Skip navigation

Erik Ekorn

Jeg tar en liten pause i kattebildene og viser dere i stedet noen flere bilder av godgutten Erik Ekorn. Han var en hyppig gjest på foringsplassen min tidligere i vinter. Nå er det imidlertid et par uker siden jeg har sett noe til ham. Antagelig liker han ikke bråket fra anleggsarbeidene som pågår ikke langt unna og har trukket litt lenger inn i «Hundremeterskogen».

Det er trivelig å få besøk av ekornene. Jeg håper derfor de dukker opp igjen så snart grunnarbeidene til det nye Lambertseter senter er ferdig.

Erik Ekorn

 

Erik Ekorn

27 Comments

  1. Veldig fine ekornbilder her, nydelige farger og bra fokus:) Hvilket objektiv er det tatt med?

  2. Skinke:
    Så hyggelig at du liker bildene. Jeg tok dem med en Tamron 200-500, som jeg for øvrig er veldig godt fornøyd med. Den holder i hvert fall mer en nok til mitt bruk. 😉

  3. Jeg har ingen andre kommentarer enn «Ååååh!» ytret på en særdeles begeistrert måte 😀

  4. Kjenner at jeg har savnet Erik Ekorn litt. Godt at dere begge er tilbake her på bloggen 🙂 Og så håper jeg at han kommer tilbake til plassen din i skogen, for det betyr vel at vi andre også får se mer til ham.

  5. Ithil:
    Han er en praktkar denne Erik.. og jeg savner å få besøk av ham i Hundremeterskogen. Enn så lenge får jeg trøste meg med å redigere ferdig bildene jeg har tatt av ham tidligere.

  6. Tante Grønn:
    Vi får krysse fingrene for at både Erik og NutteLisa finner veien tilbake om ikke så alt for lenge. Det er jo så utrolig morsomt å fotografere dem… og dessuten ville det være fint å vite at de har det bra :)).

  7. Nydelig liten fyr han Erik!!
    Og deilig å se de «ekte» røde ekornene vi har i Norge, rundt om i verden har de grå overtatt….

  8. Flotte bilder av Erik, han er en riktig sjarmør ser det ut til, slik som han viser seg frem. 🙂

  9. Og takk for oppdateringen av sidene mine, jege bruker fortsatt begge ja 🙂

  10. du er en kløpper på ekorn.

  11. Framed and Shot:
    Ikke sant han er nydelig!! Våre ekorn er faktisk mye søtere enn alle disse andre som er helt grå. Lover å ta godt vare på dem hvis/når de dukker opp igjen. Nå kan det jo hende at de dukker opp på foringsplassen når jeg ikke er der. Derfor legger jeg ut mat til dem for alle tilfellers skyld.

    Ellers redigerer jeg flittig i «gamle» mapper når været holder meg inne, og jammen har jeg ikke funnet en hel rekke bilder av både Erik og NutteLisa. Dermed kan det godt hende at det dukker opp flere etter hvert 😉

  12. Ivar:
    Både Erik og etter hvert også NutteLisa er veldig samarbeidsvillige modeller når de dukker opp. Jeg er jo veldig glad i å ta bilder av fugler også, men det å kunne fotografere dyr ute i naturen er toppen! Derfor setter jeg ekstra stor pris på disse to ekornene.

    Så er dette med linken ikke noe å takke for i det hele tatt. Jeg må jo finne deg igjen vet du 😀

  13. Morten:
    Det er nok heller disse ekornene som er flinke og samarbeidsvillige modeller. Jeg står jo bare så stille som mulig og trykker på utløserknappen.. men du verden så artig det er!!
    Derfor takker og bukker jeg både fra Erik og meg 🙂

    • Maria Mytterist
    • Posted 3 februar 2009 at 8:51 pm
    • Permalink
    • Svar

    Fantastiske bilder – går det ann å få litt tekniske data?

  14. Maria:
    Visst går det an å få tekniske data Maria. Jeg tok disse bildene rimelig raskt etter hverandre, så jeg regner med at jeg brukte den samme innstillingen på dem alle. Sjekket ett av dem og her har du det:
    Jeg brukte prioritert lukker på 1/500 og ISO 400. Dermed ble blenderen f8. Optikken jeg brukte var en Tamron 200-500 zoomet inn til 420… og så brukte jeg selvsagt stativ.

    Snodig igrunnen at jeg hadde lukkeren på så lite som 1/500. Vanligvis velger jeg raskere lukker når jeg tar bilder av fugler og dyr, helst ikke under 1/1000. Husker imidlertid at disse er tatt i kveldslys, så kanskje var det derfor jeg hadde justert ned lukkertiden.

    Veldig glad du liker bildene av Erik. 😀

  15. Meget flott fanget eksorn serie.
    Posituren til Erik var meget flott i det siste bilde 🙂

  16. Han var flott ja, håper han kommer tilbake på plassen hos deg. Hyggelig og berikende med slikt besøk på foringsplassen. Flotte bilder!

  17. John:
    Jeg har selvsagt benyttet anledningen hver gang ekornene har kommet på besøk til å ta mange bilder av dem. Som oftest sitter de bare der og spiser. Derfor er det ekstra artig når de inntar andre positurer. I tidligere innlegg har jeg vist andre bilder av Erik der han virkelig viser seg fram i all sin prakt. 😉

  18. Rune:
    Jeg håper også at både han og NutteLisa kommer tilbake snart. Om ikke før, så krysser jeg alt jeg eier og har for at de i hvert fall dukker opp til våren med en hel liten familie. Det kribler i hele meg ved tanken på å kunne ta bilder av små nydelige ekornunger!

    Selvsagt kunne jeg ønske at flere dyr ville dukke opp ved foringsplassen, men siden den ligger bare noen ganske få meter fra Lambertseter-krysset kan jeg vel ikke forlange mer enn de besøkende jeg har der… skjønt dompapen burde for skams skyld vise seg snart! *ler*

  19. Norske ekorn er hyggelige, her i Houston kalles de «tre-rotter».
    Fine bilder, likte spesielt det nederste.
    Tamron ser skarp ut. Er dette utsnitt eller hele bildet?

  20. Framed and Shot:
    Jeg har bare vært en eneste gang i USA, og la merke til at det i hvert fall rundt Washington var ekron nesten over alt. Dermed kan jeg egentlig forstå at de har fått dette «negative» kallenavnet. De kan jo gjøre ganske mye ugreie.

    Med hensyn til Tamronoptikken er den mer enn skarp nok for meg, så jeg klager ikke.

    Alle bilder jeg tar med macro og tele er tatt i fullformat. Det betyr at jeg som oftest har mye å «gå på». Akkurat disse har jeg croppet for å få en bedre komposisjon, men slett ikke mye.

    • Maria Mytterist
    • Posted 4 februar 2009 at 11:16 am
    • Permalink
    • Svar

    Takk! 🙂

  21. Maria:
    Bare hyggelig 😀

  22. så godt å se bildene dine her, mens VGB kjemper med kapasitet og stabilitet.. for du kommer vel tilbake dit?

  23. Carpe:
    Vi får se hvordan det ender opp der inne. Jeg har mistet ganske mange store innlegg, bl a fjerde innlegg i Akerselvaserien og NIBet fra Kongens utsikt. Ikke særlig morsomt.

    Skal be Argus om å sende Magne URL og dato for innleggene, så får jeg bare håpe på det beste.

    Om andre innlegg er borte bryr jeg meg ikke så veldig mye om det. Bildene har jeg jo uansett, men NIBene ligger det såvidt mye arbeid bak at jeg ikke har overskudd til å lage dem på nytt.

    Det virker i hvert fall som om de seriøst jobber med å få alt på plass etter omleggingen, og det er positivt. Regner med de har notert seg at mange av oss har emigrert til Sverige 😉

  24. Deilig. Falt særlig for det andre bildet hvor Erik klør seg – og det siste hvor han årvåkent stirrer oss rett inn i hvitøyet. Utrolig skarphet og detaljrikdom. Han ser ut som en skikkelig luring 🙂

    • Ståle:
      De er noen skikkelige luringer både Erik og jenta NutteLisa. Savner dem på foringsplassen. Jeg har ikke sett dem på flere uker nå. Håper de har funnet seg et litt mindre støyende sted (pga anleggsarbeider ikke langt unna) og at de dukker opp når alt roer seg igjen. Heldigvis benyttet jeg anledningen og tok bilder i haug og dynger av dem. Dermed skal du ikke se bort ifra at det dukker opp noen flere etter hvert.

      Til å begynne med var det Erik som regjerte i matfatet mens NutteLisa lengselsfullt måtte holde seg i bakgrunnen til han var ferdig. Etter hvert var det imidlertid hun som overtok sjefsrollen. Jenter fornekter seg ikke! 😉


Legg igjen en kommentar

