Skip navigation

De to ekornene kommer ofte til foringsplassen min nå. Dette er tydeligvis sjefen, og så absolutt den tøffeste av de to. Begge ekornene er veldig opptatt med å hamstre mat på alle tenkelige og utenkelige steder. Mens den andre fyker opp og ned av matfatet, spiser noen solsikkefrø i all hast for så å ta med seg en munnfull, setter denne tassen seg godt til rette etter først å ha sjekket at kysten er klar. Derfor er også dette ekornet triveligst å få besøk av med tanke på fotografering.

Jeg har tatt utallige bilder av ham, og regner med at dere etter hvert kommer til å få se en god del av dem. Dermed er dere advart!

 

  

 

 

18 Comments

  1. Flotte ekornbilder alle sammen. Her er det andre gnagere jeg er mere interesert i å bli kvitt. er oppe i 13 mus på 6 dager så langt ….. må jo ta slutt en gang.

  2. Morten:
    Himmel og hav! Er det museår i år også?
    Håper de holder seg unna hytten min, for det er litt av en jobb å rydde og vaske etter dem!!

    Nei, da er disse gnagerne myyyyyye triveligere :))

  3. Ekorn er så utrooolig søte, og jeg misunner deg som får tatt så mange fine bilder av den. Hvilket objektiv brukte du i denne sammenheng? Var det macro eller noe sånt, eller noe annet?

    Prøver å late som om jeg skjønner meg på fotografering…😉 og de uttrykkene som følger med…!

  4. Liljefot:
    Som oftest har jeg teleoptikken på kameraet når jeg er borte ved foringsplassen. Det er en Tamron 200-500mm zoom. Dette er spesielt med tanke på å komme nærmest mulig småfuglene (500mm). Når ekornene kommer på besøk, bruker jeg et sted mellom 250-350mm… litt avhengig av hvor langt unna jeg selv står.

    Macro-optikken min bruker jeg hovedsakelig når jeg skal ta bilder av blomter, insekter, dråper osv. Selvsagt kan jeg bruke den til mange andre ting også, men altså.. primært til de nære ting.

    Glad du liker både Erik og bildene.. og så fikk du kanskje litt mer greie på bruken av tele- og macro-optikken også. Takk skal du ha for trivelig tilbakemelding Liljefot😀

  5. Vi tåler mange flere😀
    Nydelig liten fyr – og vi må innrømme at de norske ekkornene er så mye flottere enn de amerikanske. Det er en stor forskjell – og forhåpentligvis vil ikke det samme skje i Norge som i UK, der overtok Eastern Gray Squirrel (som ikke er like rød og fin som det Norske ekornet) men som er langt mere tilpasningsdyktig og det betyr at det tar over for sin mer fargerike slektning!
    Vakkre bilder – som vanlig😉

  6. Flott skarpe bilder.

  7. Framed and Shot:
    Så hyggelig at dere tåler flere bilder av Erik og kameraten hans! Jeg har nemlig veldig mange av disse ekornene, men er bare halvveis i redigeringen.
    De norkse ekornene har jammen problemer nok i hverdagen om de ikke skal få konkurranse av EGS også!! Krysser fingrene for at vi slipper å få dem hit.. skjønt, for alt jeg vet så kan de jo være her allerede. Jeg skal i hvert fall gjøre mitt til å passe på disse to!
    Jeg visste at de amerikanske ekornene og andre «fjerne» slektninger er ulike våre, men ante ikke at det faktisk finnes andre typer ekorn i nærheten her også. Disse norske er i hvert fall penest av de få jeg kjenner til, og er veldig glad disse to besøker foringsplassen min i Hundremeterskogen.😀

  8. Einar:
    Tusen takk skal du ha!
    Jeg storkoser meg virkelig der borte ved foringsplassen min. Nå har et par andre fuglearter også funnet den.😉

    • Irene Bjørnson
    • Posted 24 oktober 2008 at 12:29 am
    • Permalink
    • Svar

    Kjære Inger Johanne, tusen takk for de fine bildene av Ekornet, Erik! han er flott og du kjempeflink! Ser du koser deg. I dag så jeg deg ikke … da må du ha det godt til vi ses i denne vakre perlen som Solkollskogen er og jeg håper at den aldri blir tatt fra oss. STOR KLEM! Ha en velssignet god dag etterhvert!
    Hilsen og vær hilset fra Irene din medvandrer …

  9. Flotte ekornbilder, det jeg postet her om dagen blir jo helt tamme i forhold, som framed and shot sier, norske ekorn er penere og🙂

    Tror favoritten blir nr4, men alle sammen er knallskarpe og fulle av farger. Veldig flott.

  10. En härlig bildserie.
    Jag blir lite avundsjuk.

    MWH
    Karlund

  11. Hei på deg😀
    Takk skal du ha for rosende ord Irene, og visst storkoser jeg meg ved foringsplassen. Nå har jeg for reste også hatt besøk av både flaggspetten og pilfinken der borte. I går var jeg bare innom en liten tur utpå dagen med noen godsaker til de små. Slik blir det kanskje i dag også, men vi får se hva tiden tillater.
    Så plassen heter Solkollskogen, og det er jo egentlig veldig passende med tanke på solplassen litt lengere bort. Hittil har jeg kalt den «Hundremeterskogen», for særlig større er den jo ikke. Uansett hva jeg velger å kalle den i framtiden, så skal jeg kjempe for at ikke også denne lille grønne lungen skal bli tatt fra oss.. vær trygg!!!
    God klem til deg.. og husk det vi har snakket om mht bildene herfra.😉

  12. Ivar:
    Tull på deg!! Den serien er herlig, og noe helt annet enn disse. Ikke glem at dine er tatt under naturlige forhold, mens disse er litt «juks» i og med at de er tatt ved en foringsplass.
    Denne dagen tok jeg utallige bilder av Erik mens han koste seg med frøene. Tror jeg har «spisebilder» nok for et helt år *ler*. Inntil snøen kommer skal jeg derfor forsøke å fange ham i litt mer spesielle positurer og situasjoner. Det blir sikkert mye vanskeligere, men vil jo resultere i enda større glede hvis jeg skulle lykkes.😉

  13. Karlund:
    Tusen takk skal du ha!😀
    Om du har anledning kunne du jo sette opp en liten foringsplass du også? Jeg er sikker på at du vil få like stor glede av den som jeg har av min.
    Siden Irene (ref et par kommentarer over din) i mange år daglig har foret fuglene og ekornene bare noen ganske få meter unna plassen min, er «innbyggerne» i denne lille skogen ganske vant med folk. Dermed kan jeg allerede stå bare et par tre meter unna med kameraet mitt. Det hender til og med at fuglene setter seg på kvister bare cm fra meg. Trivelig!!

  14. Nydelige bilder! Skarpe og fine og uttrykksfulle. Det må være kjekt å følge med på de flittige og vakre ekornene. Ser gjerne flere bilder av dem🙂

  15. Tante Grønn:
    Det er veldig trivelig å følge med på alt som skjer ved foringsplassen. Verken fugler eller ekorn bidrar med de helt store actionscenene, men likevel forsvinner tiden som dugg for solen mens jeg er der.
    Jeg er glad du liker bildene, og at du er positiv til å se flere små episoder med ekornene som modeller.🙂

  16. For en serie! Hvis jeg blir tvunget til å velge en favoritt, blir det nok nr. 4. Blikkontakt er stikkordet for hvorfor. Men alle er jo delikate, spennende og fulle av liv. Flotte farger og flott komposisjon. Det skinner gjennom at du virkelig koser deg med fotograferingen din.

  17. Ståle:
    Om du visst hvor mye jeg koser meg når jeg tar kameraet med ut.. uansett hva jeg ender opp med som motiver. Jeg blir ofte fullt og helt oppslukt av det jeg holder på med, og verden «utenfor» blekner på et vis slik at både tid og sted blir av underordnet betydning. Konsentrasjonen er nok også på topp, for når jeg vender nesa hjemover igjen er jeg som regel temmelig utslitt.

    Her ved foringsplassen er det mer avslappende. Riktignok konsentrerer jeg meg her også og prøver nye innstillinger og vinklinger, men samtidig koser jeg meg også bare med å observere de små gjestene. Det er veldig artig i seg selv.

    Stor takk-skal-du-ha-klem midt i natten. Godt vi kan sove en time ekstra i morgen!😉


Legg igjen en kommentar

