Skip navigation

Gråspurv

Ja, for gråspurven kalles jo gjerne nettopp det – luftens lasaroner. Jeg synes slett ikke de fortjener den karakteristikken. Gir man seg selv tid og ser litt nøyere på dem, oppdager man at de faktisk er noen riktig så pene og trivelige fugler.

Disse spurvene tilhører en ganske stor flokk som holder til midt i Lambertseter senter-område, og de har i mange år blitt tatt godt vare på av lokalbefolknikngen. Dersom du har gråspurver der du bor, så hjelp dem gjerne med litt mat gjennom vinteren. Det blir stadig færre av dem, så det er viktig at vi hjelper slik at vi ikke mister dem alle.

Klikk gjerne på bildene for å se dem i større format.

Gråspurv

 

Gråspurv

 

Gråspurv

 

Gråspurv

 

Gråspurv

14 Comments

  1. Kjempefine spurvebilder. Jeg liker fargene i disse bildene. jeg tenkte jeg skulle ut i dag å ta noen bilder, men det ble med ett fra dørstokken…🙂

  2. Nydelige bilder! Liker spesielt godt det øverste bildet. Gråspurvene er jammen ganske fine fugler, og jeg syns disse ser ganske tankefulle ut der de sitter i kulden🙂

  3. Morten:
    Da jeg tok disse bildene, og det er ikke mange dagene siden, sto solen fremdeles så lavt på himmelen at den ikke nådde fram til disse buskene hvor spurven holder til. Dermed er de tatt i full skygge. Det bidro om ikke annet til en fin stemning.

    Her snør det så tett at jeg ikke tar kameraet med ut i dag. De lover oss imidlertid bedre vær i morgen, så vi får krysse fingrene! Ellers følger jeg med på yr.no for å sjekke været lenger sør i landet. Har nemlig tenkt meg ut på et lite dagstokt med NSB.😉

  4. Tante Grønn:
    Visst er spruven en fin fugl. Ikke rart de ser litt tankefulle ut, for det var skikkelig kaldt den dagen. Heldigvis hadde de i hvert fall nok mat. Det er ganske skremmende å tenke på at dersom fuglene ikke får i seg nok mat nå om dagen, så overlever de ikke natten. Huttetu.
    Disse har i hvert fall ikke problemer, og heller ikke fuglene ved foringsplassen min.

    Her laver det ned, så jeg skal stort sett bare kose meg inne i dag. Du får gjøre det beste ut av dagen du også.😀

  5. Flotte spurvebilder, ser slett ikke ut som lasaroner for meg🙂 De ser forresten riktig så runde og gode ut, så det ser ut som de har bra tilgang til mat ja🙂

  6. Sukk. For noen bilder! Den velkjente delikate bruken av omgivelser og bakgrunn går igjen her som i de aller fleste bildene dine. Jeg syns de barnålene ga en så flott dybdevirkning og ramme rundt de nydelige fjørballene🙂
    Gratulerer med å få på plass storformatutgaver av bildene!

  7. Du tar virkelig flotte bilder. Det er en stund siden jeg limte inn feed-en din i RSS-leseren min, og at du endelig dukket opp igjen for litt siden var stort.

    På den første spurven her ligger det EXIF-informasjon i bildet. (440 mm brennvidde … hva slags objektiv er det?)

    Du skriver også gode tekster til bildene -men er det en ide å ta med litt info om hvordan bildet er tatt også? Jeg skulle ønske det stod ihvertfall blender/lukkertid på blinkskuddene (som igrunn stort sett gjelder alle bildene). For du er vel litt opptatt av sånt selv også?

  8. Ivar:
    Hos disse spurvene er det aldri tomt for mat. Det er mange som passer riktig så godt på dem. Eller har de nok brust seg opp litt på disse bildene. Det var jo kaldt som bare fy!

    I vinter har for resten spurvene hatt mye selskap av noen stakkars troster som av en eller annen grunn har valgt å holde seg her i kulda. De har nok funnet ut at hos spurven er det mer enn nok mat til dem alle.😉

  9. Ståle:
    Som du vet så er jeg litt opphengt i dette med bakgrunnen i bildene. Bare i noen ganske få tilfeller trykker jeg ned utløserknappen hvis jeg ser at bakgrunnen ikke blir slik jeg ønsker den skal være… og da er det som oftest et hovedmotiv jeg for mitt bare liv ikke vil gå glipp av.😉

    Etter at Rune ga en så grei forklaring skulle det bare mangle at jeg ikke skulle få til dette med storformat *ler*. (Skjønt jeg rotet litt til å begynne med likevel fordi jeg glemte å trykke på en av knappene.)

    Nå har jeg også fått lagt ut prisen du ga meg. Fant ut at jeg måtte legge den ut på egen side. Benyttet samme side til å legge ut vinnerbildene fra «konkurransene» hos Whitezulu også. Selv om det var små og uformelle konkurranser, så er jeg stolt likevel.. og da er det vel lov å skryte litt?

  10. Petter:
    Så hyggelig å høre! Tusen takk!!

    Jeg skal forsøke å bli flinkere til å legge ut info om blender og lukker. Det hender jo at jeg velger innstillinger jeg vanligvis ikke ville valgt dersom lysforholdene hadde vært bedre. Dermed kan det eventuelt være like formålstjenlig å si noe mer generelt om det.

    Jo da, jeg skjeler unektelig til innstillinger jeg også. Spesielt for bilder som er tatt i situasjoner eller under forhold jeg ikke er vant med. Lærer en god del av det.

    Disse bildene tok jeg med teleoptikken min. Det er en Tamron 200-500 som jeg er veldig godt fornøyd med. Den er i hvert fall mer enn god nok til mitt bruk. Nesten uten unntak bruker jeg stativ når jeg er ute med telen. Dette er imidlertid en av de unntakene som bekrefter regelen. Alle disse er nemlig tatt med håndholdt kamera.

    Så har jeg sjekket det første bildet. Jeg brukte prioritert lukker på 1/320. Med ISO 640 ble blenderen f6.3.
    Som du ser er bildene tatt i temmelig dyp skygge. Derfor valgte jeg disse innstillingene. Dersom lysforholdene er gode tar jeg imidlertid helst fuglebilder på 1/1000 eller raskere.

    Du får minne meg på det da, hvis jeg glemmer dette med EXIF-info i innleggene.😉

  11. Det Tamron-objektivet så virkelig spennende ut, og hadde passet flott i tillegg til Sigma 18-200 -som jeg bruker mest. Kjempe-tele er ønskelistekandidat -selv om din variant er et godt stykke utenfor mine økonomiske rammer. Men den har ikke bildestabilisator? Blir det skarpt med mye tele, håndholdt og lave lukkertider som feks 1/320?

  12. Petter:
    Det var en ren tilfeldighet at jeg endte opp med det utstyret jeg har nå. Hadde jeg ikke fått det til en utrolig hyggelig pris fra USA, hadde jeg nok fremdeles hatt Sigmaen min.😉

    Siden både kameraet og optikken begge er tunge, bruker jeg nesten bestandig stativ med tele på. Risikoen for bevegelsesuskarpheter er jo relativt stor med håndholdt. Holder jeg alt rolig nok (og holder pusten mens jeg knipser) blir det så skarpe som du ser her, og det er i grunnen greit nok. Denne optikken har ikke stabilisator, så jeg vil absolutt anbefale å bruke stativ.

    Mht teleoptikk får du skjele til USA du også dersom noen skal over og dollarkursen igjen blir lav.

  13. hihi…..du vet, lasaroner kan ha sin sjarm de også;-)

    Minner meg på at jeg ville bli landstryker når jeg var lita….etter å ha hørt hørespillet om Rasmus på loffen så klart, men likevel; ikke kimse av lasaroner;-)

    • *ler*
      Rasmus på loffen er vel herlig!! Hadde lyst til å bli landstryker selv jeg.. i hvert fall på nydelige sommerdager!
      .. Og disse lasaronene har så absolutt sin sjarm😉


Legg igjen en kommentar

