Skip navigation

«Carsten,» ropte jeg til min fotovenn som sto litt lenger bort.. «kom å se på verdens minste edderkopp som er ute på egen hånd. Lurer jammen på hva en så liten kropp finner å spise?» Ja, for den var absolutt liten!! Jeg overdriver kanskje hvis jeg anslår størrelsen til et par millimeter. Det lave moseteppet fortonet seg nærmest som en urskog rundt denne lille kroppen.

Bare for moro skyld tok jeg noen få bilder av den, selv om jeg i utgangspunktet tenkte at dette var et håpløst prosjekt. Derfor ble jeg mektig overrasket da jeg lastet opp bildene og så at ikke bare var edderkoppen skarp, den hadde også et bytte i klørne. Alt var så smått at akkurat det var umulig å se uten lupe der og da. Egentlig var det vanskelig nok å holde blikket festet på den lille edderkoppen som bare fortonet seg som en liten lys prikk.

Nå vet jeg altså hva den finner å spise, men spør meg ikke om hvilken edderkopp dette er eller hvilken bille den har fanget til middag.

Fordi disse krabatene er så små, gjør bildene seg bedre hvis dere klikker på dem.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

6 Comments

  1. Dette var en artig krabat. Den ser ut til å ha noe utstikkende øyne :) Skulle likt å visst art, og hvor på storhetsskalaen den var blandt edderkopper, men det er ikke lett å finne ut. Flott dokumentert!

    Trond

    • Jeg har en mistanke om at dette dreier seg om en relativt nyklekket krabbeedderkopp. Ser mange småtasser ute på enga nå om dagen. Gleder meg spesielt til hoppeedderkoppene blir litt større. Da håper jeg å få noen skikkelige nærbilder av de artige «klinkekuleøyene» deres. :)

  2. Heisann!

    Du har helt rett. Det er en juvenil krabbeedderkopp, en Xysticus-art. Skarpt og flott som vanlig. Skal du fotografere så små dyr trengs gjerne mellomringer.

    Magne.

    • Jøss, ble litt stolt av meg selv nå gitt!

      Jeg går vanligvis ikke for så bitte små enkeltindivider, men synes denne var så artig at jeg måtte prøve likevel. Tar sjelden med stativ på macro-turene mine og derfor heller ikke mellomringer. Insektene setter seg (som du også sikkert har erfart) ikke særlig ofte i stativhøyde, og de gidder ikke å vente til jeg får stilt om.

      I det siste har jeg sett mange små «igloo-hus» omspunnet av nett, og inne i disse nettene er det massevis av små babyedderkopper. På denne enga er det for resten generelt veldig mange ulike edderkopparter. Tror Glenn kunne hatt en fin dag der ute, så jeg bør vel tipse ham om stedet.

      Lurer spesielt på hvilken edderkopp jeg har fotografert i dette innlegget:

      http://fotoboksen.wordpress.com/2010/08/01/noen-av-de-mange-jeg-har-m%c3%b8tt/

      .. og da er det den mørke jeg spesielt sikter til. Hvis du titter innom og sjekker hadde jeg blitt glad.

      Ellers ønsker jeg deg en skikkelig finfin helg. For meg bærer det ut på enga igjen om ikke så alt for lenge. :)

  3. Hei igjen.

    Den mørke er trolig en Xysticus bifasciatus hunn. 100% sikker er jeg ikke, så jeg vil kalle den Xysticus cf. bifasciatus. Nærmere tror jeg ikke vi kommer uten sjekk av epigyn-vulva.

    God helg til deg også. Blir en tur opp til ei myr nedunder Lifjell i dag :)

    Magne.

    • Tusen takk skal du ha Magne.
      Luctator lurte litt i bakhodet, men det er kanskje ikke så rart i og med at den og bifasciatus etter hva jeg forstår er ganske like.

      Håper du har hatt en like vellykket dag som meg. Jeg har nemlig hatt nærkontakt med tre heftig store edderkoppfruer. Gleder meg til å laste opp bildene og få se dem i stort format!


Legg igjen en kommentar

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

