle tiders at du vil gjøre en innsats med å få fjernet piggtråden på din kan. Som sagt.. alle bekker små.. ;)

      Håper du hadde en alle tiders påske og at våren har meldt sin ankomst hos deg også nå.

  6. Nydelige fugler.

    • Visst er de søte. :)
      Det er så lett å overse/glemme de små fjærkledde gledessprederne vi har rundt oss hele tiden. De fortjener jammen å bli fotografert de også!

  7. Heisann!

    En STOR ære til deg som går i bresjen for fugler og dyr…. og mennesker. Jeg har et arr på leggen jeg fikk etter at jeg sprang på en rusten piggtrå som lå skjult i gresset da jeg var fire!
    Etter 53 år snart er det der ennå til minne om grusomhetene!

    Ha en go´påskeuke!

    • Hei på deg Bjorgnin!
      Dette er bare en hyggelig oppgave.
      Flott at du forteller din lille historie her. Den viser jo at det er en fordel for oss alle at gammel (og ny) piggtråd blir fjernet. Vi kan gå til legen og bli lappet sammen dersom vi skader oss, men de stakkars dyrene og fuglene må som oftest lide en ublid skjebne.. stakkars små!

      Har vært litt fraværende en stund, så jeg får ønske deg en fortsatt god vår i stedet. ;)

  8. Vet du hva,
    jeg trodde faktisk piggtråd for mange år siden ble forbudt i Norge.
    Etter mitt skjønn en tankeløs innretning, til skade for alle.
    det finnes smartere løsninger, men bønder og andre synes vel de er for kostbare.

    Ha en fantastisk påske

    • Jeg tror nok den piggtråden vi ser i dag stammer fra mange år tilbake. Bare synd ikke folk er flinkere til å fjerne den på eget initiativ.

      Bruk av piggtråd er i hvert fall nevnt i dyrevernlovens §15:

      «Bygninger, gjerder og andre mindre innretninger skal utføres eller oppføres og holdes ved like slik at dyr ikke utsettes for fare for unødige påkjenninger og belastninger. Det skal ikke brukes piggtråd i gjerde for å regulere dyrs ferdsel.
      Den som er ansvarlig for bygningen, gjerdet og innretningen, skal føre nødvendig tilsyn med disse og gjennomføre nødvendige tiltak for å kunne oppdage, forebygge og avhjelpe fare for unødige påkjenninger og belastninger.
      Kongen kan gi nærmere forskrifter om bygninger, gjerder o.l., herunder om forbud mot og fjerning av slike, samt om unntak fra forbudet mot å bruke piggtråd i gjerde.»

      Får håpe forholdet er nærmere regulert i eventuelle forskrifter!

  9. Flott tiltak. :) Jeg tok hovedsikringen under earth hour..

    • Uff, tenkte ikke på hovedsikringen. I stedet ble alle lys, TV og data slått av. Nå vet jeg i hvert fall hva jeg skal gjøre neste gang. :)

  10. Alt lys forsvant her i heimen også. Bortsett fra stearinlysene da…
    Skal følge med på piggtrådgjerdene her i området og forsøke å gjøre mitt. Kan bare tenke meg hvor hardt jeg ville tatt det hvis Daxeé hadde blitt «fanget» av noe slikt. Og ville dyr og fugler har ikke noen til å hjelpe dem ut av uføret, slik han har.

    • Her var det også bare stearinlys i lykter. Kunne jo ikke risikere at kattene skulle svi seg på åpen flamme.

      I forbindelse med fjerning av piggtråd har jeg ringt både direktorat, nemnd, veterinær og departement for å høre hva jeg skulle gjøre dersom jeg fant et skadet dyr i naturen. Svarene var skikkelig deprimerende, med hovedkonklusjon at jeg ikke skulle gjøre noen ting.. for «det naturlige er jo at de dør.» Og skulle jeg likevel gjøre noe måtte jeg regne med å stå for kostnadene selv.

      Vi har jammen mye å lære av landene rundt oss!!

  11. Ljuvliga bilder på pilfinkar och gråsparv.Snyggt med den blå himlen som kontrast till det beiga och bruna.
    Kramizzz och mysig påskhelg på dig
    // Lotta

    • Tusen takk skal du ha Lotta.
      Min påske var alle tiders, og håper du også hadde noen fine dager.
      Ønsker deg en fortsatt finfin vår. :)

  12. Piggtråd er verken gøy for fugler eller mennesker.

    • Ikke sant!
      Derfor er det også viktig at vi alle gjør en liten innsats på dette området som ikke blir særlig høyt prioritert av det offentlige.

  13. Hei, nå er det lenge siden jeg har vært innom her! Piggtråder langs jernbanenettet?!! Det visste jeg ikke, fy å fy! :/ Det er en bra sak du tar opp her. Ja her hadde vi det også helt mørkt i en time den kvelden. Tente stearinlys. Kanskje man kunne gjort det litt oftere..
    Håper du har hatt en fin påske! God helg til deg! :)

  14. Det er faktisk lenge siden jeg også har vært innom, men skal forsøke å bli litt flinkere fra nå av.

    Vi hadde det så trivelig med alle stearinlysene at her var det mørkt hele kvelden.. og slik har det vært flere kvelder senere også. :)

    Påskeværet kunne vel totalt sett vært bedre, men fint hadde vi det uansett. Nå nyter jeg våren og håper du gjør det samme Viola!


Legg igjen en kommentar

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

