Skip navigation

Når sommergjestene blant fuglene våre vender nebbet sørover mot varmere områder og et rikt insektliv, er kjøttmeisen en av de fuglene som blir igjen og gir liv til naturen i en kald og tilsynelatende gold årstid. Men livet er der, det er bare gått i dvale og venter på bedre tider. Dette benytter kjøttmeisen seg av og tråler busker, trær og visne planter som stikker opp av snøen. Den finner insektegg, larver og kanskje voksne insekter som trodde de hadde funnet sikre gjemmesteder. Selv om kjøttmeisen ofte er standfugl, kan enkelte i perioder med ekstremt liten tilgang på mat dra hundrevis av  kilometer av sted.

Det er godt å vite at kjøttmeisene i Hundremeterskogen vil slippe å fly så langt for å finne mat i vinter. De vil nemlig alltid ha tilgang på noe godt rundt omkring på foringsplassen min!

12 Comments

  1. Trofast og vakker. Antagelig den første fuglen jeg lærte å gjenkjenne – både fordi det er lett og fordi den er trofast!
    Du har fått den til å posere i sola; det gir et nydelig lys på fjærdrakten, særlig på det nederste ser du godt hvor dunete den er; Veldig flotte og skarpe bilder!

  2. Framed and Shot:
    Den er i grunnen ganske pen denne kjøttmeisen. Jeg er så vant til å se den rundt over alt at jeg på en måte ikke legger merke til det i hverdagen. På samme måte blir det med gråspurven. De har jeg for resten ikke hatt besøk av på foringsplassen enda. Kanskje fordi de blir matet i et mer bebygd område og foretrekker å holde seg der framfor i skogen. Vi får se etter hvert.
    Disse kjøttmeisene er litt vriene å få til riktig. Når de sitter slik i solen er det nemlig lett å få den hvite kinnflekken utbrent. Her ligger jeg akkurat på grensen. Tror kanskje det er fornuftig å konsentrere seg om og stille inn for en fugleart av gangen i stedet for å satse på middelverdier. Sparer sikkert en del jobb i etterkant da.
    Disse får jeg forhåpentligvis selskap av gjennom hele vinteren ved foringsplassen. 🙂

  3. Fine bilder, likte spesielt det nederste:) Virker som den har noe den skulle ha sagt…
    God helg, IJ:)

  4. Flotte skarpe bilder, liker de veldig godt… du er veldig flink med skaropheten og en inspirasjonskilde. 🙂

  5. Smultron:
    Takk skal du ha!
    Jeg velger å tro at den nederste takker for maten og ønsker oss alle en riktig fin dag! Synes det er en trivelig tanke. Egentlig har den nok bare akkurat svelget en stor godbit. 😉

    Nå må jeg ile over til deg å se hvilken frukt disse dråpene dine henger på. Jeg er nemlig enda like spent på om det kan være en fersken.. eller kanskje en aprikos? Hmmm?

    Ha en strålende dag Smultron!!!

  6. Ivar:
    Vi som driver med fotografering har sikkert alle noen spesielle ting vi er opphengt i. For meg er det nok bakgrunner og skarphet. Egentlig har jeg et snodig forhold til det. Når jeg ser på andres bilder, betyr ikke disse tingene særlig mye. Det er bare i mine egne at de blir viktige.

    Jeg blir utrolig stolt og glad hver gang noen sier at de finner inspirasjon i bildene jeg tar. Det inspirerer meg en hel masse!! Vi trenger å finne inspirasjon hos hverandre, og selv finner jeg det inne hos alle dere. Derfor trives jeg også velidg godt her i denne «bloggfamilien».

    Tusen takk Ivar.. og ha en strålende helg!! 😀

  7. Det her blir jo bare bedre og bedre. 🙂

  8. Kjempefine – som alltid! :o) Liker det nederste veldig godt!

  9. Morten:
    Kjempehyggelig sagt av deg Morten! 😀
    I det siste har jeg forsøkt å fange småfuglene i flukt, men det har foreløpig ikke vært særlig vellykket. Har ikke funnet ut hvor raskt jeg må ta bildene enda. Fuglene er jo superraske. Tror jeg må opp i godt over 1/2000, og stå litt lenger unna enn det jeg foreløpig har gjort. Så spørs det om følgefokusen er rask nok. Finner nok ut av dette også etter hvert… og tar mer enn gjerne imot gode råd!!

  10. Corvus:
    Det nederste liker jeg også best, for der foregår det liksom noe. Kanskje ikke så uvanlig at en fugl åpner nebbet, men det er i hvert fall noe… og bedre enn bare et artsbilde. 😉
    Tusen takk skal du ha, og ønsker deg en finfin fortsettelse på helgen!

  11. Jeg sitter her og nikoser meg med de vakre fuglebildene dine, Inger Johanne. Flotte farger og en intens skarphet som bare er å bøye seg i støvet for. Jeg syns det er så vanskelig å ta fuglebilder – og så legger du ut den ene serien lekrere enn den neste. Du er virkelig god!

  12. Ståle:
    Jeg håper du koser deg like mye med bildene som det jeg gjør når jeg tar dem. 😉 Takk skal du ha!!
    Disse småtassene er så mye kjappere enn fuglene jeg er vant med å fotografere ved Østensjøvannet, og dermed litt vanskeligere å få fine. Men da blir jo gleden dessto større når det iblant stemmer. Jeg har så lyst til å klare å fange dem i flukt og få riktig del av fuglen i fokus. Har imidlertid ikke funnet den riktige «oppskriften» på det enda. Spiller ingen rolle, for da har jeg jo noe utfordrende å jobbe mot.


Legg igjen en kommentar

