Skip navigation

Ute på hytta i sommer kom jeg over denne edderkoppen som voktet sine små mens de var i ferd med å bli klekket.  Jeg tok først noen ganske få bilder, men tenkte så at det ville bli mer spennende å vente litt slik at fler av de små hadde blitt klekket. Som sagt så gjort, men det var dumt! Da jeg gikk tilbake til stedet under en time senere var nemlig alle forsvunnet. For meg er det nesten ufattelig at disse små «geleklumpene» var i stand til å bevege seg noe sted som helst! Naturen slutter aldri å forundre!!

 

14 Comments

    • Maria Mytterist
    • Posted 16 oktober 2008 at 12:37 pm
    • Permalink
    • Svar

    Fantastisk! Tenk at den vesle «gelekrabba» nederst på bilde 2 kunne tusle avgårde. Men, skummel edderkopp….ligger hytta di i Norge? *engstelig*

  1. Hvor stor var denne edderkoppen, den ser jo kjempestor ut paa bildet 🙂 Veldig flott bildeserie forresten.

  2. Maria:
    Ja, er det ikke utrolig at slike små klarer å fote seg med en gang!?! De var borte alle som en da jeg skulle ta flere bilder av dem.
    Hvilken edderkopp dette er har jeg ikke funnet ut enda, men den er garantert ikke farlig. Derfor trenger du ikke rømme landet selv om hytta ligger i Norge: 😉

  3. Ivar:
    Edderkoppen var ikke særlig stor egentlig. Kan tenke meg på størrelse med en normalt klippet lillefingernegl. Skal prøve å finne ut hva slag den er. Vet nemlig om en nettside som har bilder av mange ulike edderkopper. Burde selvsagt ha gjort det før jeg la ut bildene da.. uff.
    Glad du liker denne lille serien. 😀

  4. Nydelig!! Men så er vi svak for edderkopper også da… de har så mange øyne 😀 og macro er bare fasinerende!
    Disse bildene dine har som vanlig meget god skarphet og komposisjon – Flotte!
    At de kan bli borte vekk så fort høres utrolig ut – fra geleklump til løpende edderkopp på et par timer? Sikker på at de ikke ble snadder mat for en eller annen jeger? Og om du har en flott side for å klassifisere edderkopper vil vi gjerne få linken….

  5. Really Great…

  6. Oi, den ser jo ut som et monster jo. Vel, for noen, er den vel også det. En av mange imponerende skapninger i naturen, og dette er jo et nyttedyr. Flott serie!

  7. Ja, slik er det med unger i det ene øyeblikket…. også…..

    Den ser veldig stor ut, men så har jo jeg blitt lurt av størrelsen på dyra dine før. 🙂

    Igjen flotte bilder. Jeg har hvert ganske opptatt de siste dagene,så fotograferingen har stått litt stille, men skal se til helgen om det byr seg.

  8. Framed and Shot:
    Disse hadde gjemt seg under voksduken på utebordet mitt. Etter å ha fotografert dem, brettet jeg duken forsiktig tilbake slik den lå. Dermed var de dekket for fugler og andre dyr. I tillegg var jeg bare meter unna hele tiden. Derfor må de faktisk ha flyttet seg ved egen eller morens hjelp. Har hørt at noen av disse krypene bærer rundt på ungene sine en stund, men om det også gjelder denne edderkoppen vet jeg ikke.
    Linken jeg nevnte er til en medblogger på VGB. Han la i sin tid ut et innlegg med massevis av edderkopper og holder på å bygge opp sin egen side. Ser ikke ut til at han har fått lagt ut så mange bilder siden sist jeg var inne, og akkurat denne fant jeg ikke.
    Her har dere i hvert fall linken: http://home.no.net/nunzio/
    Han kaller seg Nunzio, og siden hans på VGB er absolutt verd ikke bare ett, men mange besøk: http://www.vgb.no/7996
    Jeg har ved flere anledninger spurt ham om ulike insekter, og han har uten unntak gitt meg meeeeget fyldige svar. En virkelig allsidig og hyggelig mann.. full av kunstneriske evner og humor!

  9. Denise:
    Thank you Denise 🙂
    This spider hid under a cloth covering my outdoor table. I took some pics, but decided to wait a bit until more of the babies were hatched and therefore covered them again. Not smart at all, because when I lifted the cloth less than an hour later, they were all gone!!

  10. Selsius:
    For ikke lenge siden ville denne ha vært et «monster» for meg også!! Jeg hadde nesten panikk for slike kryp før jeg anskaffet macroen.
    Denne var ikke spesielt stor, men man blir litt lurt når man får sett dem slik på nært hold.
    Ble så imponert over disse små ungene jeg. Tenk at så bitte små geleklumper kan vokse opp til å bli noen «store» og hårete edderkopper!

  11. Morten:
    Man blir lett lurt av slike nærbilder. Ute i naturen oppfatter man dem også på en helt annen måte. Selv synes jeg det er veldig artig å kunne studere alle de flotte detaljene disse krypene har. Rart å tenke på at alt dette får plass på et såvidt lite vesen!

    Jeg blir opptatt stort sett hele lørdag. Blir nok ikke tid til noe fotografering da. I stedet får du knipse til den store gullmedaljen for oss begge. Krysser fingrene for supert fotovær i hele helgen!!

  12. Veldig stilige bilder. Kan ikke huske å ha sett slike bilder av edderkopp før – kanskje med unntak av i Attenborough sine serier. Du kunne fått jobb der på dagen 😉
    Likte særlig godt det midterste bildet. Virkelig flott vinkel og lekker bruk av bakgrunnen. Som vanlig hos deg!

  13. Ståle:
    *smiler til deg*.. for akkurat denne bakgrunnen kunne jeg ikke gjøre stort med. Edderkoppen hadde jo valgt den for meg.

    Den som kunne jobbet med slike folk som Attenborough du.. eller kanskje aller helst min store favorittfotograf Tim Flach ( http://timflach.com )!!! Det ville vært ønskedrømmen.. og å drømme litt må være lov iblant, ikke sant! 😉

    Edderkoppmamman tok nok ungene på ryggen når de alle var klekket ut. I går så jeg nemlig bilder av en «ulveedderkopp» som hadde gjort nettopp det. Tenk for en idiot jeg var som ikke ble stående der og følge med på hva som skjedde.. og for noen bilder jeg gikk glipp av! Men som man reder så ligger man.

    Artig var det likevel å se så små edderkoppunger. 😀


Legg igjen en kommentar

