Skip navigation

Is - Nikon D3, Sigma 180mm macro, f9, 1/1500, ISO 500

Den siste tiden har det stort sett vært teleoptikken som har sittet på kameraet. Av og til får jeg imidlertid litt «macro-abstinens» og må ta den optikken med på tur. Her er noen ganske få av de små naturens kunstverk jeg har funnet.

(Hvis du fører markøren over bildene vil du finne informasjon om kamerainnstillinger, og hvis du så klikker på bildene vil du kunne se dem i større format.)

Is - Nikon D3, Sigma 180mm macro, f9, 1/640, ISO 500

 

Is - Nikon D3, Sigma 180mm macro, f9, 1/100, ISO 500

 

Is - Nikon D3, Sigma 180mm macro, f10, 1/125, ISO 250

22 Comments

  1. Fantastiske detaljer. Flotte bilder. Nr. 2 og 3 likte jeg spesielt godt. Veldig bra.

  2. Jan Ivar:
    Så hyggelig at du liker disse små kunstverkene naturen har laget.
    Jeg synes macrofotograferingen er en litt større utfordring nå på vinteren. Det henger sikkert sammen med at lysforholdene inntil nå ikke akkurat har vært optimale. Noe kommer det ut av fotograferingen uansett.. og om ikke annet så får jeg i hvert fall masse frisk luft😉
    Du verden så spennende det skal bli å innlede insektjakten igjen!

  3. Dette er naturens store kunst, virkelig flotte bilder du har skapt.

    Frisk luft er god nok grunn for å ta noen bilder🙂

  4. Den siste med horna likte jeg. Kunne liksom ha hvert David Attenb… bare vinterversjonen.

  5. Rune:
    Det er godt å komme seg ut både med og uten kamera, men det er alltid litt ekstra spenning med kameraet i hånden. I grunnen er det artig å lete etter de små detaljene nå om vinteren også… selv om jeg laaaaaaangt foretrekker varmere og lysere dager!🙂

  6. Morten:
    Jeg bare måtte ta med det siste bildet. Det minner nemlig meg også om et dyr eller fabelvesen av noe slag.

    Dybdeskarpheten burde ha vært bedre, men hornene er i hvert fall i fokus *ler*.

    (Og det er da slett ikke nødvendig at alt skal være så korrekt bestandig. Gleden er mye viktigere!!)

  7. Fint at du tar med macroen også🙂 Jeg likte best det øverste og det nederste.

  8. Smultron:
    For meg blir det ofte slik at jo nærmere innpå «livet» jeg kommer motivene, jo bedre føles det. Derfor setter jeg også veldig stor pris på denne macro-optikken.

    På den annen side har jeg måttet slette en hel drøss andre bilder nettopp fordi jeg har gått for nær. Prøver virkelig å ha dette i tankene også når jeg fotograferer, men gang på gang går jeg i den samme fellen. Jeg gir meg imidlertid ikke. Etter hvert klarer nok også jeg å få fram den «helheten» jeg så gjerne skulle ha vist fra ulike situasjoner. Det som skal til er nok bare trening, trening og atter trening.. så finner jeg nok ut av det til slutt.😉

    Med hensyn til disse bildene liker jeg nok de tre øverste best og like mye. Men så er det dette «dyret» i det siste som fascinerer også.

  9. Jeg likte det tredje bildet mest. Blir det siste enda bedre ved å beskjære litt på høyre side, bunnen og i toppen?

    (Jeg måtte titte etter innstikk/plugins til WordPress for EXIF informasjon… kjekk måte å løse det på her)

  10. Flotte bilder:)

  11. Flotte nærbilder, liker nok toern best med den enkelheten, men samtidig flotte kontraster, refleksjoner og farge… Makro er morsomt, har ikke hatt mye sjanse til det her i det siste heller, men kanskje muligheten byr seg snart🙂

  12. Petter:
    Det siste bildet hadde kanskje blitt bedre ersom jeg hadde klippet det litt annerledes. Bildet i seg selv har ikke tilstrekkelig dybdeskarphet, så normalt ville jeg ikke ha spart på det i det hele tatt. Enkelte «mislykkede» sparer jeg på likevel, og i dette tilfellet var det fordi jeg synes isen og kvisten ser ut som et lite «dyr». Skal se hva det blir til dersom jeg cropper annerledes.
    Når du nevner dette med klippingen, ser jeg at jeg med fordel kunne ha rettet opp det første bildet slik at kvisten ligger vannrett. Tror jammen bildet kunne vinne på det.

    Forsøkte ulike måter å få fram EXIF-infoen på slik at den verken forstyrret for bilder eller innlegg. Landet på dette. Det er en mulig å legge det som info rett under bildene, men da får jeg en hvit ramme rundt dem som jeg slett ikke vil ha der. Mulig det går an å endre bakgrunnsfarge på rammen, men synes denne måten er grei nok.😉

  13. Joakim:
    Me happy😀

  14. Ivar:
    Jeg skal ta for meg bilde nr 1 igjen og se hvordan det vil arte seg dersom jeg roterer bildet slik at kvisten ligger tilnærmet vannrett og den store «dråpen» henger loddrett. Tror faktisk det vil roe bildet ned endel og at det kanskje vil få fram litt av den enkelheten som vises i bild nr 2. Skal bli spennende å se hvordan stemningen forandres.

    Nå om vinteren finner jeg ikke den samme overflod av macro-motiver som ellers i året. Jeg tror nok imidlertid det er massevis av dem nå også.. om vi bare leter godt nok og ser mulighetene i alt dette hvite.
    Selv fant jeg mange artige motiver, men de forsvant liksom i bakgrunnen. Siden jeg foreløpig ikke har lært å redigere med «layers», må jeg nok derfor enn så lenge konsentrere meg om motiver som kan vise seg mot en bakgrunn med kontrastfarge.

  15. Lekkert. Rett og slett lekkert🙂

  16. Det er godt at midt i vårlengselen kan man oppdage sånne flotte kunstverk som vinteren har laget. Nydelige bilder, nok en gang. Jeg liker spesielt godt det siste bildet, hvordan det nesten kommer et slags mystisk vesen mot meg🙂 Kanskje det er en av kong vinters tjenere?

  17. Bjørn-Erik:
    Tusen takk skal du ha😀

  18. Tante Grønn:
    Hvis vi leter godt så har nok Kong Vinter ganske mange tjenere rundt omkring skal du se, og dette er nok en av dem.😉

    Så får vi bare holde ut denne lengselen etter varmere dager og en fargesprakende natur. Tenk så mye fint vi har i vente! Enn så lenge får vi gjøre vårt beste med det været vi har.

  19. Nydelige!!!😀

  20. Corvus:
    Tusen takk skal du ha!
    Jeg er veldig glad i å ta bilder av is og vann, og når jeg i tillegg har macroen på apparatet virkelig koser jeg meg.🙂

  21. Jeg har sittet og bladd meg gjennom bildene du har lagt ut siden sist jeg hadde anledning til å nyte et besøk inne hos deg. Stort sett blir jeg bare sittende og måpe i beundring over hva du får til. Disse isbildene var aldeles utrolige. Fargene, detaljene, komposisjon… Sukk!

  22. Ståle:
    Du er så alt for snill med meg!! Men selvfølgelig blir jeg veldig, veldig glad og oppmuntret av kommentarene dine.

    Trengte egentlig det i dag. Har nemlig vært ute med macroen i finværet og trodde jeg hadde fått relativt mange gode bilder. Men akk.. nesten alle var millimeteren ute av fokus. Håper virkelig ikke brillene mine må skiftes ut igjen!! Skal gjøre nye og tapre forsøk i morgen hvis været holder.😉


Legg igjen en kommentar

