Skip navigation

Et lite nett med enda mindre dråper.

20 Comments

  1. 8 Days A Week
    __________________________________________________________________

    Holhla-bandohla!

    har du tatt det bildet der!!!?
    Det var virkeligen kjempefint!!!

    http://www.eightdaysaweek.blogg.no

    _________________________________________________________________

  2. Visst har jeg det Mia 🙂
    Så dette lille nettet med dråper da jeg var på tur i skogen i går. Det var nemlig ikke bare dere som benyttet dagen til noe fornuftig.
    Trivelig med skogsturer, ikke sant!

  3. Naturens eget perlekjede!
    Vakkert!!
    Veldig vakkert!
    Bra gjort – regn kan være en stor fotoglede. Dråpene er SÅ runde og speiler verden… fascinerende macro motiv!
    Flott bilde Inger Johanne!

  4. Som Framed and shot sier, veldig vakkert. Makro er morsomt, det er så mange ting som blir fantastiske når en kommer nærme nok 🙂

    Flott!

  5. 8 Days A Week
    _________________________________________________________________

    hehe……

    De var i hvert fall helt utrolige….de små dråpene 🙂

    har fungert litt på om jeg skulle skaffet meg en nærbildslinse selv etterhvert, men tenker jeg må lære meg litt mere om den linsen jeg har nå. Ikke lengesiden jeg begynte å fotografere. Det er liksom en litt ny hobby for meg 🙂

    Velkommen tilbake til meg på

    http://www.eightdaysaweek.blogg.no

    __________________________________________________________________

  6. Kjempekult bilde. Var selv ute en liten tur i går etter ei regnbye. Dråper er spennende, men jeg fant ikke noe som fristet. Du har fått et virkelig blinkskudd.

  7. Framed And Shot:
    Det er i det hele tatt noe eget med vann, og edderkoppnett med dråper er helt spesielt. Hver gang jeg har vært på tur har jeg holdt øynene åpne for å finne et stort nett med fin bakgrunn. Foreløpig har jeg ikke funnet det. Dermed blir det disse små nettene med store duggdråper i stedet.
    Jeg synes også dette ble et vakkert lite bilde, og er glad du føler det samme!

  8. Ivar:
    For mitt vedkommende er det for øyeblikket ikke mye som kan måle seg med macrofotograferingen. Det er så utrolig spennende å se motivene i stort når man har fått lastet dem opp. Ofte oppdager jeg helt nye og fascinerende små detaljer.
    Været er strålende i dag, så det blir nok en tur med macro-optikken. Tror jeg har lyst til å prøve å fange høsten på en litt annen måte. Ellers tester vil jeg fortsette å teste ut effekten av veldig liten dybdeskarphet. Hittil har jeg nemlig stort sett brukt f16-22.
    Tusen takk for go’ordene Ivar 🙂

  9. Mia:
    Det er sikkert lurt å konsentrere seg om å lære apparatet og den optikken du har sånn til å begynne med. Jeg begynte selv med denne hobbyen for bare litt over et par år siden, og har ikke angret et eneste sekund.
    For meg tok det over et halvt år før jeg våget å ta bilder med noe annet enn Auto-innstillingen. Hadde angst for å prøve prioritert blender eller lukker. Trodde det skulle være så vanskelig.. bare tull selvsagt. Hvis du sliter med det samme bør du derfor like godt hoppe i det med en gang.
    Jeg hadde den samme angsten når deg kom til å ta bilder i RAW format. Det var i hvert fall en bortkastet redsel! Tenk, det tok ett og et halvt år før jeg våget meg på det formatet. I dag ler jeg av meg selv.
    Macro har bestandig fascinert meg, og nå er jeg vel nærmest hekta. Synes absolutt du burde prøve det en gang du også. Når tiden er moden bør du teste ut noen ulike objektiver og se hvordan de passer sammen med kameraet ditt. Jeg endte opp med en Sigma 180mm som fungerer veldig godt sammen mitt.
    Lykke til Mia 🙂

  10. Magnus:
    Som jeg skrev til FramedAndShot, så er det slett ikke lett å finne det «riktige» edderkoppnettet. Dette var bare et slikt som danner et bitte lite teppe mellom stilkene i et blåbærris. Mer skal det altså ikke til 🙂
    Håper uansett at jeg skal finne det «perfektet» nettet. Kanskje jeg gjør det i dag. Solen skinner og macroen skal få bli med på turen!
    Tusen takk Magnus, og kos deg videre i dagen du også!!

  11. Flotte dråper, mye vakkert å ta bilder av på høsten også.

  12. Vann er fascinerende… men dette bildet er rett og slett magisk!!!

  13. Morten:
    Du har så rett! Høsten har så visst mye å by på, og slike dråper er morsomme å fotografere.
    Jeg har kost meg som bare det ute i hele dag. Tror imidlertid ikke det ble så mange blinkskudd at det gjør noe. Men hva spiller vel det for noen rolle når værgudene smiler til oss på denne måten!!

  14. Smultron:
    Ja, vann i alle former er fascinerende!
    Ble veldig glad da jeg lastet opp dette bildet, for jeg synes også det har noe eget ved seg 🙂
    Tusen takk!!

  15. Dette var flott, flott, flott, bra, fint osv!
    Likte særlig godt den gode DOF’en! Det er ikke bare bare å få så mange dråper til å se akseptabelt i fokus ut! Stå på! Jeg vil se mer!

  16. Simen:
    Du verden.. og tusen takk!!
    Så kan du ta det helt med ro, for jeg kommer neppe til å slutte å ta macrobilder med det første 😉

  17. Dråper er moro og jobbe med fordi det kan gi så mange kombinasjoner bare med å flytte fokuspunktet litt. Det er ikke et hint om at du burde gjort det her altså. 🙂 Dråpene er skarpe og fine, nesten som øyne som titter tilbake. Fint utsnitt fin bakgrunn.

  18. Selsius:
    Ja, dråper og vann er veldig morsomme motiver. Var litt vrient med bakgrunnen her, for det lille nettet var strukket mellom noen stilker på et blåbærris. Måtte redusere dybdeskarpheten for få den diffus nok. Dette gikk jo på bekostning av antall dråper i fokus, men resultatet ble slett ikke ille uansett.

  19. Uvanlig. Og uvanlig vakkert. Som med flere av bildene dine, er det nesten noe abstrakt og eterisk med stemningen. Jeg blir fascinert av måten du fanger lys og former på.

  20. Ståle:
    Tidligere tok jeg mest fuglebilder, så insektbilder. Det er morsomt det også, men det jeg aller helst ønsker å få til er å formidle stemninger gjennom bildene.. eller dette noe som setter tankene i sving.
    Ofte slapper jeg av med å ta «glansbilder» eller «artsbilder». Det gir jo massevis av glede, men jeg føler likevel at bildene burde gi noe mer.


One Trackback/Pingback

  1. […] Johanne: Siste kvinne ut. Hun oppdaget meg for ikke så lenge siden. Tar flotte bilder og jeg er ganske så misunnelig på 180mm hennes! Tanten blant innbygerene. Flotte bilder rett og […]

Legg igjen en kommentar

