Skip navigation

Sist vinter besøkte jeg Akvariet i Drøbak. Der kan man se de fleste fisker, andre sjødyr og planter som lever i sjøen rett utenfor.

Jeg har opp gjennom årene fisket mye i Oslofjorden, men jeg har aldri fått så nydelige og fargerike fisker på kroken som de jeg fikk se i akvariet. Spesielt betatt ble jeg av Fru Rødnebb og hennes blå make. Tidligere trodde man at dette var to forskjellige fiskearter, men det er altså ikke tilfelle. Fisken blir født som hunn. Når den er 7-13 år gammel skifter den kjønn, blir blå og får navnet Blåstål. Disse fiskene kan bli opptil 35 cm lange, 1 kg tunge og mer enn 17 år gamle!

Se så flotte farger blåstålen har…

.. og rundt øynene har den nesten hele regnbuens fargeprakt!

 

Jeg vil absolutt anbefale dere en tur til dette trivelige akvariet. Der finner dere for resten også Norges eneste lutefiskmuseum!

Må imidlertid advare litt også. Lysforholdene er elendige med tanke på fotografering, i hvert fall hvis man ikke har mye ISO å gå på. Det hadde jeg på ingen måte da disse bildene ble tatt. Derfor kan de nok virke litt kornete.. men pytt!

6 Comments

  1. Spennende bilder, syns jeg.Likte uttrykket du har fanget hos «hustruen», og så ble jeg fengslet av nyansene du har fått fram i det siste bildet. Det ser nesten litt abstrakt ut dette. Finfint.

  2. Ståle:
    Jeg er veldig glad i bildet av «fruen» jeg også. Det var derfor hun måtte få ligge som toppbilde. Burde selvsagt ha vist et bilde av henne der man ser den fine rødfargen, men det ville liksom ødelagt for portrettet ;-).
    Ble virkelig overrasket over hvor mange fargerike fisker vi har rett ute i fjorden! Som regel får man jo bare torsk, sei, makrell og hvitting osv på kroken. Det var derfor skikkelig morsomt å se både Blåstål, Rødnebb, Vanlig Fløyfisk, Berggylte og mange av de andre fiskene som svømmer rundt der nede.

  3. Jeg har tenkt meg en tur dit og ta bilder en dag, nå når jeg har fått meg et ordentlig makro objektiv. Har vært der 1 gang før, men hadde ikke kamera da. Jeg bor jo bare 1 mil unna så det er jo ikke så lange turen å ta. Flotte bilder og fine farger. likte speisellt det øverste. 🙂

  4. Morten:
    Hadde vært veldig artig å møtes der nede. Det er jo ikke lange turen for meg heller! Skulle det passe slik så gi meg gjerne et lite vink ;). Mange morsomme «modeller» der inne!

    Siden du allerede har vært der, så vet du hvor vanskelig lysforholdene er. Da jeg tok disse bildene kjøpte jeg en led-lampe. Den hjalp litt, men det var vanskelig å styre både den og kameraet samtidig. Er man to kan det bli lettere.

    Jeg synes også det er noe eget med den lille «fruen». Hun minner i grunnen litt om disse Disney-fiskene.

  5. Fint uttrykk på den første, og veldig fine farger på den blå… skyldes det LED lampen?

    Flott.

  6. Ivar:
    Hun stakk nok hodet fram for å se hva jeg drev på med denne fruen. Bare flaks at jeg knipset akkurat da, for ellers var hun ganske så sky. Damen var nemlig relativt ny i akvariet på den tiden.
    Blåstålen fremstår med slike flotte farger i akvariet, og da bildene ble tatt hadde jeg gitt opp det å manøvrere både kamera og lampe samtidig. Måtte nemlig ha en viss vinkel på lampen i forhold til akvarieglasset for å unngå reflekser eller et matt felt.
    Ellers gir den LED lampen generelt et veldig fint ekstralys når man skal fotografere under vanskelige forhold. Kjøpet var dermed ikke slett ikke bortkastet 😉


Legg igjen en kommentar

