Skip navigation

Hva er dette?

Dersom værgudene hadde smilt til oss i dag, hadde jeg planlagt en tur tilbake til Botanisk hage. Det gjør de imidlertid ikke. Ute er det både grått og tåkete. Alt dette grå fikk meg til å tenke på disse fargeløse og nesten trolske bildene. Hvorfor ikke samtidig lage en liten «konkurranse» med dem?

Derfor spør jeg dere.. hva er egentlig dette? 

Virkelig imponert vil jeg bli dersom noen av dere også kan gi en forklaring på hvorfor dette har blitt som det har blitt.. og da sikter jeg selvsagt til motivet og ikke kamerainnstillingene.

LYKKE TIL

Hva er dette?

19 Comments

  1. Jeg kan dessverre ikke bidra med svar på konkurransen, men jeg regner med det er lov å si at jeg liker motivet. Sånn litt trolsk.
    Kjenner lukten av høst.

  2. Anne-Sohpie:
    Du er i hvert fall i nærheten. Hadde det ikke vært for høsten, så ville jeg ikke ha sett dette motivet.
    Dermed har du kanskje bidratt med en liten ledetråd for de andre. 😉
    Glad du liker motivet!

  3. Det må være lav, hvilken art vet jeg ikke, hadde jeg hvist hvilket tre det er kunne jeg ha googlet.

  4. Einar:
    Tja.. det kan det kanskje også være?
    Men disse henger ikke fra noe tre. 😉

  5. Er det røtter, altså tråder fra et tre/planter? Blir sånn da man enten graver eller at det er naturlig, som på fjell/berg. Eller håret fra et troll som ikke har vasket seg på en god stund. 🙂

    Ikke vet jeg, du sier at det ikke henger fra et tre, så da er det nok feil.

    Kule bilder med fin stemning.

  6. Selsius:
    Du er nok veldig nær med de rot-trådene. Faktisk er jeg ikke 100% sikker selv, og har derfor tatt kontakt med ulike instanser som vil være istand til å gi oss det eksakte svaret.
    Liker imidlertid tanken på at det kan være hårtufsene til et bergtroll. Om det ikke er vasket, så er det i hvert fall godt skylt. 😉

  7. Da må det vel være våte «trollhår» da… eller Bryoria som vel er det tekniske navnet…

    Bryoria is usually brown and hair-like. It is commonly eaten by ungulates and flying squirrels. This lichen grows on trees and is commonly associated with old growth ecosystems.

    Fine «trolske» bilder var det iallefall.

  8. Ivar:
    Jeg er i grunnen like uvitende som dere. Føler meg litt dum akkurat nå. Regnet nemlig med at jeg skulle få den fulle og hele forklaringen i løpet av formiddagen. «Ekspert-svaret» må vi imidlertid vente på til neste uke, så vi får alle smøre oss med tålmodighet.

    Dette «bergtrollhåret» er for resten ikke vått heller.

    Var ikke klar over at det finnes noe som heter trollhår. Det nærmeste jeg har sett av slikt er de grønnhvite tufsene/dottene som vokser på gamle trær. Så må ditt trollhår (Bryoria) antagelig være noe annet. Skal jammen titte på nettet og se om jeg finner noen bilder.

  9. Jeg er helt sikker på at det er røtter som henger i en ganske dyp grøftekant, kanskje ved en sti ned mot ei elv?

  10. Geir:
    Det tror jeg også.. at det er røtter mener jeg, og de henger fra steinkanten øverst i et tørrlagt lite vannfall. Jeg så ingen trær i nærheten, derfor er jeg litt usikker. Men røtter kan jo strekke seg utallige meter, så hvorfor ikke ut i denne lille bekken også!?! Svaret får vi til uken. 😀

  11. Dette er kjønnshårene til et troll som ikke har ikke har stelt seg nevneverdig der nede de siste 100 år.. Troll goes rasta down there.. 🙂

  12. Obstfield:
    Du fornekter deg ikke! 😀
    Liker tanken på at dette er håret til et bergtroll.. om det nå vokser her eller der .*ler*

  13. 😉

  14. Nå har jeg ikke lest noen av de andre kommentarene enda, og får kanskje tåle å dumme meg ut, men jeg tror at dette er røtter, jeg. Fra et tre som har veltet. Og dermed henger de der i løse luften og venter på at du skal komme og ta bilde av dem.
    Vakre bilder av nesten absrakt natur. Virkelig flott! Bilder som ikke hadde skjemmet et kunstgalleris vegger…

  15. Ståle:
    Jeg tror slett ikke du dummer deg ut, i så fall gjør jeg det også. Antar nemlig også at dette er røtter. De har et lite vannfall i Botanisk hage. Da jeg var der på søndag hadde de skrudd av vannet. Det var dermed under/i dette vannfallet at disse «trådene» hadde gjemt seg. Sannsynligvis er de dekket med avleiringer som har fulgt vannet gjennom sommeren.

    Som du forstår, så er jeg ikke 100% sikker på hva dette er jeg heller. Trodde jeg ville få svaret på fredag formiddag, men det drøyer til ut i uken. Da vil ansatte i hagen gi meg tilbakemelding. Dermed får vi smøre oss med tålmodighet alle sammen. 😉

    Ellers er det litt snodig og artig at bilder som er tatt på høylys dag kan resultere i noe så dunkelt og trolsk som dette her. Har faktisk tenkt å skrive ut ett av dem, men foreløpig ikke klart å bestemme meg for hvilket. Pytt.. kan vel like godt skrive ut begge to!

  16. Du kan jo prøve å plage botanikerene inne på «spør en biolog». De er svært hjelpsomme 🙂
    Jeg tenkte nok både på røtter og på lav. Tror mest på røtter med slam på som du sier.

  17. Anne:
    Det er biologer jeg har spurt, men ikke på det nettstedet. Der har jeg for resten planer om å registrere meg, men har ikke kommet riktig så langt enda. Ting tar tid!!

  18. Trådene, som kalles hyfer, kan være mycel hvis det er riktig grobunn er det . … Honningsopp mycel.
    Men trenger litt mere info eller et større bildeutsnitt, kan jo være noe helt annet.
    Frøken_Meg

  19. Frøken Meg:

    Uff, her skulle jeg ha lagt ut svaret for leeeeeenge siden. Gartneren i Fjellhagen i Botanisk hage, Tor Mjaaland, kan fortelle at disse trådene er alger som har tørket (fått en «annen konsistens») nå når bekken er tømt.


Legg igjen en kommentar

