Skip navigation

I går satt jeg telen på apparatet og skulle jakte på noen helt spesielle motiver. Men den gang ei. Jeg hadde nemlig glemt stativet hjemme, og da kunne jeg bare glemme hele greia. I stedet gikk jeg opp til en «åpen gård» og tittet på alle dyrene og fuglene de hadde der. Selvsagt ble det en god del bilder, men med håndholdt tele sier det seg selv at kvaliteten ble så som så.

Noen bilder sparte jeg imidlertid på… blant annet disse av noen hester som så ut til å være veldig gode venner og som tydeligvis hadde benyttet dagen i havnehagen godt.

17 Comments

  1. Flott bilde av hingsten, ser ut som den liker å rulle seg i søla.
    Ørene står rett opp og blikket vendt fremover, mulig ei hoppe i nærheten eller en konkurrent som skal settes på plass.
    Sier det igjen, meget bra dyrebilde 🙂

  2. Einar:
    Man kan jammen lure på hva han har i tankene der han målbevisst vandrer nedover i havnehagen.
    Han endet i hvert fall opp hos de to øverste. Kanskje han hadde skumle hensikter med en eller begge av dem? 😉

  3. Like the POV in this nice composition.

  4. Ordentlig koselig det første bildet! :o)

  5. Fine heste bilder 🙂 Ser ut som «rompe hårene» trenger en stuss på de to i det første bildet 🙂 Flotte bilder iallefall

  6. Og håndholdt er kult 🙂 selv om ikke alt blir like skarpt, disse var skarpe iallefall 🙂

  7. Jeg likte begge bildene, jeg. Det første må vel kunne sies å være en uvant vinkel, men en som funka veldig godt. Som Harry Belafonte en gang sang: «Back to Back…» Ikke så kresne på å dele maten, var de vel 🙂
    På nr. 2 er du igjen ute og briljerer med fargebruk. Nyansene i møkka på gampen står veldig godt i stil med de høstrgrå trærne i bakgrunnen. Et nydelig og stemningsfullt bilde.
    Godt gjort med håndholdt kamera

  8. Arash:
    Thank you for your kind comment 🙂

  9. Corvus:
    Jeg synes det er artig å teste ut litt utradisjonelle vinklinger på slike bilder, og her funket det. Liker den nære og gode stemningen mellom disse to hestene. 🙂

  10. Ivar:
    Det var nok ikke bare rompehårene som trengte en liten stuss på disse to. Både panneluggen og manen var skikkelige lang på dem begge. Kanskje det er en hesterase som etter standarden skal ha litt lengde på håret?
    Tok noen bilder av skimmelen forfra, og panneluggen rakk helt ned til mulen. Har ikke redigert dem enda. Blir det bra nok kan det godt hende jeg viser dere.
    Jeg var skikkelig irritert på meg selv for at jeg hadde glemt stativet hjemme. Vanligvis lar jeg det ligge i bilen, men dagen før hadde jeg altså tatt det med meg inn… grrrr! Tror nok jeg kommer til å ta turen tilbake til denne gården, for det var virkelig mye spennende å fotografere der både av fugler, dyr og bygninger.
    Bildene kunne vært hakket skarpere, men det spiller ikke så stor rolle når de har en god stemning. Synes ikke alt bestandig trenger å være så perfekt jeg. Derfor er jeg også glad du liker bildene! 🙂

  11. Ståle:
    At flere av bildene jeg tok ble tålelig bra, kommer nok av at jeg har fått god trening i høyrearmen etter all macrofotograferingen i sommer. Hadde jeg tatt håndholdte bilder med telen på vårparten, tror jeg neppe det ville blitt noe resultat i det hele tatt.
    Spesielt når det gjelder hestebilder liker jeg å teste ut litt utradisjonelle vinkler. Det blir ikke bestandig like vellykket, men veldig morsomt når det funker. Må innrømme at Tim Flach er den store inspiratoren når det kommer til hestebilder. Vet ingen som er så flink som ham!!
    Jeg liker også de dempede fargene i det nederste bildet. Det er egentlig ganske oppmuntrende, for jeg har liksom gruet meg til den fargeløse perioden vi nå går inn i. Dette viser jo at det er håp likevel. 😉

  12. Likte spesielt godt det første bilet. Fin komposisjon, fine, dempede farger, klart og skarpt. Hvis det var noe å sette fingeren på, så måtte det være at jeg i det hele tatt prøver å finne forbedringspotensiale i bildet. Fy meg!

  13. Geir:
    *ler til deg*
    Jo da, det er forbedringspotensiale her også. Jeg kunne blant annet ønsket meg mer luft over hesteryggene. Der var det imidlertid noe veldig forstyrrende i bakgrunnen, så jeg valgte å klippe det bort. Så kunne dybdeskarpheten ha vært litt bedre slik at også halene kom helt i fokus. Men skitt.. dette holder. Jeg liker for resten også det første bildet best. Tror det kommer av den rolige stemningen.

  14. Flotte bilder begge to, selv om jeg må si at det øverste utmerket seg veldig. Klarheten og fargene i bildet har noe særegent over seg sammen med hvordan du har tatt det. Minner litt om egenskapene filmer som provia har, og det i seg selv er imponerende til å være digitalt. Veldig flotte bilder, all ros til deg og ditt arbeidsverktøy. Sånt må vi aldri glemme. 😉

  15. Selsius:
    Tusen, tusen takk for en utrolig flott tilbakemelding Selsius!!
    Jeg har vel kanskje sagt det før, men det kan ikke sies for ofte heller.. at jeg er himmelstormende glad i, fornøyd med og stolt av fotoutstyret mitt. Det har så mange muligheter i seg. Jeg har bare lært meg å bruke de aller mest elementære.. så her er det jeg og mine evner/kunnskaper som er den begrensende faktor. Får håpe jeg lærer å gjøre bruk av flere muligheter etter hvert som utfordringene melder seg. 😉

  16. Det første bildet var artig.
    Jeg liker slike bilder som ikke alltid følger normen 🙂

  17. Femice:
    Litt utradisonell vinkling gjør ofte bildene litt mer overraskende. Spesielt med hestene synes jeg det er veldig morsomt å prøve noe «nytt». Mye blir mislykket, men av og til får jeg fram det jeg ønsker.. og det gjør så godt *smiler stort*!!
    Har du for resten sett hestebildene til Tim Flach? Du burde titte innom hjemmesiden hans. Han har så utrolig mange flotte bilder.. og ikke bare av hester. Mitt store forbilde!!!


Legg igjen en kommentar

