Skip navigation

Knoppsvane

Jeg lovet i sin tid Carpe at jeg skulle legge ut bilder av «flaksende» svaner dersom jeg fant noen i mappene mine. Dette er ikke direkte fluktbilder, men herr svane flakser i hvert fall og nærmest løper bortover vannflaten. Mens fru svane lå på eggene, jaget herr svane nesten alt som kom i nærheten av gjess. Spesielt iherdig var han når det kom til å jage canadagjess, og det er akkurat hva han holder på med her.

Knoppsvane

 

Knoppsvane

 

Knoppsvane

 

Knoppsvane

12 Comments

  1. Flaksende flotte bilder!

  2. Dette var jo veldig flotte og skarpe bilder… får meg til å lengte til sol og sommer igjen.

    Ha en god helg!

  3. Endelig!😉

    DE har jeg venta på lenge!😛

    Jeg har en drøm om å male svanens vinger når de flakser.. ser at det skal bli en utfordring!

    Nydelige bilder.. jeg ser at svanefar er engasjert i oppdraget sitt!

  4. Veldig bra «fanget»!😀

  5. Flotte bilder av vakre fugler🙂 Du er ekspert på slike motiver!

    God helg, IJ!

  6. Tante Grønn:
    Svanen får ta æren for det. De er noen utrolig vakre fugler.
    Skulle ønske det dukket opp knoppsvaner på Østensjøvannet også. Har nemlig ingen gode bilder av dem.
    Kos deg videre i helge🙂

  7. Ivar:
    Jeg får også en lengt etter varmere dager når jeg holder på med disse mappene fra i sommer. Tenk så mye vi har å glede oss til!!😀

  8. Tante Blå:
    Uff, ja! Du har ventet en hel liten evighet! Slik går det når jeg hele tiden tar alt for mange nye bilder *ler*.

    Hvis jeg ikke tar fullstendig feil, så tror jeg det finnes flere flaksebilder et eller annet sted i mappene. Dersom det ikke gjør det, får jeg jakte videre til våren. Tenk.. nå er det bare i overkant av to måneder så begynner moroa igjen nede ved vannet.😀

  9. Ithil:
    Tusen takk skal du ha🙂

  10. Smultron:
    Du vet jo hvor morsomt jeg synes det er å fotografere nede ved Østensjøvannet. Tidvis er jeg nesten rotfast der nede.. og spesielt om våren da det foregår så utrolig mye artig! Dermed har det blitt en del trening etter hvert på disse fuglene, og mer takknemlige og samarbeidsvillige motiver skal man lete lenge etter.

    Du verden så heldig jeg er som har vannet bare noen minutter unna!

    Kos deg videre i helgen du også Smultron😀

  11. 100% enig med Smultron her oppe. Ekspert er det rette ordet. Men en ekspert med sjel. Nydelige, skarpe og detaljrike bilder av pur action. Veldig fascinerende å se på.

    • Ståle:
      Jeg anser meg selv slett ikke som noen ekspert på dette her. Visst har det kommet seg etter hvert, men du skulle bare se bildene til de som virkelig kan!! Du har imidlertid en del rett også. Det ligger unektelig mye av sjelen min i bildene jeg tar.. så tusen takk Ståle.😀

      Hver vår håper vi at det skal komme riktig mange svanepar til vannet. Da blir det nemlig mye action. Som oftest ender det opp med at bare ett par får være enerådende. Sist sommer hadde vi imidlertid to par der, men bare ett av dem hekket. De delte vannet omtrent på midten, med sjefsparet i den sørlige og «beste» enden. Vi kalte dem henholdsvis nord- og sørsvanene, og når herrene Nord og Sør møttes lå det mye spenning i luften. Jeg så aldri at de røk i tottene på hverandre, men du verden som de bruste seg opp og gjorde utfall mot hverandre… alt mens grenselinjen ble gått opp. Skal jammen bli spennende å se om parene kommer til å dele vannet i år også.


Legg igjen en kommentar

