Skip navigation

Like borti veien her jeg bor har vi et aldri så lite skogbevokst område hvor det er et yrende fugleliv. Jeg var faktisk ikke klar over hvor mange ulike fuglearter det faktisk er som oppholder seg der inne. Flere ekorn ser også ut til å trives godt. Grunnen er antagelig at noen jevnlig koser seg med å mate dem.

Dissse bildene er tatt ved foringsplassen. Den er imidlertid gjemt langt nede i skyggen mellom trærne. Derfor er den på ingen måte en egnet plass til å få fine bilder. Nå lurer jeg på om jeg skal lete etter et mer egnet sted og etablere min egen foringsplass. Det kunne jo bli artig å følge disse naboene gjennom vinteren.

Dette er for øvrig mine første «småfugl-bilder». Etter forholdene er jeg slett ikke misfornøyd med dem, men kunne grått over at ikke hodet til blåmeisen er bedre i fokus. Tror det kan bli lenge til jeg igjen klarer å fange vingene på denne måten. Jeg har uansett rett og slett ikke hjerte til å kaste det.  Så kan det jo også hende at jeg en eller annen gang lærer meg såpass mye i PS at jeg klarer å rette på det.. hvis mulig da.  Tar mer enn gjerne imot gode råd!

 

 

 

18 Comments

  1. Flotte bilder!😀

    Hva slags objektiv har du brukt på disse bildene?

  2. Når det gjelder uskarpheten er ikke det så lett og etterbehandle. Siden det ikke er mer enn her så er det mulig og korrigere det på pikselstadiet, møysommelig jobb, men det kan gå. Om det finnes andre muligheter vet jeg ikke, har ikke undersøkt det så nøye.

    Flotte bilder alle sammen. Du er en flink fotograf.

  3. Obskur:
    Tusen takk skal du ha! Jeg håper imidlertid jeg kan få til noe enda bedre hvis jeg får etablert en foringsplass med bedre lysforhold. Jobber med saken.

    Her var jeg egentlig på macro-tur og hadde en Sigma 180mm macro på apparatet… men den kan jo brukes til så mangt!😉

  4. Selsius:
    Jeg fryktet at det ikke var særlig håp for dette blåmeisbildet. Kanskje jeg en eller annen gang (når potetene blir like store) setter meg ned og begynner å jobbe på pikselnivå. Egentlig betyr det ikke så veldig mye heller da… det er jo tross alt bare et bilde. Men litt surt at det ikke «satt».
    Takker så mye Selsius.. jeg storkoser meg med å ta bilder. Derfor er det også veldig hyggelig at dere liker de jeg viser dere.😀

  5. Henger meg på Selsius; du er en flink fotograf! Så skal du vite at selv bilder som er uskarpe kan være gode. For min del gjør det ingenting at hodet til blåmeisen er litt uskarpt; for meg vitner det om bevegelse, noe som absolutt er naturligi den posituren der🙂

    Veldig fin bokeh på flere av bildene gjør at det blir mange smil her i stuen!

  6. Så flotte dyr du har som nabo da! jeg finner bare døde slanger jeg….🙂

  7. Når en vet 1) hvor vanskelig det er å fotografere med makro-objektiver, og 2) hvor vanskelig det er å fange skarpe bilder av småfugler, så er dette utrolig bra.
    Å begynne å fikse på bilder på pixelnivå høres utrolig kjipt ut. Da hadde jeg heller tatt på et annet objektiv og gått meg en tur til på foringsplassen. Skarphet til side, dette var veldig flott!

  8. Simen S:
    Både du og Selsius er bidrar virkelig til at jeg får litt mer tiltro til meg selv. Tusen, tusen takk til deg også!!

    Jeg godtar selvsagt at noen bilder er fine med bevegelse i seg, men akkurat denne blåmeisen skulle jeg så veldig gjerne ha hatt et sylskarpt hode på! I mine øyne betyr det nemlig en del at hodet og øynene er i fokus. Ellers synes jeg at det ikke gjør noe om f eks vingene er i bevegelse.. slik som på duen. Der er jo hodet og øynene skarpe nok. Men skitt au.

    Er kjempeglad for at bildene kan lokke fram litt smil og litt glede. Ingen ting er vel så fint som det!!😀

  9. Morten:
    Jeg ble ganske overrasket over mangfoldet i det lille skogstykket. Det kommer nok til å bli en del timers fotografering der inne. Men først vil jeg finne en fin foringsplass.

    Har du funnet enda flere slanger? Må inn og titte bare min datter blir ferdig med pc’en. Hun står nemlig ved siden av meg og tripper😉

  10. Geir:
    Som jeg sier til Selsius, så kommer jeg nok ikke til å sette meg ned for å redigere på pixelnivå før den dagen kommer at potetene blir like store.. og det blir nok relativt lenge til.😉 Jeg får nok heller sette teleoptikken på kameraet og ta med stativet neste gang. Gleder meg faktisk til det!
    Inntil været blir bra igjen får jeg benytte tiden til å gi naboene mat på et mer hensiktsmessig sted.
    Og du.. tusen takk for hyggelig tilbakemelding!!

  11. Jeg er imponert. Du er så god på dyrebilder. Sylskarpe, nydelig komponerte, lekre farger og interessante. Dette var en flott serie!

  12. Ståle:
    Jeg synes det er utrolig morsomt å fotografere fugler og dyr. Nå som insektsesongen er på hell, blir det nok mye mer av dette etter hvert.

    Det hadde vært veldig morsomt om jeg kunne «bli kjent» med noen av disse fuglene, og kanskje aller helst et av ekornene. Da ville det bli ekstra givende å følge dem gjennom vintersesongen.
    Jeg har allerede pønsket ut hvordan jeg vil at foringsplassen skal se ut. Nå gjenstår det bare å finne de rette ingrediensene og få plassert dem ut. Bør jo ha en fin stubbe til ekorn og en stamme med «ventegren» til fuglene.

    Generelt er jeg svæææært lite glad i vinteren, men nå.. med dette prosjektet.. gleder jeg meg faktisk litt. Håper virkelig jeg vil lykkes🙂

  13. Wow, dette var flotte bilder, jeg prøver fortsatt å få til noe som halveis ligner på dette. Skarpheten på hodet blåmeisen er ikke det viktigste med det bildet, der er det vel heller vingene, så sånn sett er det ett veldig flott bilde, noe alle sammen er. Veldig flotte!

  14. Ivar:
    Glad du liker bildene Ivar. Får jeg satt istand den foringsplassen jeg har i tankene, håper jeg imidlertid å få til noe som kan bli enda litt bedre. Uansett gleder jeg meg til å ha dette som et vinterprosjekt.
    Så har jeg kommet over skuffelsen over hodet til blåmeisen nå. Som du sier.. vingene er kanskje det viktigste på dette. Hvem vet, kanskje får jeg til noe tilsvarende senere også.🙂

  15. Flotte bilder og mange oppdateringer vi ikke har fått med oss… rrs leseren har ikke ropt ut at du har nye poster og vi har ikke vært her…
    Det har skjedd med mange blogger i det siste, ikke bare din -og vi har hørt at andre har hatt det samme med vår. Antar derfor at det er et system problem et sted og at det ikke ligger hos deg (eller oss! )
    Uansett; NÅ er vi her😀 Flotte bilder. Den blåmeisen i flukt er nydelig – enig at det er irriterende når alt untatt hodet er skarpt men det er tåelig skarpt og vingene er nydelige i alle sine detaljer!

  16. Framed and Shot:
    Det er mye jeg ikke kan om data, og dette med RSS vet jeg ingen ting om. Ser at det er en liten frikant på bloggen, men skal jeg gjøre noe spesielt med den? Hadde eventuelt satt stor pris på litt forklaring/hjelp.
    Glad du liker bildene, og jeg gleder meg virkelig til å følge opp livet i «hundremeterskogen» gjennom vinteren. Dere blir nok plaget med flere bilder av disse fuglene etter hvert.😉

  17. Ikke Ole Brum, men vel så vakre «innbyggere» i din hundremeterskog. Herlige bilder.

  18. Bridgehill:
    Ikke sant! Her inne har jeg ikke behov for noen Ole Brum i det hele tatt.
    For et par dager siden satte jeg opp en halvmorken bit av en stamme jeg fant og puttet litt mat på toppen av den. Var selvsagt veldig spent på om fuglene hadde funnet plassen da jeg gikk dit i går.. og hurra.. det hadde de!! Heretter må jeg innom hver dag med godsaker. Riktignok er ikke været helt topp i dag, men tror likevel jeg tar med stativ og teleoptikk – sånn bare for å more meg litt.
    Ha en riktig fin søndag du også🙂


Legg igjen en kommentar

