Skip navigation

rødhalet racer

Jeg vet at mange ikke er særlig glad i slanger. Derfor advarer jeg for sikkerhets skyld i overskriften. Selv synes jeg imidlertid de ikke er så skremmende verken på bilder eller bak glassveggene. Noe annet er det når jeg får dem plassert i armene. Da føler jeg meg slett ikke særlig høy i hatten gitt!!!

Det var utrolig spennende å være vitne til dette måltidet. Slangen er et ungdyr og ikke særlig tykkere enn lillefingeren min med et hode på størrelse med tommelfingerneglen. Dermed trodde jeg ikke den skulle klare å sluke denne store hvite musen. Men jammen klarte den det.. på relativt kort tid også!!

rødhalet racer

 

rødhalet racer

 

rødhalet racer

 

rødhalet racer

Noen av dere vet kanskje at jeg har ME (utmattelsessyndrom). Batteriene mine har dermed veldig lett for å lades ut, og det tar veeeeeeeldig lang tid for dem å lades igjen. Er inne i en slik down-periode nå, og det er årsaken til at det har vært stille fra min kant en stund. Heldigvis ser det ut til å gå den rette veien. Dermed håper jeg snart formen er såpass at jeg har overskudd til å gå på besøk igjen. Er veldig spent på hva dere har lagt ut i mitt fravær!

32 Comments

  1. *svelg* Scrollet nedover for å slippe å se. Jeg hadde lyst til å ta meg en tur i Reptilparken. Takker så mye for advaeselen! Jeg kommer ikke til å sette mine ben der, så mye er sikkert. Ler!
    For mange år siden var det tillatt å holde slanger privat. En venn av meg hadde flere stykker og han drev i tillegg med oppdrett av hvite mus. Disse fôret han slangene med. Levende mus. Jeg glemmer det aldri.

  2. Jeg så at det var matingstid på tirsdager og når jeg leste at du skulle dit på tirsdag så regnet jeg med litt action i bildene dine. Flott serie med mating av slangen dette, så kan en diskutere hva som er mest ekkelt slangen eller rottehalen……

  3. Snakk om å være stor i kjeften! 😀 Morsom bildeserie!

    God bedring! 🙂

  4. Herlig!! Vi liker slanger og har jaktet på dem i vill tilstand her (med kamera altså!) uten særlig resultat…Det er mange av dem her både ufarlig og farlige, men jammen er de raske til å stikke seg vekk når det kommer mennsker. Det har lært oss at det er lite sannsynlig at du blir angrepet av dem 😉 Har hatt et par boende inne hos oss etter at avkommet har plukket dem i hagen (helt ufarlige selvsagt!) og det var en spennende opplevelse med hamskifte etc –
    Fantastiske bilder – vi ville ikke trodd at en så lien slange kunne klare en så stor mus… våre slanger på omtrent samme størrelse fikk små fisk i vann som de fanget levende. De er raske og effektive jagere! Men nå ser vi jo at vi kunne prøvd oss med større ting også 😀
    Godt å ha deg tilbake. Håper formen er stigende utover i før juls tiden!

  5. Anne-Sophie:
    Du må ikke la deg skremme. Jeg tror nemlig du vil synes det er spennende i Oslo Reptilpark hvis du bare ikke er der på tirsdager klokken 1700. Det er da dyrene mates. Ellers er de jo bare fine å se på bak glassene sine. 😉
    Tror ikke jeg hadde likt å være hjemme hos vennen din mens han hadde slanger.. og slett ikke orket å se at han foret dem med levende mus. Disse var i hvert fall døde før slangene fikk dem!

  6. Morten:
    Det var et heftig måltid dette her, og jeg tror ikke denne slangen ville klart det dersom musen hadde vært hakket større.
    Jeg var der i går også, men da var det ingen av slangene som ville ha noe. Var nok mette alle sammen etter frotsingen forrige uke. Det betyr imidlertid at sjansene er store for at de hiver innpå en ny porsjon til uken. Regner med jeg tar turen da også. Må likevel til byen på møte da. 🙂

  7. Corvus:
    Ja himmel og hav for et gap på den lange slanke typen! Har aldri sett maken!! Men så har jeg heller aldri sett en slange spise før da. 😉
    Det var med litt skrekkblandet fryd at jeg så den hugge til seg musa, for den var lynkjapp.. og deretter hvordan musa jevnt og trutt forsvant inn i gapet. Neste uhyggelig var det!!

  8. Framed and Shot:
    Godt å vite at slangene er mer redde for dere enn dere er for dem! Lov meg likevel at dere ikke jakter på de veldig farlige. Vil jo ikke at dere skal bli bitt!!
    En sort melkeslange hadde hamskifte mens vi var der igår, og min følgesvenn fikk jammen med seg den gamle hammen hjem. Dessuten fikk han holde en stor teppepyton hunn og en eller annen halvstor øgle. Gjett om han var lykkelig!! Denne gangen slapp jeg heldigvis unna holdingen. 😉
    Virker som om formen er på vei tilbake, så det drøyer nok ikke lenge før jeg er i vigør igjen. Forutså denne nedturen, for jeg valgte selv å delta på et «treff» der jeg visste det ville bli mange mennesker, mye støy og mange inntrykk. Vi hadde det veldig hyggelig, og dermed var det også verd denne lille bølgedalen. 🙂

  9. Kjempeflott serie, ser større ut en lillefingeren da 🙂 umulig å plukke favoritten her, de er alle så knallbra 🙂

  10. Ivar:
    Så hyggelig!! Du kan tro det var morsomt å fotografere dette!! Tok selvsagt mange bilder. Vanligvis har jeg kjempestore problemer med å begrense meg når jeg skal legge ut slike serier. Denne gangen har jeg imidlertid virkelig klart å være hard mot meg selv *ler*.
    Smiler stort og glad til deg 😀

  11. wow.. bildene er like flotte her.. 🙂

    Må se på alt det flotte du har lagt ut på bloggen din..

    jeg har altså også kommet meg overer hit, for å bli kjent med systemet før vgb endres!

    er det så at det er mange kjente her inne?

    Jeg er altså carpe50 fra vgb….

  12. Slange er ikke mitt favoritt dyr, men dette var en meget flott serie med bilder 🙂

  13. Har ikke sett bildene, jeg. Det blir alt for skummelt for en sart sjel som meg. Håper du snart er i vigør igjen. Gleder meg til bildeoppdateringer fra din kant. Jeg har vært bortevekk fra bloggeriene en stund nå, men er straks tilbake igjen. Har begynt å lese blogger igjen, iaffal 🙂

  14. Trasig. Du leder fotokonkurransen min igjen, håper det gir en bitteliten opptur.. 😉

  15. Spennende, annerledes og kontrastfylte bilder, flotte saker! =o)

    Av egen erfarging vet jeg at ME ikke er moro i julehøytiden, det er bare å roe det ned der man kan og være flink til å si nei til de «uviktige» tingene.

  16. Innom som snarest for å ønske deg og dine en riktig god julefeiring! Gleder meg til du er på beina igjen og forsyner oss med nye flotte bilder. 🙂

  17. Hei igjen. Også jeg er så vidt innom for å ønske deg god jul og alt godt i det året som kommer. Savner deg her på nettet, og håper du snart finne tilbake til foto- og bloggeformen igjen.
    Daxán hilser også!

  18. Godt nytt år, Inger Johanne!
    Lenge siden jeg har sett aktivitet på bloggene dine, og jeg er litt bekymret.. går det bedre med deg?

  19. Veldig flotte bilder. Håper formen din er på vei opp og at du snart er klar for flere flotte bilder. Godt nyttår og god bedring.

  20. Jeg synes slanger er fascinerende dyr, på litt avstand, men jeg liker ikke å se på at de spiser levende føde… men bildene dine er fantastiske!!!
    Godt nytt år, IJ 🙂

  21. Fascinerende bilder! Stakkars rotta som ble middagsmat, men det er vel lite sannsynlig at vi skal få slanger til å bli vegetarianere :p
    Håper du blir bedre snart!

  22. Ståle:
    Jeg har hatt en laaaang bloggferie her inne. Shame on me!! Det ble litt mye for meg å administrere to blogger. Dermed ble det til at det lille jeg har lagt ut har jeg lagt ut på VG-bloggen. I disse dager overføres for resten den også hit til wordpress. Dermed er det mulig at jeg etter hvert velger bare å videreføre en av dem. Skal eventuelt gi beskjed om det.

    Dette er unektelig litt skumle bilder, men i mine øyne ganske fascinerende likevel 😉

  23. Geir:
    Så kjempehyggelig sagt av deg Geir! Og jeg ble selvsagt veldig stolt og glad over at jeg vant denne konkurransen også.

    Jeg tror neppe jeg får blitt med på en eventuell januar-konkurranse. Harddisken som jeg har alle bildene mine lagret på begynner nemlig å gi noen små feilmeldinger. Derfor våger jeg ikke bruke den igjen før jeg får kjøpt et par nye og lagret bildene begge steder. Vil ikke risikere å miste noe.

    Kommer sterkere tilbake når den saken er ordnet!!

  24. Stormel:
    Selv om julen for lengst er over og vi allerede er godt igang med det nye året, så gledet denne hilsenen. 🙂

    Er på vei tilbake nå.. i en eller annen form, men må få orden på bildelagringen min først. Skrekk og gru om jeg skulle miste dem!!

  25. Ståle:
    Tusen takk skal du ha Ståle. Her kommer en megaklem både til deg og Daxan 😀

  26. Smultron:
    Ta det helt med ro Smultron. Disse musene var for lengst døde da slangene fikk dem! I motsatt fall tror jeg neppe jeg hadde klart å se på jeg heller. Dessuten foretrekker jeg unektelig at vi befinner oss på hver vår side av glasset, disse slangene og jeg *ler*.

  27. Ithil:
    Tror nok heller ikke at det er særlig sannsynlig at disse slangene blir vegetarianere.. uansett hvor mye vi skulle ønske det. Vi kan jo imidlertid se det positive i denne årstiden.. om vinteren spiser de nemlig ikke så veldig ofte. 😉

    Er godt på bedringens vei nå.. Tusen takk skal du ha!!

  28. Fotosekken:
    Det er felles trøst i at vi både er en Fotosekk og en Fotoboks som er plaget med ME. Jo da, man må være flinke til si nei til en hel masse, men jeg må tydeligvis bli enda flinkere. Heldigvis går det bedre nå.

    At jeg har vært fraværende her inne betyr heldigvis ikke at jeg har unnlatt å ta bilder. Fotograferingen er rene sjeleboten og ingen ting er mer effektivt for å lade batteriene igjen. Merker på meg selv at det går den rette veien nå, for jeg begynner å planlegge fototurer igjen.. Hurra!! 😀

  29. Tante Blå:
    Du trenger ikke å være bekymret for meg Tante Blå. Det går mye bedre nå. 😀
    Før det blir full aktivitet igjen må jeg imidlertid få orden på bildelagringen min. Frykter at den eksterne harddisken begynner å bli sliten. Dermed skal jeg til byen og kjøpe ny i morgen den dag!!

  30. Bjørn-Erik:

    Formen kommer smygende, mer og mer for hver dag som går. Dermed er jeg nok snart i farta igjen. Det varmer at dere tenker på meg!!
    Tusen takk 😀

  31. Carpe:
    Hei på deg! Det er en del kjente her, men jeg har ikke den helt fulle oversikten. Nå har jeg jo vært borte en god stund herfra også, så mye kan ha skjedd. Ser blant annet at dashbordet er et helt annet enn da jeg var innlogget sist. Finner nok ut av det etter hvert. 😉

  32. John:
    Jeg er helt enig med deg i at slanger ikke akkurat er favorittdyret, men du verden så spennende det var å ta disse bildene. Når man befinner seg bak kameraet får man liksom en «avstand» til det som foregår… og det blir ikke så ille.

    Er både stolt og glad for at du liker denne serien.. tusen takk 🙂


Legg igjen en kommentar

