Skip navigation

Det var denne skorpionfluen – Panorpa communis – som virkelig tente min interesse for insektenes verden. Visst hadde jeg fotografert både fluer, sommerfugler, humler osv.. men at det faktisk fantes slike artige insekter som dette hadde ikke en gang falt meg inn. Etter hvert fant jeg også ut hvordan jeg skulle se forskjell på hann- og hunnfluene. Legg merke til den skorpionlignende fasongen på hannens bakpart. Egentlig er det  paringsstangen hans, og den mangler naturlig nok hunnen.

Hann:

Hunn:

10 Comments

  1. I fare for å repetere meg for mye… enda en flott bilde serie. Interessant liten flue der, flotte klare bilder med fin fokus og komposisjon. Er det svarte på snuten til hannen en del av snuten, eller hva er det?

    Flott

  2. Takk skal du ha Ivar!
    Det lille svarte du ser er nok et bitte lite måltid.. en død flue eller lignende. Skorpionfluene spiser nemlig døde insekter, pollen og nektar.
    Etter at jeg tok bilder av denne krabaten, brukte jeg øynene litt bedre og oppdaget en hel masse flotte små insekter. Bare så synd at sesongen snart er over. Men da har jeg i hvert fall noe å glede meg til når alt begynner å spire og gro igjen.

  3. Ja, det er litt synd at denne sommeren er så og si over. Flotte bilder og fine farger i de.

  4. Til Morten Pedersen:
    Vi kan jo enn så lenge alltids håpe på litt Indian Summer. Det hadde vært noe det.. i stedet for kulda og gråværet vi har hatt i lange tider nå. I det minste kunne høyere makter unne oss litt sol i ny og ne, så får det heller være med varmen ;).
    Glad du liker bildene. Tusen takk!

  5. Macro er en annen verden:))) Flotte mønster og farger i disse. Fine bilder, IJ:)

  6. Til Smultron:
    Da jeg hadde lastet opp disse bildene og så fluen i stort, tenkte jeg; «jøss, har vi så flotte insekter her i Norge!?!»
    Senere har jeg jo oppdaget at det har vi så visst.. mange, mange flere slike «flottenfeiere».

  7. Den har jeg bare sett, ikke tatt bilde av, enda. Veldig flotte makrobilder. Skarpe og med fint utsnitt, lys og farger. Det er masse flotte insekter og finne rundt og kring.
    Ha en fin torsdag!

  8. Fasinerende insekt og virkelig flotte bilder!
    Veldig bra macro. Skarpt og fint lys.
    Dessuten helt nytt insekt for oss -her lærte vi noe også!!

  9. Fine bilder!
    Friske grønne farger og fine utsnitt. Likte spesielt det på toppen der, veldig fin komposisjon. Morsomt insekt=)

  10. Til Selsius:
    Etter hvert har jeg oppdaget at det er helt utrolig mange flotte insekter, og hver gang jeg tar med macroen på tur finner jeg noen som er nye for meg. I denne insektenes verden kommer jeg nok aldri til å gå gom for nye motiver :)).
    Du nevner utsnitt. Det er en ting jeg synes er vanskelig å få til. Føler ofte det er vrient å følge «reglene» uten samtidig å måtte «ødelegge» litt av det jeg vil vise i bildet.
    Og du.. er litt ordblind, så nå oppdaget jeg hvorfor jeg har hatt problemer med å få linken til deg til å virke. Har jo lest navnet ditt som «selius» i stedet for «selsius».. så nå får jeg det sikkert til ;).

    Til Framed and Shot:
    Takk skal du ha!
    Generelt lærer jeg noe nytt hver eneste gang jeg fotograferer insekter, ja andre ting også for resten. Skulle ønske jeg kunne hatt med et orakel på turene mine. Tenk så fint det ville vært å få svar med en gang på «hva er det», «hvorfor oppfører de seg slik», «hvorfor ser den slik ut», «hva skjer»… osv. Som oftest har jo alle ting sin helt naturlige forklaring.
    Det at vi hele tiden lærer noe nytt er en av de fine ekstrabonusene fotohobbyen gir.

    Til Hanne:
    Føler nesten at jeg skriver til meg selv. Riktignok heter jeg Inger Johanne, men har i alle år blitt kalt Hanne ;).
    Jeg har funnet ut at det er maaaange flotte og morsomme insekter. Du skal ikke se bort ifra at det dukker opp flere her inne etter hvert. Glad du liker bildene :)).

    Til alle tre:

    Ha en strålende dag 🙂


Legg igjen en kommentar

