Skip navigation

Etter at jeg i sommer anskaffet macro-optikk har jeg nesten blitt helt hektet på å fotografere insekter. Mange synes kanskje de er både skremmende og ekle, men jeg synes de er veldig fascinerende og en helt ny verden har åpnet seg for meg.

Jeg oppdaget veldig fort at insektenes verden er ganske brutal. Ta for eksempel denne øyenstikkeren som knasker ivei på byttet sitt.  Den stakkars fluen forsøkte fortvilet å sprelle seg løs fra dette dødens gap, men til ingen nytte.

 

 

 

 

 

 

13 Comments

  1. Insekter kan være spennende å ta bilder av, hva slags makro objektiv bruker du?

  2. Hei Joakim!
    Jeg bruker en Sigma 180mm, og er veldig fornøyd med den. Tidligere hadde jeg en 105mm. Denne nye er laaaangt å foretrekke. Kanskje litt tung, men det går greit likevel å ta bildene uten stativ. Må bare passe på å stå stødig og holde pusten😉. Så blir jeg jo utrolig sterk i høyrearmen da *ler*.

  3. Fascinerende øyestikkere:) Det er flott å se naturens deltaljer gjennom bildene dine, IJ!

    • Inger Johanne
    • Posted 16 september 2008 at 5:19 pm
    • Permalink
    • Svar

    Du vet hvor glad jeg er i å ta macrobilder, så det kommer nok fler etter hvert Smultron!

  4. Veldig flott serie du har tatt her. Libelle eller øyenstikker som jeg kaller den er mitt favoritt insekt, utrolig fascinerende skapning. Tette og fine utsnitt på alle bildene, god skarphet og fine detaljer. Veldig bra!

  5. Jeg hadde utrolig flaks akkurat her. Satt meg rolig ned og fokuserte på øyenstikkeren der den satt på blomsten, men selvsagt fløy den akkurat da jeg var klar. Det viste seg imidlertid at den ikke fløy fordi jeg uroet den, men for å ta denne fluen. Bare sekunder etter landet den nemlig på samme sted.. og jeg hadde orkesterplass! Litt vrien vinkel i forhold til solen, men det gikk jo tålelig bra.

    Tusen takk for god tilbakemelding. Jeg hadde også satt veldig stor pris på om du kunne komme med konstruktiv kritikk når det er på sin plass. Det er jo av feilene jeg lærer mest😉.

  6. Vi er store macro fans – både å ta selv og å beundre andres!
    Øyenstikkere (eller dragonfly som vi foretrekker; poetisk og vakkert navn!) er noen fasinerende og flotte innsekter å fotografere.

    Dette er en flott serie av et uvanlig motiv, du har faktisk fått med at den spiser!

    Blink skudd!!

  7. Til Framed and Shot:
    Jeg hadde så vondt av den stakkars fluen! I mitt enfold hadde jeg trodd at øyenstikkeren skulle forgifte den eller drepe den før måltidet begynte, men den gang ei. Tenk for en grusom skjebne.. å bli spist levende!!
    Tror macro-fotograferingen har blitt en lidenskap hos meg. Etter hvert har jeg tatt bilder av mange ulike insekter, men problemet er at jeg ikke riktig vet hva de er. Ikke finner jeg noen gode, illustrerte insektbøker heller. Dermed blir det til at jeg leter og leter på nettet etter for å finne det ut. Noen ganger lykkes jeg, men antar at jeg må registrere meg på et nettsted hvor man kan spørre biologer.
    Dragonfly er unektelig et mye triveligere navn enn øyenstikker. Mange tror jo at de faktisk går etter øynene på folk… men så er de jo helt harmløse, i hvert fall for oss.
    Har jaktet litt på øyenstikkere i svevet. Noen ganske få har blitt rimelig greie, men det er jammen ikke enkelt! Kanskje viser jeg dere det jeg har fått til etter hvert😉.

    Tusen takk for rosende ord🙂

  8. En utrolig flott bildeserie med fin dof og fokus, jeg liker makro veldig godt jeg og… men trenger ett bedre makro objektiv.

    Dersom jeg ikke har aning hva jeg har knipset, så publiserer jeg det som ukjent, og da er det vanligvis en eller annen som vet hva jeg har knipset og publisert… 🙂

  9. Til Ivar:
    Jeg anskaffet en Sigma 180mm i sommer, og er superfornøyd. I tillegg er jeg så heldig å ha en Nikon D3. Hadde aldri hatt muligheten til å anskaffe noe slikt hvis ikke jeg hadde hatt gode venner i USA. Med ISO-mulighetene som ligger D3’en kan jeg tillate meg å ta bilder med relativt stor dybdeskarphet :))

  10. Til Ivar:
    Glemte helt å takke for tipset om å publisere som ukjent. Smart!!🙂

  11. Når vi fotograferer insekter søker vi på det vi vet. OG du vet alltid NOE – er det en bille eller fluetype? Farge etc.
    Lurt å søke på engelsk. Dermed er vi fort inne på sider med bilder og kan se om det ligner. Det er ikke så vanskelig finne match som vi hadde trodd faktisk!!
    Ivars forslag er også bra, men vi er enig med deg; det er gøy å vite litt om det man publiserer!

  12. Til Framed and Shot:
    Jeg har jo ikke holdt på med dette i mer enn et par korte måneder, men begynner å få taket på noe. Kjenner igjen teger og fluer og biller osv. Klarer til og med å se forskjell på hanner og hunner i enkelte tilfeller. Dermed tar jeg det derfra. Har ikke forsøkt å foreta søk på engelsk. Det skal jeg jammen begynne med nå! Tusen takk for tipset🙂


Legg igjen en kommentar

