Skip navigation

For noen dager siden tok jeg turen til Krokskogen og gikk fra Kleivstua til Kongens Utsikt… og du verden for en utsikt det er derfra!! Den kan nesten ta pusten fra en stakkar.

Vi befinner oss 460m over havet og det er ca 400m ned til Tyrifjorden.

Her skal angivelig kong Karl Johan ha stått en augustdag i 1832 og beundret utsikten før han dro tilbake til Kleivstua og ned Krokkleiva til Sundvollen og Ringerike. Han hadde med seg stort følge, deriblant statsminister Løvenskiold, Grev Brahe og statsråd Collett.

Mange andre kjente personer har også vært her. Malere som J C Dahl, Thomas Fearnley og Eckersberg, diktere som Bjerregaard, Oehlenschläger, Welhaven og Wergeland, brukte sin kunst til å beskrive disse områdene.

Komponisten Rikard Nordraak besøkte Kongens Utsikt i 1860 og skrev ned sine opplevelser. Han startet med: «Behøver jeg at fortelle at Gud er stor?». Kanskje var det nettopp her han fikk inspirasjon til å komponere musikken til Norges nasjonalsang?

Så har altså også jeg vært her.  ;o)

Bildet er tilnærmet rundt fordi jeg ønsket å få mest mulig med av utsikten. Kameraet kan ta bilder i fullformat, men optikken jeg hadde på kan det ikke. Når jeg likevel velger å ta bildene i fullformat, blir resultatet slikt.

12 Comments

  1. Du verden for en flott utsikt. Likte måten du valgte og vise det på. Et herlig bilde!🙂

  2. Dagens flotteste høstbilde:)

  3. Selsius:
    Dit burde du ta en tur hvis du har anledning. Det var kanskje litt tungt å gå opp, men det tar bare en kort halvtime og man får små oppmuntringer underveis. Mer enn vel verd oppoverbakkene!!
    Var litt usikker på denne presentasjonsformen. Derfor puster jeg lettet ut når du liker det😀
    Tusen takk skal du ha!!
    Fikk en hel rekke feilmeldinger for en stund siden, så jeg logget meg ut. Må stikke inn til deg igjen for å se om det virkelig er eika i Ås du har fotografert😉

  4. Smultron:
    Så flott!!!
    *Smiler stort og glad til deg*😛

  5. Kjempeflott utsikt, og fint presentert var det også.
    Knall høstbilde!

  6. Ivar:
    Utsikten er mektig der oppe. Det er den også fra et utsiktspunkt litt nedenfor Kleivstua som kalles Kronprinsens Utsikt. Derfra overvar jeg en nydelig solnedgang. En liten stund var alt nesten helt gulrødt! Du skulle sett.. men det får du kanskje her inne ved en senere anledning.
    Tusen takk for positiv tilbakemelding!!

  7. Flott bilde🙂
    Flott utsikt🙂
    og
    Flotte høstfarger🙂

  8. Villblomsten:
    Du verden…. så mange og hyggelige smilefjes😛
    Tusen, tusen takk!!

  9. wonderful landscape, beautiful colours and contrast

  10. BoB:
    Thank you! These are the colours in our region at present, and this viewpoint (called the «King’s viewpoint») is located just a short hour by car from Oslo.
    You make me think.. maybe I should include a short presentation in English when showing my pictures. Think that would be a smart thing to do. But I warn you all.. my spelling might be bad😉

  11. Jeg syns nå det er størst at du har vært der, jeg. De andre du nevner har jo ikke formidlet inntrykket fra Kongens utsikt i det hele tatt. Det har du. I et nydelig og spennende komponert bilde.

  12. Ståle:
    Sant nok at jeg formidler et bilde, men de andre har jo også formidlet på sin måte.. om ikke på nettet akkurat😉
    Når sant skal sies så tror jeg ikke noe bilde kan rettferdiggjøre det synes som møter en på Kongens Utsikt. Dette var den måten jeg fikk vist dere mest mulig på, og det ble litt annerledes. Glad du liker det!


Legg igjen en kommentar

