Skip navigation

Jeg trodde først det var et lite rusk som lå på dette bladet, men plutselig ble jeg oppmerksom på at rusket faktisk var noe levende. For en snodig liten skapning, bare noen ganske få millimeter stor og nesten helt rund. Da jeg fikk sett tassen i stort, la jeg merke til de snodige beina. Det virker jo nesten som om de er bøyd i alle retninger, men sannsynligvis skal de være slik. Jeg forundres for øvrig bestandig over hvor mange detaljer som får plass på en så bitte liten kropp, og at selv så små skapninger kan ha «uttrykk». Denne ser for eksempel nesten litt fortapt ut der den sitter.

Etter hvert har jeg funnet ut at det er en ørliten snutebille… antagelig en Cionus hortulanus. Det er i hvert fall arten som ble foreslått på «Spør en biolog».

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

4 Comments

  1. Det var en artig liten krabat du har sett der, den ser litt skrøpelig ut der den sitter, men som du sier skal den nok være slik, forunderlig masse flott naturen har å vise oss. Ha en fin lørdag :)

    • Jeg tittet etter flere små rare krabater i dag, men endte stort sett opp med helt andre ting på brikken. Det er alltid like spennende når man tar kameraet med ut. Man vet jo aldri hva man skal få oppleve.

      Som du sikkert forstår har jeg så langt hatt en alle tiders dag, og håper du kan si det samme.

      Kos deg videre i helgen Rune. :)

  2. Et lite nys så er den vekk. Flott med litt farger rundt den grå skapningen.

    • Antagelig har den et godt fotfeste, men vektmessig ville et lite nys garantert vært nok til at denne hadde forsvunnet ut i det blå. En snodig liten skapning!


Legg igjen en kommentar

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

