Skip navigation

Grønn varan

I dag har jeg hatt en flott dag i Oslo Reptilpark og blant annet tittet på varaner, slanger og en krokodille. Det er mye annet spennende her også, men foreløpig har jeg ikke fått redigert flere bilder enn dette.

For første gang i mitt liv har jeg til og med holdt en stor slange!!

Jeg anbefaler alle et besøke i denne reptilparken som ligger i St Olavsgate nesten oppe ved Akersgaten. Den holder åpent fra klokken 1000-1800, men er stengt på mandager. Dyrene mates på tirsdager fra klokken 1700.

(Bildene er alle tatt gjennom glass under relativt vanskelige lysforhold.)

Krokodille

 

Slange

Klikk på bildene for å se dem i stort.

18 Comments

  1. Oi, dette var knall både reptilene og fotomessig. Jeg legger vel alt for stor vekt på dette med skarpheten, men må jo bare påpeke at her er den upåklagelig. Likte den mørke bakgrunnen på det første bilde, som isolerer og fremhever hovedmotivet. Alle bildene er bra, og det var veldig moro og se på disse. 🙂

  2. Selsius:
    Takk skal du ha.. og du kan tro jeg har hatt det morsomt i dag! Slitsomt også, for alt blir på en måte så intenst. Jeg var der i flere timer og fikk også med meg at dyrene ble matet. Helt utrolig å se hvordan fingertykke slanger kunne sluke store mus på såvidt kort tid!!
    Jeg brukte hovedsakelig lang lukker. Derfor var jeg avhengig av at dyrene sto fullstendig stille i den tiden det tok. Mange av dem var riktig så flinke.
    Gleder meg virkelig til å redigere flere av disse bildene 😀

  3. Lekkert!
    Meget godt gjort, særlig med tanke på at du har fotografert gjennom glass (på den annen side er det vel da lettere å komme nært nok uten at det er farlig! 😆 )
    Enig med Selsius, skarpheten er upåklagelig og vi synes det er et stort pluss, det er flott å kunne SE slangeskinnet i deltaljer etc.
    Godt jobba!!

  4. Framed and Shot:
    Jo da, i de fleste tilfellene var det absolutt godt å ha det glasset mellom meg og dyrene. Skulle imidlertid gjerne hatt muligheten til å skyve glasset til side hos noen av dem. Hadde litt problemer med gjenskinn og dugg enkelte steder. Får heller ta turen tilbake og forsøke en gang til.
    Det kommer jeg nok uansett til å gjøre om ikke så alt for lenge. Enkelte av slangene skal nemlig skifte ham, og det kunne jeg tenke meg å få bilder av. I det hele tatt er dette et veldig spennende sted å fotografere!!
    Veldig glad dere liker bildene, og det kommer nok fler etter hvert 😀

  5. Kjempeflotte bilder, skarpe og klare… tror nok at nummer 1 er favoritten, liker slike øgler 🙂 Ellers er de andre knallfine også. Ser frem til flere bilder fra turen.

  6. 😀 😀 😀

  7. Grøsser. Men bare litt. Flotte bilder du har klart å få til gjennom glasset. Jeg liker øglen best, men det har først og fremst med at jeg ikke er begeistret for slanger.

  8. Ivar:
    Selv synes jeg også slike øgler er flotte, og spesielt denne. De hadde flere ulike arter der nede, og tror i hvert fall at noen av bildene ble bra nok. Det var imidlertid en nydelig turkis en som jeg ikke fikk gode bilder av. Hos den var glasset nesten helt dekket med dogg. Vi tørket det bort, men da valgte skjønnheten selvsagt å legge seg helt oppe under varmelampen sin. Håper derfor på bedre forhold og en mer samarbeidsvillig øgle neste gang.
    Kommer nok garantert til å legge ut flere bilder herfra 😀

  9. Ithil:
    Jeg hadde tenkt å stikke innom deg idag og fortelle om turen min. I går ble det nemlig alt for sent for meg. Må jo også takke deg for at du gjorde meg oppmerksom på denne parken!! TUSEN TAKK!! Klarte ikke vente lenge før jeg måtte ta turen *ler*.

    Det kommer flere bilder, og jeg kommer absolutt til å besøke parken flere ganger!!

    Igjen.. tusen takk skal du ha 😀

  10. Anne-Sophie:
    Jeg grøsset litt jeg også, men det var mest på grunn av de store og hårete edderkoppene. Heldigvis «slapp» jeg å fotografere dem, for alle som en hadde de delvis skjult seg bak eller under noe.. og kun et par hårete ben blir ikke særlig gode bilder. 😉
    Men ellers.. ellers var det helt knall der nede!!

  11. Jeg var ikke klar over denne parken en gang. Flotte bilder, jeg vet hvor vanskelig det er under slike lysforhold. Jeg likte spesielt det i midten.

  12. Morten:
    Jeg var ikke klar over dette stedet jeg heller før jeg så Ithil’s innlegg derfra. Måtte bare besøke den ved første anledning! Parken har ikke eksistert så veldig lenge. Den har ikke en gang rukket å bli ett år gammel. Vil absolutt anbefale deg et besøk. Her er det motiver i fleng på utrivelige vinterdager. 😉
    Glemte å stille om hvitbalansen, så noen av bildene har blitt litt gule som følge av lampene. Får se om jeg klarer å justere det tilbake når jeg redigerer.

  13. Å, det er med skrekkblandet fryd jeg ser på disse karene her. De er både skumle og fine på en gang. Utrolig at du har fått til så flotte bilder gjennom glass! Liker spesielt det første bildet med øglen i skarp kontrast til den mørke bakgrunnen. Stilig!

  14. Tante Grønn:
    Det var sånn litt med skrekkblandet fryd at jeg tok bildene også. Godt å vite at det var glass mellom meg og de fleste av dyrene!!

    Fra tidligere vet jeg at det kan være vanskelig å bruke blitz på slike steder. Derfor tok jeg med meg en oppladbar ledlampe i stedet. Den har et veldig hvitt lys og er dermed hensiktsmessig i og med at den reduserer mye av det gule lyset.

    Jeg holder på å redigere flere av bildene nå, og på enkelte av dem har jeg fått med litt «forstyrrelser» fra glasset. Det får heller stå sin prøve. Glad du liker disse.. og tusen takk 🙂

  15. Flotte bilder – iaffal de to første. Det siste vil jeg ikke en gang vurdere verken å se på eller uttale meg om. Jeg har en håpløs ulogisk skrekk for slanger. Så et glimt av det bildet ditt og scrollet så raskt jeg fikk til bort fra det.
    Du får meg ALDRI inn i Oslo reptilpark eller noen annen reptilpark, for den saks skyld… *GRØSS!!!*
    Men flotte bilder, det var det. Iaffal….

  16. Ståle:
    Jeg har en venninne som også er panisk for slanger, og hun stikker ofte innom her for å titte på bildene mine. Denne gangen måtte jeg advare henne og si at hun bare måtte se på de to øverste! Lover at jeg skal advare deg også neste gang.. for det kommer nok fler. 😉
    Må innrømme at jeg ikke er særlig glad i slanger jeg heller, men så lenge de er innelåst går det greit.. bilder også for den saks skyld. Du kan dermed sikkert tenke deg hvordan hjertet mitt slo mens jeg holdt den kveleslangen som ble lagt i armene mine!! Jeg våget i hvert fall, og ved neste korsvei vil jeg nok ikke være like redd.
    Tusen takk for at du våget å scrolle forbi og legge igjen noen ord Ståle.. og glad du i hvert fall likte de to første 😀

  17. Hehe, jeg må si at jeg har ikke sett på reptilparkbildene dine før i dag…i frykt for digre ekle edderkopper! 😦 Men jeg tok sjansen nå, og det var heldigvis ingen edderkopper her, så jeg angrer ikke! Kjempefine bilder! Og særlig det første er utrolig bra! 🙂

  18. Corvus:
    Du trenger ikke å være redd for store og ekle, hårete edderkopper her inne. Jeg tåler slike små vi finner ute i naturen her hjemme, men der setter jeg også grensen! 😉 Får frysninger over hele meg av disse andre.

    Tusen takk for at du våget å ta sjansen og er selvsagt veldig glad for den positive tilbakemeldingen!!


Legg igjen en kommentar

