Skip navigation

I mitt forrige innlegg viste er dere et par andre bilder av roser med snø på. «Framed and Shot» mente at bakgrunnen i disse bildene hadde stor betydning.. og så rett de har!!

Disse bildene, som jeg tok samme dagen, illustrerer dette ganske godt. Den rene og fine stemningen blir borte når bakgrunnen blir for rotete.

Jeg må innrømme at det spesielt er et par ting jeg er «opphengt» i ved mine egne bilder.. men av en eller annen grunn bare mine egne.. og det er skarpheten og bakgrunnen. Her kunne nok det øverste passere dersom jeg ikke hadde bildene av de rosa knoppene, men det nederste ville jeg ikke lagt ut annet enn for å forsøke å vise hva jeg mener.

(Klikk på bildene for større format)

13 Comments

  1. Det er vel kanskje lettere å henge seg opp i bakgrunn og skarphet i enkelte bilder, men noen ganger er det lett for å bli litt for opphengt i det og. Jeg er av den mening at dersom bilder «snakker» til meg, så er det ett «vellykket» bilde… men det er meg da, og synes vel også på det jeg poster 🙂

    Forøvrig synes jeg begge bildene er fine, nummer 2 popper kanskje ikke ut slik det ville dersom det hadde hatt en renere bakgrunn, i tillegg er det litt mere kompleks med flere blomster (slik at fokal punktet? ikke blir så definert), men det er da fint allikevel 🙂

  2. Ivar:
    Alle «regler» er til for å brytes. Hvis bildet har noe annet og spesielt over seg, bryter jeg lekende lett mine egne regler. Da er det fotogleden som råder, og den vil jeg ikke miste for alt i verden! 😉

    Bilde nr 2 kunne sikkert blitt bedre dersom jeg hadde fjernet stilken nede til venstre, men likevel tror jeg det ville blitt «rotete». Noen ville sikkert også klare å plassere rosen på en annen bakgrunn, men slikt har ikke jeg lært enda. Som bildet nå er, fortoner det seg helt standard. Det er liksom bare en «dokumentasjon» på rose med snø… har ingen stemning i det hele tatt. For å bruke dine ord.. det snakker ikke til meg.

  3. Jeg liker bildene dine.

  4. Da jeg så det første bildet, tenkte jeg: «Å, for en fin farge! Det setter virkelig farge på hele bloggen din!» Da mener jeg at lyse farger gjør seg mot mørk bakgrunn 😉

    Det andre bildet fikk meg til å tenke på en slag ydmyk holdning fra et eventyr. En slags «Tjenerne neier og bukker for kongen/prinsen som står foran dem»-opplegg. Er du med?

    Det var det jeg tenkte da jeg så det nederste bildet ditt. At tjenerne bukker ydmykt for den som står foran dem, og i dette tilfellet så blir det deg 😉

    Fine bilder, gleder meg til mer! 😀

  5. Jeg forstår hva du prøver å vise, men jeg likte det øverste bildet her veldig godt.
    Liker det at du ser bladene med snø på i bakgrunnen. Blir liksom en annen dybde enn i de av de rosa knoppene.

  6. Nord67:
    Dette er veldig hyggelig sagt av deg! Tusen takk 😀

  7. Liljefot:
    Du er jo like flink som Ståle til å sette fine ord på det du ser i bildene. Jeg har som oftest stemningene i hodet, men klarer sjelden å finne de riktige ordene.
    Hadde jeg hatt noe annet enn en fotoblogg, ville jeg nok valgt en lys bakgrunn. Synes imidlertid bildene kommer litt bedre til sin rett med et mørkt og nøytralt design. Mørke bilder kan kanskje virke litt dystre, men pytt. 😉
    Tror for resten at det er Kong Vinter de nederste rosene bøyer seg for og ikke meg. Jeg er nok bare for en innpåsliten fotograf å regne! Men din tolkning er jo flatterende da!
    Tusen takk 🙂

  8. Femice:
    Jeg må innrømme at jeg foretrekker renheten og enkelheten spesielt i den nederste rosa knoppen, men du har helt rett, det er unektelig mer dybde i det øverste bildet her.
    Både dette øverste og de to rosa kommer jeg nok til å bruke i ulike sammenhenger.
    Glad du liker dem 😀

  9. Fine disse også, særlig det første. Akkurat det syns jeg ikke står noe tilbake for de rosa knoppene. Bakgrunnen er bare litt mørkere og mer sammensatt uetn at den på noe vis trekker oppmerksomheten bort. Det nederste her er også fint, men ikke så skarpt og mye mer rotete enn det du pleier å servere. SÅ jeg er enig med deg her. Men en spesiell stemning hadde bildene (alle 4) uansett. Det skjøre uttrykket og nydelige bruken av farger…

  10. Ellers glemte jeg å skrive at de 3 rosene på nederste bilde så litt blyge ut. Eller er de beskjemmet? Tok du dem på fersken i noe roser ikke skal gjøre, kanskje?

  11. Ståle:
    Av disse rose-med-snø-bildene liker jeg best det nederste rosa. Det øverste rosa og det øverste gule står nesten jevnt, men det rosa hakket foran. Glad du ser hva jeg mener med det nederste gule. Det er et greit bilde, men i mine øyne ikke særlig mer.
    Du ser på en måte det samme i det nederste gule som det FemIce gjør… at rosene er litt underdanige, ærbødige eller kanskje blyge.
    Glad du liker disse også Ståle 🙂

  12. Jeg trenger vel kanskje ikke nevne at jeg foretrekker rene bakgrunner. 🙂 Det blir jo noe helt annet med fremtredende bakgrunn, som du viser her. Det nederste er et fint bilde, men det drar fort ned litt da det er noen mørke felt som drar oppmerksomhet, og hjernen oppfatter det fort som kaos. Det er mange ting og tenke på inne foto, og det er jo det som er så gøy. Bilder er følelser. Bilde nr 1 er vemodig vakkert!

  13. Selsius:
    Jeg tror både du og jeg foretrekker de rene bakgrunnene. Synes disse bildene illustrerer det så fint. Følte etter hvert at kanskje ikke så mange delte mitt syn på dette. Derfor er jeg glad du er enig!!


Legg igjen en kommentar

