Skip navigation

For en deilig dag vi har hatt i dag. Nesten sommerlig har det vært. Derfor feirer jeg dagen med å ta fram en liten sommerfugl. Det er slett ikke den mest spektakulære, og kanskje det er grunnen til at ikke så mange velger å legge den ut.

Dette er en gråbrun ringsommerfugl – Aphantopus hyperantus – og den er ganske vanlig på enger og i skogbryn i Sør-Norge. Vingeoversiden er nesten ensfarget mørkebrun, men på undersiden finnes flere tydelige øyeflekker. Vingespennet er 32-45 mm.

Som de fleste andre sommerfugler ser man denne oftest når det er sol og pent vær, men du kan også se den når det er overskyet.

Vanligvis leser jeg i insektboken min at insektene fester eggene sine på ulike steder. Det gjør imidlertid ikke denne sommerfuglen. Hunnen slipper i stedet eggene på måfå mens hun flyr over gressmark. Larvene klekkes etter ca tre uker, og som andre ringsommerfugllarver er de hovedsaklig nattaktive. Forpuppingen skjer i juni etter overvintring, og sommerfuglene klekkes to uker senere.

Så nå vet vi det.

12 Comments

  1. Hva er spektakulært? Jeg er helt sikker på at denne følte seg helt praktfull! Og det har den god grunn til!

  2. Geir:
    Den er sikkert vel tilfreds med sitt eget utseende.. hvis den i det hele tatt bryr seg om slikt da. Det er bare vi som stort sett velger å vise fram de sommerfuglene som er mer iøyenfallende med ulike og sterkere farger. Med sine bruntoner synes jeg uansett denne er riktig så fin.

  3. Liker denne lille karen jeg, fine toner og kontraster… rett og slett flott. skarpt og detaljert er det og…

  4. Faktisk har det vært mange sommerfugler her hos oss for tiden, det er enda sommer nok til dem. Og de utgjør flotte motiver!
    Dette er et nydelig bilde, enkelt, elegant og «delikat» i komposisjon og frager, dessuten kjekt å få litt kunnskap på kjøpet!
    Det er fasinerende å se hvor hvor «loddne» sommerfulger egentlig er når man får de nært nok!

  5. Flott bilde. jeg synes nå at alle sommerfugler har sin prakt på den ene eller andre måten. Jeg fikk ikke sjanse til å nyte været i går desverre, var for opptatt med jobb…sukk..

  6. Ivar:
    Det er en trivelig sommerfugl, og hos oss har den vært ganske tallrik. I sommer har jeg sett nesten like mange som av denne som jeg har sett av de hvite kålsommerfuglene.. og det sier ikke så rent lite. Om dette er normalt vet jeg ikke, for jeg har jo ikke merket meg noe særlig om insektene før i sommer.😉

  7. Framed and Shot:
    Her har jeg bare sett en og annen kålsommerfugl de to siste ukene, men så har ikke værgudene akkurat smilt til oss heller da. Det gjorde virkelig godt med sola og varmen vi hadde i går. Må kanskje leve lenge på den, for nå er det grått igjen.. men pytt!
    Noen av sommerfuglene jeg har fotografert i sommer ser nesten langhårede ut. At de har en slik «pels» var jeg faktisk ikke klar over før jeg fikk muligheten til å se dem i stort.
    Jeg har også funnet ut at det ikke bestandig er enkelt å få bra bilder av sommerfuglene. De setter seg jo gjerne på blomstrende busker og tistler, og på slike steder blir bakgrunnen ganske kaotisk. Derfor viber jeg hver gang en liten takk til de som velger å sette seg på et litt «roligere» sted.

  8. Morten:
    Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Jeg er jo trygdet. Dermed har jeg mye tid til rådighet, og jeg vet å benytte og sette pris på slike flotte dager som den vi hadde i går. Var ute i frisk luft fra jeg la ut dette innlegget til det begynte å mørkne. Var nedom Vervenbukta også, og der så jeg flere barn som vasset i vannet, lekte og koste seg. Det var virkelig nesten sommerlig.. hadde det ikke vært for alle høstfargene kunne jeg latt meg lure.

    Glemmer jo rent hele sommerfuglen. Visst har de alle sin prakt og sin sjarm. De med mange flotte farger gjør seg bare litt bedre på bilder.😉

  9. Det er ikke så lett og få hele sommerfuglen skarp, men hva gjør i grunn det bare fokuset sitter der det skal? Noe det gjør her. Flott sommerfugl bilde.

  10. Selsius:
    Man må vel nesten få den rett fra siden eller rett ovenifra dersom man skal få hele sommerfuglen i fokus. Så lenge hodet og mesteparten av det andre er skarpt, holder det i lange baner for meg.
    Jeg kom for resten ikke helt i mål med sommerfuglene i sommer. Skulle så gjerne ha møtt en sørgekåpe og en svalestjert. Har riktignok noen gamle og mindre bra bilder av en sørgekåpe, men svalestjerten har jeg aldri truffet på. Får håpe på bedre lykke neste sesong!

  11. En vakker skapning på sitt vis. Også her har du fått fram fargene på en aldeles vidunderlig måte. Nydelig skarphet og utvalg. Denne sommerfuglen må være lykkelig over å ha blitt fotografert av deg🙂

  12. Ståle:
    Nå måtte jeg le til deg… takker og bukker dypt.😀
    Du setter bestandig så fine ord på de tankene jeg gjør meg om bildene mine. Denne sommerfuglen er vakker på sitt vis.. akkurat slik føler jeg det!


Legg igjen en kommentar

