Skip navigation

gammelnorsk spæl sau

På Søndre Aas gård har de også mange sauer. Akkurat denne typen sau med horn og veldig langt ragg har jeg ikke lagt merke til tidligere, og ble nysgjerrig på hva slags rase det kunne være. Nå vet jeg at det er «gammelnorsk spæl». De skal visstnok være flinke til å holde kratt og ukrutt nede og forårsaker lite slitasje i sårbare vegetasjonstyper.

De to øverste sauene så ut til å være riktig gode venner og hadde visst mange hemmeligheter å fortelle hverandre. Hvem vet.. kanskje det er misunnelse og intriger i en saueflokk også? Den nederste ble i hvert fall ikke sluppet inn i «det gode selskap».

gammelnorsk spæl sau

10 Comments

  1. Kjempefine bilder. Litt synd med de merkelappene, men det er jo ikke noe å få gjort noe med. Kanskje de snakker om fotografen ..

  2. Flotte sauer det der. Liker spesielt no 1, det ser vitterlig ut som det utveskles hemmeligheter der. Ellers så ser det og ut som de er «buske» sauser, som trives best i skogskanten eller oppe i fjellet…

    Ser nesten ut som den nederste gir deg the «evil eye» gitt… 😉
    flotte bilder.

  3. Morten:
    For oss som skal ta bilder er det veldig synd med denne øremerkingen av husdyrene. Ganske skjemmende greier, men som du sier så er det lite å gjøre med den saken.
    Det ville ikke være rart om de tisket og hvisket om meg som kom og forstyrret dem i middagshvilen. 😉

  4. Ivar:
    Siden dette er «gammelnorske» sauer, skal vi ikke se bort ifra at de fra naturens side er veldig godt egnet til å oppholde seg både i skogkanten og på fjellet. De har i hvert fall ragg nok på kroppen til å holde seg varme på kalde dager. Værre er det kanskje med de korthårede og tynne bena!
    Morten tror at det er meg de to øverste snakker om. Jeg forstyrret dem jo i middagshvilen, så kanskje den nederste også er forbannet på meg og tenker: «Drittkjerring!!» Det kan jammen se slik ut. 😀

  5. Neimen, så utrolig søte! Det første bildet var bare skikkelig artig! «Hva er det hu der sikter på oss med egentlig?»

  6. Lise:
    Jeg synes også disse sauene er veldig søte. Lurte faktiskk på hva slags dyr det egentlig var da jeg først så dem litt på avstand. Ikke før jeg var ganske nær fant jeg ut at det faktisk måtte være sauer!
    De to på det første bildet hang sammen hele tiden mens jeg sto der og la stadig hodene inntil hverandre som om de hviskende delte utallige hemmeligheter. Må ha sterke bånd de to. 🙂

  7. Det første bildet der er kostelig. Ser ut som Kåre til høyre har fått seg litt for mye, og er litt på druen.

  8. Geir:
    *ler*
    Det ser unektelig ut til at den er litt sløret i blikket ja! Men Kåre? Dette er jo en jente! Hmmm..? 😉

  9. Ikke Kåre, men Kari! Og hun er ikke bedugget, bare betatt av den deilige duften av et eller annet ubestemmelig i makkerens røffe ragg.
    Veldig artige bilder av usedvanlig godt merkede gammelnorske spæl (eller er det spjælinger?)

  10. Ståle:
    Har de ikke et flott ragg!! Sikkert mange spennende dufter der for Kari å drømme seg bort i. 😉
    Hos katter og hunder forteller benstammen ganske mye om hvor kraftige og store dyrene er/kommer til å bli. Ut ifra benstammen til disse sauene er de sannsynligvis ikke særlig kraftig bygget under alt det ragget. Så ja.. jeg går faktisk med på at gammelnorsk spæl egentlig må være noen spjælinger!


Legg igjen en kommentar

