Skip navigation

I sommer sto denne skulpturen ute på Aker brygge og jeg angrer på at jeg ikke noe bilde som viser hele. Det er imidlertid en relativt stor og rektangulær marmorblokk med slike ansikter hugget inn . Den virkelig fascinerte meg og jeg synes skulpturen er et flott kunstverk med et sterkt budskap som kan tolkes på veldig mange måter. Hvem kunstneren er vet jeg dessverre ikke.

Andre jeg kjenner så tydeligvis denne skulpturen med helt andre øyne, og syntes den var grusom. Noen klarte rett og slett ikke å se på den.

 

8 Comments

  1. Dette kunsktverket kan sees på flere måter (iallefall for meg etter x antall skrekkfilmer «souls trapped in hell» type scenario osv.🙂 )

    Personlig er jeg facinert av det, men kan vel også se at den kan være litt vond å se på for andre.

    Flotte bilder av ett fint kunstverk.

  2. Ivar:
    Hvordan man oppfatter skulpturen avhenger kanskje både av den livserfaring man har med seg og den sinnsstemning man er i der og da. For meg viser den på ingen måte bare skrekk og gru og lidelser. Jeg finner også mange andre budskap her.
    Jeg kan imidlertid også forstå at den kan være vond for noen denne skulpturen.
    Uansett liker jeg kunstverket, og skulle veldig gjerne ha visst hvem som laget det. Har lett en god del på nettet, men ikke funnet ut noe mer. Kanskje jeg en vakker dag tar kontakt med ledelsen for Aker brygge og spør om hjelp.

  3. Hør med Aker Brygge. De har så mye kunstverk utstilt at de sikkert har et eget menneske som jobber med dette.🙂

    Jeg ble fascinert og kunne også tenke meg å se hele. Fine bilder! Spesielt det nærbildet i midten hadde en slags mykhet over seg.

    Hvordan tolke den, vet jeg ikke… men jeg oppfatter den ikke som fryktelig ekkel, eller noe sånt.

  4. Lothiane:
    Tror jeg blir nødt til det, for jeg har veldig lyst til å se mer av denne kunstneren.
    Akkurat denne skulpturen dvelte jeg ganske så lenge ved. Det var så mange ansikter i den, og alle hadde de på en måte sin spesielle historie å fortelle.
    Uansett hvordan vi tolker den, så har skulpturen «liv».. og det er nok nettopp derfor den fascinerer meg så mye. Slik er det med bilder også. For meg spiller det egentlig ikke så stor rolle hvor teknisk bra de måtte være så lenge de har et budskap eller en spesiell stemning… at de har dette lille ekstra.

  5. Dette er kunst vi liker😉
    Kunst kan godt provosere men mere enn noe liker vi kunst du kan legge din egen tolkning i og der ser denne ut til å passe meget bra!

  6. Framed and Shot:
    Jeg foretrekker også kunst man kan legge egne tolkninger i, og det kan man så visst i dette verket. Mye kunst er vakker nok, men er det bare et «glansbilde» går man veldig fort lei. Nei.. det må være noe med tolkningsmuligheter, stemninger osv for at det skal fenge.😉

  7. Syns dette var flott. Veldig flott. Liker at det kan tolkes på mange vis. Liker bildene dine også. De gir også rom for tankearbeid. Denne skulpturen minner meg littegranne om minnesmerket i London for 2. verdenskrig. Jeg har et bilde av en detalj derfra på mine bildesider. Ikke akkurat i din klasse, men likevel…

  8. Ståle:
    Ja, denne skulpturen har nok mange fellestrekk med minnesmerket i London. I den kan man sikkert også fordype seg og lese mye av ansiktsutrykk osv. Det er et flott bilde du har der Ståle.. så fy i fjeset!!

    På mandag skal jeg forsøke å være flink og finne ut av hvem som har laget denne skulpturen. Lykkes jeg med det skal jeg oppdatere innlegget med navnet. Bare en gang tidligere har jeg blitt like hodestups betatt av en kunstners verk. Den gang var det maleriene til den da helt ukjente Odd Nerdrum. Kanskje er det en ny «Nerdrum» som er ansvarlig for denne skulpturen!?! Skal jammen bli spennende å følge med.😀


Legg igjen en kommentar

