Skip navigation

I dette første innlegget vil jeg vise dere et av mange toppdykkerpar som har holdt til ved Østensjøvannet i sommer. Dere ser hannen til høyre på bildet. Det var for resten først i sommer at jeg lærte meg å se forskjell på hanner og hunner. Hvis dere ser nøye på formen på nebbet og profilen, vil sikkert også dere oppdage ulikhetene. Det er i grunnen ikke så mange som klarer å se forskjell på disse fuglene, så neste gang kan dere imponere litt😉.

Det de fleste som fotograferer ved Østensjøvannet «jakter» på om våren, er den spesielle kurtisen mellom toppdykkerne.  Litt av den ser dere her. Senere vil jeg sannsynligvis også vise dere det vi liker å kalle «grønnsakdansen», der toppdykkerne kurtiserer hverandre med vannplanter (byggematerialer til redet) i nebbet.

 

 

8 Comments

  1. Dette med fugler kan du, IJ:)
    Spennende å studere hvordan de oppfører seg, og du er god til å fange øyeblikkene!

    Ser du har valgt samme bakgrunnstema som meg, det passer fint til foto:)
    Nå skal jeg legge ling til bloggen din på siden min så jeg lett finner deg igjen:D

  2. Takk skal du ha Smultron🙂
    Under over alle undre så klarte jeg å legge deg til her hos meg. Så testet jeg ut ulike bakgrunner, men fant ingen jeg likte bedre enn denne. Synes den framhever bildene på en god måte.
    Nå har jeg planer om et nytt innlegg og skal samtidig prøve å finne ut av dette med kategorier osv. Mye nytt å sette seg inn i *sukk*

  3. Nydelige bilder. Mer er det ikke å si, men det sier alt.🙂

  4. Du verden.. tuuusen takk!!
    Jeg stortrives med å fotografere fuglene ved Østensjøvannet, og spesielt om våren. På den tiden er det en hel masse som skjer hele tiden. Motivene står liksom i kø🙂

  5. Oi! Der var jeg jammen gjennom hele:-o
    Og jeg har nytt hvert bilde:-D

    • Himmel og hav.. har du vært gjennom alt jeg har lagt ut!!😯

      Det gleder mitt hjerte mer enn du aner.. TUSEN, TUSEN TAKK!!!😀

  6. Heisann! Nå har jeg sittet i flere timer og lest bloggen din fra start til slutt, og for en fantastisk opplevelse – tusen takk! Du har en flott blogg med utrolig flotte bilder, en amatør som meg blir sittende målløs. Men jeg klarte da å kjenne meg igjen i innlegget ditt med de hodeløse fuglene hehe. Jeg liker veldig godt at du etterhvert startet å legge ved tekniske data på bildene dine, det hjelper meg som ikke er så dreven i å se hvordan du fotograferer – det er lettere å lære på en slik måte syntes jeg. Nå skal jeg ut og ta litt bilder og skru enda litt mer på kameraet mitt – tusen takk for all inspirasjon, og ha en fortsatt fin helg!

    • For en kjempestor ære!! Tusen, tusen takk!!😀
      Du aner ikke hvor glad jeg ble nå, og hvor inspirerende dette er for meg!

      Jeg var litt i tvil om jeg skulle legge ut EXIF-infoen eller ikke, for husk at jeg også trener og hele tiden forsøker å lære av de feilene jeg gjør. Fant etter hvert ut at egentlig spilte det ingen rolle om jeg gjorde det, for bildene er jo uansett et resultat av de innstillingene jeg valgte.

      Innstillingene er imidlertid bare en liten ledetråd, for man må jo hele tiden ta hensyn til hvilke motiver man skal fotografere og de aktuelle lysforholdene.

      Det eneste saliggjørende er nok å forsøke seg fram med ulike innstillinger slik du har tenkt å gjøre i dag. Jeg får i hvert fall stadig vekk aha-opplevelser når jeg trener på den måten… og mange artige bomskudd også.

      Kos deg videre i helgen du også, og lykke til med skruingen!

      Og igjen, tusen-tusen-tusen-takk skal du ha!!


Legg igjen en kommentar

