Skip navigation

Gråspurv

Det er ikke bare ved foringsplassen min at det er et yrende fugleliv… så er også tilfellet i Botanisk hage. Med alle sine ulike vekster og derfor også ulike frø, må jo stedet være som en bugnende oase for småfuglene. Denne gråspurv-tassen satt inne i en liten «skog» av stengler og koste seg med frøene den fant der.

Siden jeg hadde macroen på apparatet måtte jeg snike meg nærmere for å komme skikkelig på skuddhold. Den så imidlertid ikke ut til å bry seg særlig om verken meg eller kameraet.. skottet bare bort på meg av og til. Det var ikke før en hund kom alt for nær at den tok til vingene og gjemte seg dypere inne i stengelskogen.

Gråspurv

 

Gråspurv

 

Gråspurv

18 Comments

  1. Flotte bilder av luftens lasaron! Litt ufortjent tilnavn den har fått ettersom det er en nydelig liten fugl. Så trist og livløst bybildet ville vært uten.

  2. Oh, det siste bildet var fint! Det er ikke ofte vi kan se hvor mange detaljer det er i fjærdrakten til småfuglene😀
    Hvilket objektiv brukte du til dette?

  3. Anne-Sophie:
    Bybildet hadde såvisst vært trist og livløst uten småfuglene! Akkurat spurven må vi ta godt vare på. Antallet er nemlig for nedadgående. Godt er det derfor at Oslo-spurven har denne fine oasen.🙂

  4. Ithil:
    Tusen takk skal du ha!
    Jeg hadde planlagt å ta nærbilder den dagen, derfor hadde jeg macrooptikken på kameraet. Det er en Sigma 180mm og for meg er den helt super til sitt bruk. Kanskje ikke optimal med tanke på fuglefotografering, men i nøden kan den brukes da også.😉

  5. nydelige bilder, kan jeg kopiere en av dem?? please.. skriv kommentar på bloggen min martheklausen.blogg.no🙂

  6. Marthe Charlotte:
    Så hyggelig at du liker bildene så mye at du har lyst til å låne ett av dem. Stikker innom bloggen din jeg.😉

  7. En riktigt fin serie av en mycket vanlig och kanske inte så välsedd fågel.
    Du har helt klart lyckats med att bevisa att det vanliga är värt att fotografera.
    Snyggt!
    Vänligen
    Karlund

  8. Nei, nei. selvfølgelig skriver jeg at det er tatt av deg, ved å legge ved linken til din blogg i bunnen av bildet. Og det skal kun brukes til min blogg:)

  9. Karlund:
    Visst er det verd å fotografere de vanlige og nære tingene også. Jeg tror egentlig at vi ofte ikke ser hvor fine de er, bare fordi de vi er så vant til å se dem.
    Synes det er viktig å ta vare på alle de små og nære ting som bevisst eller ubevisst gir glede i hverdagen… og uten disse småtassene ville det blitt veldig «tomt» rundt oss!
    Må ikke glemme å takke for den hyggelige tilbakemeldingen.. og ønske deg en riktig god helg.🙂

  10. Marthe Charlotte:
    I så fall kan du få låne ett.😀

  11. Flotte bilder alle sammen. På bilder 1 har fuglen perfekt positur. God skarphet, utsnitt og bakgrunner.:)

  12. Flotte detaljer, og fint komponerte alle sammen. Du fortsetter å imponere med slike fine bilder.

  13. Selsius:
    Tusen takk skal du ha.
    Jeg hadde i grunnen flaks at spurven valgte å sitte på en stengel akkurat der det var en «lysning». Det ville jo ikke blitt det samme dersom bakgrunnen på alle bildene hadde vært som på det siste. Men litt flaks skal man av og til ha.

  14. Ivar:
    Smiler takknemlig til deg her jeg sitter. Jeg synes det er så trivelig og så spennende å fotografere fugler og dyr. Man vet jo aldri hva de finner på å gjøre i neste øyeblikk. Dessuten er de alle som en (kanskje bortsett fra sothønebarna da) så nydelige.. hver på sin måte.

  15. Ajajaj. For noen bilder. Fuglens farger som gjenspeiler seg i omgivelsene. Også det utrolige sistebildet med vingespennet fanget i flukt. Jeg sukker i dyp beundring!

  16. Ståle:
    Jeg er godt fornøyd med stemningen i disse selv også… fine lille pippen!
    Trodde ikke det skulle bli såpass med håndhold macro, men jammen er den bra til mye den optikken!! Blir bare mer og mer glad i den.😀
    Tusen takk skal du ha Ståle.. ikke bare for denne, men for alle de superhyggelige kommentarene dine!!

  17. Så fine!! Spesielt det siste er veldig stilig!🙂

  18. Corvus:
    Tusen takk skal du ha. Selv liker jeg veldig godt både det første og det siste.😉


Legg igjen en kommentar

