Skip navigation

Spettmeisen er nok den selvutnevnte diktatoren blant fuglene på foringsplassen. Med et par små fløyt advarer den de andre fuglene om at den er på vei, og forlanger at de umiddelbart fjerner seg fra matfatet. De som ikke fjerner seg raskt nok får kjenne det lange, kraftige nebbet.. og lærer fort!

Når spettmeisen er i full aktivitet, ser det nesten ut som om tyngdekraften er opphevet. De kraftige bena holder den på plass i en hvilken som helst stilling, om det så er på en slett trestamme med hodet ned! Den er så suveren at den ikke en gang trenger halen til støtte. Ingen fugler i Norge kan kopiere det.

I fugleboken min står det at de Mellomeuropeiske spettmeisene har en gulbrun farge under hele buken. Hos oss har de bare denne fargen flekkvis på flankene og under stjerten. Det står også at hannen har en bredere øyenstrek enn hunnen.

Jeg ser veldig stor forskjell på de to spettmeisene som stadig forsyner seg av matfatet. Den ene har en mye kraftigere rødbrun farge enn den andre. Det er også denne som er sjefen. Derfor har jeg antatt at dette er hannen og at den andre og mye blekere er hans make. Kanskje tar jeg likevel feil? Jeg ser nemlig ikke særlig stor forskjell på øyenstrekene, og fargeforskjellen kan jo være en naturlig variasjon fra individ til individ.

Dersom noen av dere vet mer om dette, vil jeg sette stor pris på tilbakemeldinger!

10 Comments

  1. Flotte og skarpe bilder i fint lys. Igjen meget bra🙂

  2. Heldig for diktatoren at den er så vakker… ellers ville vel vi mennesker sett mindre pent på den😉 vi har en tilbøyelighet til å se «rampete oppførsel» som sjarmerende når utøveren er søt nok…. Og motsatt!

    Flotte bilder igjen Inger Johanne – og så er det så flott med tekstene dine! Lærer noe hver gang! Samtidig er det deilig å flette noen ord til bildene også.
    Ønsker deg en flott helg!

  3. Veldig flotte bilder. Tett og fint utsnitt på begge to. nr 1 er jo perfekt med tanke på posituren osv. Toppers bilder fra hundremeterskogen din!🙂

  4. Morten:
    Tusen takk skal du ha!
    Jeg forsøker å legge turen til foringsplassen når muligheten for direkte sollys er best. Da jeg valgte stedet, håpet jeg solforholdene skulle bli hakket bedre når løvet falt av trærne. Det stemte for så vidt, men nå er jeg i stedet plaget med skygger fra bare stammer og kvister. Får se om jeg flytter matfatet noen meter etter hvert. Kanskje lurt å vente til nærmere vinteren slik at jeg får sett hvor lavt solen vil bevege seg og om den går klar av taket på det lokale senteret vårt.😉

  5. Framed and Shot:
    Så rett du har! En så sjarmerende diktator må jeg bare smile av. Den er helt utrolig uredd også. Mens jeg fyller på i matfatet, sitter den gjerne bare 10-20 cm unna og følger med.. sikkert spent på om det blir noe ekstra godt. Det fikk de for resten i dag. Tok med en pose mandler, og du verden så populært det ble.
    Både spettmeisene, kjøttmeisene og ekornene ble elleville!!
    Selv Erik så seg nødt til å hamstre så mye som mulig.😉

    Jeg lærer også mye om disse småtassene når jeg skal skrive om dem. Må jo lese i bøkene mine, og da plukker jeg opp litt av hvert som er ganske artig. Men jeg kan jo ikke skrive alt i disse innleggene. Får heller komme med noen drypp i ny og ne.

  6. Selsius:
    Så hyggelig at du liker bildene. Spettmeisene er så lynraske at det er vanskelig å få gode bilder av dem. Tror kanskje jeg fikk noen i dag.. med «store» mandler i nebbet. Skal bli spennende å se.
    I dag tok også flaggspetten seg litt bedre tid ved meisebollene.. mens ekornet holdt seg borte en liten stund. De er tydeligvis ikke særlig glad i hverandre disse flaggspettene og ekornene.
    Lurer på hvorfor?
    (Bestandig ender jeg opp med en hel masse spørsmål etter slike fotostunder. Den som kunne hatt med seg et orakel på turene du!)

  7. Veldig flotte bilder av en diktator, fint utsnitt, dof og skarphet, veldig flott.

  8. Ivar:
    Han er i hvert fall en pen diktator!😉
    Tusen takk for flott tilbakemelding Ivar!!

  9. Nesten redd for at jeg må gjenta meg selv her, Inger Johanne. Jeg blir helt betatt – og nesten litt satt ut – av disse gnistrende fuglebildene dine. Skarphet, detaljer, farger, komposisjon… Det er en nytelse å stikke innom her og kose seg med fotoboksens fotokunster🙂

  10. Ståle:
    Jeg vet nesten ikke hva jeg skal svare deg jeg Ståle!?! For nå blir jeg helt satt ut av alt det pene du sier om bildene mine! Jeg kan vel bare takk en hel masse nok en gang.. tusen, tusen takk😀


Legg igjen en kommentar

