Skip navigation

For en tid tilbake lovet jeg Ståle å vise dere ungene til sothøna, og her er de. Det er kanskje sant at alle små barn er vakre, men da er disse i mine øyne de minst pene av de vakre. Det de ikke har av skjønnhet tar de imidlertid igjen ved å være svært spesielle og morsomme!

På de øverste bildene er ungene rimelig ferske ut av egget, og på de nederste er de noen uker gamle. Dermed kan dere se at de forandrer seg ganske fort. Når fjærene vokser ut blir de mer beigebrune og ungene er faktisk nesten voksne før de så smått begynner å ligne foreldrene sine. Det er for øvrig far som gir ungen sin mat. Som dere ser er panneskjoldet bredt og buet i kantene.. dermed er det en hann.

Av en eller annen grunn har jeg ikke tatt særlig mange bilder av disse ungene i år. Forrige års bilder ligger lagret på en annen maskin. Dermed må dere i denne omgang ta til takke med disse.

 

 

 

16 Comments

  1. Minst pene men fortsatt pene da🙂 Flotte bilder du tar (ikke bare her men ellers på bloggen).

  2. Tankekorset:
    Ikke si det til noen, men jeg fikk nesten sjokk første gang jeg så slike nyklekkede unger.. over at de kunne være så stygge!! Men de er utrolig sjarmerende likevel da.
    Tusen, tusen takk for veldig hyggelig tilbakemelding.. og kos deg videre i helgen!😀

  3. Litt søt var den da:)

  4. Michelle:
    Ok da.. den er vel søt på sin helt spesielle måte.😉

  5. En trøndersk måte å si det på renner meg umiddelbart i hu: styggpene🙂 Kanskje ikke umiddelbart billeskjønne, akkurat, men du verden så søte de var. Syns nå jeg da. Flott serie med knips av ulike stadier i småpippippers liv. Syns du har fanget så flotte uttrykk på dem. Sistemann/dame ser ut som han/hun grubler fælt over livets viderverdigheter. Filosofen Flekkus, kanskje? Nydelige bilder, Inger Johanne. Ikke at det er noen overraskelse, akkurat…

  6. Denne fuglen er det mange av i alligator sumpene her – og vi ble ganske overrasket den første våren vi ruslet der; og fikk se ungene! De er virkelig pjuskete og «mindre pene»😉 Men sjarmerende på sin måte de og – og det er rart med det, små utgaver er liksom mere søte enn stygge, tross alt!!
    Nydelig biled serie, flott fanget – de beveger seg så raskt – i alle fall de som bor her (kanskje de er redd for å bli alligatormat – og det med rette!)

  7. Ståle:
    Der satt du ord på det igjen Ståle!! Styggpene beskriver dem veldig godt. På en måte minner de meg for resten om små babyer med hodet til gamle, kloke og skallede menn. Snodige pipper er de i hvert fall.🙂
    Det er veldig morsomt å se disse bli klekket. Bare minutter etter å ha kommet ut av egget og blitt stelt litt med av sin mor, bærer det ned til og ut på vannet hvor de maser på mat. Far fyker til og fra med mat samtidig som han illsint jager alt av fugler som våger å nærme seg redeplassen. Litt av et skuespill!!

    Tusen takk for de pene ordene Ståle😀

  8. Framed and Shot:
    Da ble dere sikkert like overrasket som meg!! Riktignok hadde jeg hørt at de var «stygge», men at de skulle se SLIK ut hadde jeg aldri kunnet forestille meg.
    Dine sothøneunger har alligatorene. Mine har de store gjeddene å frykte. Men egentlig forsvinner det heldigvis ikke så mange av dem. Annerledes var det med svaneungene. Der ble 4 av 6 borte i år. Lurer på hvorfor så mange av dem forsvant, og hvem/hva som kan ha tatt dem. Kanskje det var reven?

  9. Flotte bilder av noen styggpene unger😉 Som andre sier, ikke akkurat billedskjønne i begynnelsen, men de blir da ganske så pene etterhvert. Kjempefin bildefortelling med litt nytt som jeg ikke viste også.🙂

  10. so cute!
    nice frame rich in colors.
    if he wait he will be so nice😉

  11. Ivar:
    Jeg tror svært få vil karakterisere disse småtassene som direkte pene, men du verden så trivelig det er når de dukker opp. På den tiden kan du tro det er masse liv ved Østensjøvannet. Gleder meg allerede til de fine vårdagene og -kveldene jeg vet jeg kommer til å ha der nede.
    Det er for resten sikkert en god grunn for at ungene ser ut som de gjør. Naturen er viselig innrettet i så måte. Disse ungene er ganske små når de er nyklekket, og er dermed enkle bytter for både måker og rovfugler. Den røde fargen har etter hva jeg forstår en avskrekkende effekt i denne verdenen. Kanskje er det nettopp derfor de ser ut som de gjør?
    Flott jeg kunne bidra med litt nytt også!😀

  12. Arash:
    I promised to show these almost ugly, but still rather sweet babies to Ståle. Nature has a reason for everything, and I am sure there is a good explanation to why these look like they do. Maybe it is to scare off birds of pray? Lucky for them they will eventually grow up to be beautiful… and thank you for nice words!😀

  13. nåja…
    at alle småunger er søte?
    Langt derrifra! *s*s*
    Men bildene er alldeles flotte!

    Du må vel bruke stativ når du foter med din supertele? Kikket på nettet at den veier over 1,2kg! Hvis ikke du er veldig sterk i arma da!

    Ha en strålende fotosøndag!

  14. Mette:
    De er ikke akkurat vakre nei! I hvert fall ikke i mine øyne.😉

    Jeg bruker som oftest stativ når jeg har teleoptikken på kameraet, men det avhenger litt av situasjonen også da. Nå har jeg heller ikke akkurat noen supertele, men den holder enn så lenge i lange baner for mitt bruk.

    Ellers har jeg blitt ganske sterk i høyrearmen etter all macrofotograferingen i sommer. Den optikken veier også ganske mye, og i og med at jeg i tillegg har et relativt tungt kamera får jeg god trening. Når jeg driver med macrofotograferingen bruker jeg nemlig ikke stativ. Har ikke funnet ett som kommer langt nok ned og samtidig er lynraskt å justere i høyden. Rart ikke noen har konstruert et stativ som er bedre egnet for insektfotografering i grunnen!?!

    Vet ikke om jeg får anledning til å fotografere særlig mye i dag. Hadde håpet å få tatt noen bølgebilder, men så må jeg i stedet snart ut på en mange timers lang kjøretur. Har ikke særlig lyst til akkurat det i dag, men må man så må man. *Sukk*. Dagen blir sikkert fin likevel skal du se.

    Ha en strålende dag du også Mette!🙂

  15. Minner litt om et danskt eventyr det her.
    Bra bilder alle sammen. Jeg har slitt med 20 timer strømbrudd i helgen og har ikke fått tid til annet enn ergelser. Må prøve å ta det igjen til helgen som kommer.

  16. Morten:
    Huttetu.. er du en av de mange som ble rammet av vinden!! Min venninne utenfor Kongsvinger var også uten strøm i lange tider. Hos meg gikk det hele ganske smertefritt. Men blåste gjorde det virkelig.. så mye at det pep gjennom vinduene.. og det har ikke skjedd før på de 15 årene jeg har bodd her!!

    Så får vi håpe neste helg byr på massevis av godvær slik at du virkelig får noen fine dager helt etter ditt hjerte.😀

    Selv hadde jeg håpet å få tatt noen bølgebilder i dag, men måtte i stedet kjøre til Sverige for å hente katten til en venninne hjem fra paring. Dermed forsvant denne dagen. Kanskje byr morgendagen på nye muligheter. Skal i hvert fall sjekke vær- og vindmeldinger for Hvalerområdet med en gang jeg står opp!


Legg igjen en kommentar

