Skip navigation

Det er nesten utrolig hva lysforholdene har å si for hvordan bildene blir. Denne skjæra satt så fint på trestubben, men selvsagt måtte det komme en liten sky foran solen rett etter at jeg hadde tatt det første bildet. Jeg ventet derfor en liten stund. Tenkte etter hvert som så at skjæra nok ikke ville bli sittende særlig lenge, så jeg måtte benytte anledningen når den først bød seg. Dermed tok jeg tre bilder til før den fløy.

Jeg sto på samme sted så bakgrunnen er den samme, og det tok slett ikke lange tiden mellom første og siste bilde. Dermed er det den lille skyen som må ta æren/skylden for de varierende fargenyansene her. Nesten magisk, ikke sant!?

 

 

4 Comments

  1. Flotte bilder er dat da, uansett lysforhold… men det er som du sier, lysforholdet kan gjøre mye rart med bildet som du kanskje ikke helt forventer.. Ellers er bildene dine som vanlig veldig skarpe og fint komponerte, nummer 3 ser ut om han ser rett på deg… Flott.

  2. Til Ivar:
    Nå skjedde det noe rart her. Da jeg åpnet innlegget var det bare to bilder som vistes. De andre hadde kryss på seg. Hentet opp innlegget for å legge dem inn på nytt, men da var det et annet bilde som hadde kryss. Gikk inn hit igjen via «visit site» og da var alt ok igjen.. snodig. Nok om det😉.
    Tror nok kanskje den plutselig ble oppmerksom på meg, stirret meg i hvitøyet og bestemte seg for at jeg var en pest og en plage.. så fløy den.
    Jeg hadde på ingen måte forventet at fargene skulle forandre seg så til de grader bare på grunn av den lille skyen. Synes også det er morsomt å kunne «dokumentere» det på denne måten.

  3. Veldig flotte farger ja, spesielt på nr:1Flotte utsnitt på alle sammen. Bra skarphet og eksponering. Bruker du raw format? 300mmm eller mer? Auto wb vil jeg tro? Men kanskje ikke på nr:1? Moro og tippe litt.

  4. Til Selsius:
    På det første bildet har jeg det fine ettermiddagsslyset. På de andre kommer den lille skyen foran.

    Etter ca 1 1/2 år tok jeg motet til meg og stilte inn på RAW. Oppdaget jo at det slett ikke var «farlig» i det hele tatt. Nå tar jeg stort sett alt i RAW-format.

    Tidligere hadde jeg en 75-300mm til Sonyen. Etter at jeg solgte det utstyret og byttet til Nikon ved påsketider, kjøpte jeg en Tamron 200-500mm. Ville litt nærmere fuglene på vannet😉. Ellers har jeg en Nikkor 18-200mm og en Sigma 180mm macro.

    Da jeg fikk Nikonen måtte jeg ha litt hjelp til å stille det inn (om du forstår). Det er i grunnen alt for avansert for meg. WB ble satt på auto, og siden har jeg ikke justert den.

    Jeg har så menn mye å lære om kameraets utallige muligheter også!


Legg igjen en kommentar

