Skip navigation

Perser

I forrige innlegg viste jeg dere katter nesten helt uten pels. Her får dere servert katter med pels så det holder, og de er selvsagt persere alle sammen.

Perserne er som regel rolige av natur. Det er imidlertid viktig at pelsen stelles ofte. Ellers har de lett for å få store tover, og tover er verken godt for katten eller særlig pent å se på. Skal du anskaffe en perser er det dermed viktig å ta hensyn til akkurat dette.

Perser

 

Perser

 

Perser

 

Perser

 

Perser

10 Comments

  1. Tja vet ikke helt jeg, tror jeg faktisk likte personlighetene (utsrålngen) fra de hårløse bedre enn disse, kanskje bortsett fra no2 og no 5, der ser en litt personligheter synes jeg.

    Flotte skarpe bilder da🙂

  2. Ivar:
    Jeg tror jeg sier som deg: «Tja vet ikke helt jeg»😉
    Før i verden likte jeg perserne veldig godt, men nå etter at de har blitt avlet fram til dette ekstreme de er idag… hmmm??
    Jeg kan svært lite om persere, men har en snikende mistanke om at det er disse veldig korte snutene som forårsaker ulike problemer jeg har sett mange persere sliter med. Derfor håper jeg at «standarden» vil bli endret på akkurat dette punktet.

  3. disse likte jeg bedre, selv om de ser litt morske ut.

  4. Morten:
    For meg blir disse nesten for mye av det gode.
    Skal vise dere noen semilanghårskatter i neste innlegg. Det er katter etter mitt hjerte.😀

  5. Hmmm, kanskje best med den gyldne middelvei..? Men syns disse er hakket bedre enn de uten pels. Tror ikke jeg ville tullet med katt nr 2…

  6. Tante Grønn:
    Den gyldne middelvei er midt i blinken for meg.😉

    • Maria Mytterist
    • Posted 3 februar 2009 at 7:48 am
    • Permalink
    • Svar

    Du har fått en utfordring borte hos meg🙂

    http://syvforlykke.wordpress.com/2009/02/03/jeg-tar-en-utfordring/

  7. Maria:
    Utfordringer er som regel et lite press for meg, men akkurat denne krever ikke særlig mye. Skal finne fram den mappen og det bildet og legge det ut med en gang🙂

  8. I mine øyne viser disse bildene av persere ekstrem skjønnhet for «Beauty is in the eye of the beholder.»
    Antagelig er jeg forutinntatt ettersom jeg eies av en perser selv. Som Inger-Johanne sier over her, er persere rolige av natur. En annen egenskap de har, er at de knytter seg svært sterkt til mennesker og dessuten «snakker» de mye; de svarer og kommuniserer nesten hele tiden. Folk som liker katter uten mye lyd, bør vel ikke anskaffe seg perser. Takk for flotte bilder!

  9. Anne-Sophie:
    Jeg har hilst på persergutten din inne hos deg, og han er unektelig en herlig liten mann.😉

    Siden jeg ikke har persere selv, var jeg faktisk ikke klar over at de er så pratsomme. Like mye som orientalere og siamesere? Greit å vite hvis noen spør.

    Det er godt vi opplever skjønnheten på forskjellig måte. Verden ville nemlig vært et trist sted å være hvis mangfoldet hadde blitt valgt bort!

    Uansett hvilken rase eller hvilket dyr vi foretrekker å anskaffe, så er hovedsaken uansett at de skal være elsket og at vi må ta godt vare på dem.


Legg igjen en kommentar

