Skip navigation

Jeg skrev i et tildligere innlegg at jeg skulle ta teleoptikken med neste gang jeg besøkte dette lille gårdsvannet for å fotografere øyenstikkere. Visst hadde jeg telen med dit en dag, men da ble det til at vi fotograferte helt andre saker. Slik kan det gå. Alle disse bildene er derfor tatt med macro-optikken.

Det er flere typer libeller ved dette lille vannet, men her viser jeg bare en av dem. I boken min heter denne «Vanlig øyenstikker», Aeshna juncea. Det er imidlertid mulig at det norske navnet nå er endret. Jeg vet nemlig at det jobbes med å gi nye navn til blant annet de insektene som har «vanlig» i navnet sitt.

Uansett hvor vanlig den måtte være, så er dette en fargerik og vakker øyenstikker. Den tilhører en større familiegruppe som kalles mosaikkøyenstikkere. Dyrene i denne familiegruppen er ganske like, med bare små ytre forskjeller. Dermed kan det i farten av og til være litt vanskelig å skille dem fra hverandre.

På verdensbasis er det registrert rundt 5000 ulike arter øyenstikkere. Av disse har vi i Norge 48 arter, fordelt på 9 familier. Alle er de rovdyr som lever av mindre insekter de fanger i luften, og alle voksne individer er reneste flygekunstnere. Iblant stopper de opp et lite øyeblikk, og det er i disse små korte sekundene jeg har tatt  bildene jeg viser dere her.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

14 Comments

  1. Er det her man skal bruke ordet «esoterisk». Et par av disse bildene var helt fantastiske, som karnivalshelikoptre klar til å angripe livstrøttheten vår med farger og eksplosjoner.

    • De ser absolutt ut som små livsbejaende helikoptre. Vannet de oppholder seg ved er veldig lite, og konkurransen om hunnene er stor. Derfor er det litt av et show som utspiller seg der hver eneste dag med jaging, slåssing og paringer.. og alt skjer i et lynende tempo.

      I kampens hete hender det at de faller i vannet. Da har de helt klart store problemer med å lette igjen. Som oftest går det bra, men jeg fikk bilder av en som ikke kom seg opp raskt nok. Det tok jammen ikke mange øyeblikkene før en horde av småkryp nede i vannet gikk til angrep.. og et par minutter senere var den borte.

  2. nice photo,bravo

  3. Noe som slo meg, etter at jeg hadde nytt synet av den slående juvelprydete bakkroppen, var at ‘fjeset’ ser ut som en godmodig tegneserie-tiger (eller bjørn).

    Herlig billedserie!

    • De ser i grunnen ganske trivelige ut disse libellene.. men det er inntil de åpner det kjempestore gapet sitt! ;)

      Veldig glad du liker bildene!!

  4. Utrolige macrobilder du har her, kan jeg spørre om hva slags objektiv de er tatt med?

    • Tusen takk Audun!!
      Bildene er tatt med en Sigma 180mm som jeg er meget godt fornøyd med. :)

  5. Dette oser teknisk kvalitet av. Flotte bilder, tror jeg må trene litt på dette :)

    Trond

    • Dette er morsomt Trond, så sett igang.

      Kanskje greit med noen små tips før du setter igang. Aller først lønner det seg å følge med på flymønsteret. Hannene patruljerer nemlig området sitt og stopper gjerne opp på spesielle steder. Så er det lurt å forhåndsfokusere sånn nogenlunde på stedet du vil fotografere den. Dermed får autofokusen tid til å reagere før tassen har forsvunnet igjen.

      Lykke til :D

  6. Heeeeeelt betatt over bildene dine!! =)

    • Så hyggelig Viola. Sender deg en stor takk-skal-du-ha klem :)

  7. ååååå,nydelig!!!
    Elsker øyenstikkere,har t.o.m. en øyenstikker tatovering :)

    • Det er skikkelig morsomt å fotografere øyenstikkerne. Skulle jeg fått laget en tatovering, så er det slett ikke umulig at jeg også hadde endt opp med en slik tass. ;)


Legg igjen en kommentar

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

