Skip navigation

Lyng - Nikon D3, Sigma 180mm macro, f10, 1/160, ISO 250

Selv i alt det hvite er det heldigvis fremdeles noen nydelige farger å finne. Denne lyngen jeg fant på en forblåst liten bergtopp er et godt eksempel på det. En liten trådp hadde festet seg på naboplanten.

Lyng - Nikon D3, Sigma 180mm macro, f10, 1/320, ISO 250

En liten nypekvist mot rød murvegg bød også på fine farger.

Frost - Nikon D3, Sigma 180mm macro, f10,1/320, ISO 250

Dette siste bildet er av samme isformasjon som det første bildet i forrige innlegg og ble tatt to dager senere. Det er jammen godt å se at solen nå har kraft til å smelte unna selv i kaldt vær!

Is - Nikon D3, Sigma 180mm macro, f10, 1/200, ISO 250

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

16 Comments

  1. Å, så nydelige bilder! Du er så flink til å fange lyset i flotte komposisjoner. Skarpt og fint er det og. Disse bildene var rett og slett vakre!

  2. Tante Grønn:
    Jeg liker så godt kombinasjonen av kalde og varme farger i bildene. Her er de riktignok avdempet, men likevel. Så gjør det meg litt glad å finne farger i naturen på denne tiden av året også.. spesielt nå når som det meste er dekket av et tykt snølag. Det gir liksom håp.😉

    Det siste bildet tok jeg med fordi det også har håpet i seg når man ser det i forhold til toppbildet i forrige innlegg.

    Glad du liker bildene TG😀

  3. Vakkert!
    Vart, kaldt og vakkert.
    Du har fått så flott bokeh (bakgrunnsfarge) helt dus og med litt glød av varme farger, noe som gjør bildene enda kaldere!
    virkelig flott!!

  4. Framed and Shot:
    Når jeg tar macroen med ut nå om dagen, håper jeg å finne motiver hvor jeg får dette samspillet av kalde og varme farger. Synes effekten blir så fin. Om årstiden ellers fortoner seg både kald og fargeløs, så er det nettopp nå jeg har muligheten til å fange slike motiver. Dermed..aldri så galt det ellers er med denne vinteren så er i hvert fall dette noe positivt.😉

  5. Hei, dette inspirerer meg til å prøve å få tatt noen bilder ute i kulda. Flotte farger og kjempefin bakgrunn.

  6. Nydelige farger og kontraster. Liker dofen din og kombinasjon mørke og lyse kontarster.

    Når dagen smiler som dette får man nyte dagene og være ute i det flotte været. Men det blir mye man skal rekke når solen først dukker opp igjen🙂

  7. Morten:
    Så flott at bildene kan inspirere Morten, og jeg er sikker på at du finner noe spennende og kanskje også overraskende!😀
    (For ikke mange dagene siden så jeg faktisk noen insekter, men da hadde jeg selvsagt telen på kameraet.)

    Selv synes jeg nyper med frostpigger på er så nydelige. Har tatt ganske mange bilder, men foreløpig ikke fått noen jeg er fornøyd med. Enten har bakgrunnen blitt for rotete med kvister både hit og dit, eller så har fokuspunktet blitt liggende på feil sted. Typisk ikke sant!?! Men, det betyr jo at jeg kan fortsette jakten når forholdene ligger til rette for det. *ler*

  8. Rune:
    Som jeg også sier til Tante Grønn, så liker jeg veldig godt denne kombinasjonen av kalde og varme farger.

    Etter å ha tatt mange mislykkede bilder av ispigger mot en bakgrunn av opplyst snø, har jeg funnet ut at resultatet blir bedre dersom jeg enten finner et motiv eller en bakgrunn som gir sterkere kontraster. Må innrømme at jeg til slutt ga opp dette med ismotiver mot hvit bakgrunn. Når man ser dette ute i naturen framstår motivene så klare og fine, men på bildene klarer jeg ikke å få fram den samme effekten. Tar mer enn gjerne imot gode råd i så måte!😉

  9. Wow! Så vakkert og bildene dine kan gi inspirasjon til folk som ser på det. Kan ikke vente å få meg et nytt kamera og skal prøve å ta nydelige bilder som deg.

  10. Kjempeflotte makroer, liker også kombinasjonen av varme og kulder i bildene dine, veldig flott!

  11. Likte spesielt godt bildet av nypekvisten. Detaljene i kvisten og isen mot den rødlige bakgrunnen. Kjempeflott.

  12. Charles:
    Vet du, jeg blir skikkelig glad når bildene mine kan være til inspirasjon. Det gjør meg tilsvarende glad at jeg finner massevis av inspirasjon hos dere.😀

    Med kamera i hånden er jeg sikker på at du kommer til å ta vel så gode bilder som dette.

    Lykke til Charles, og måtte kameraet være på plass før du får sukk for deg.😉

  13. Ivar:
    De fargekombinasjonene gjør mye for et bilde. Den samme effekten kan man selvsagt også få ellers i året, men dette er tiden man kan finne slike motiver nesten over alt.

    Om sommeren finner jeg lettest kombinasjonen av slike kalde og varme farger når solen går opp eller ned… men da må jeg vende ryggen til solen og se på det den lyser opp. Siden jeg ikke akkurat er noen morgenfugl, er det helst tiden rundt solnedgang som er mest aktuell *ler*.

  14. Bjørn-Erik:
    Det er mitt favorittbilde også, men for helhetens skyld følte jeg det riktig å sette lyngen øverst.😉

    I dag skinner solen igjen. Hurra!! Gjett hvem som skal ut med kameraet om ikke så alt for lenge!!

  15. Flotte bilder…
    Jeg måååååå bare se å få kjøpt meg macro objektiv :O)

  16. Madeinnorway:
    Gjør det du.😉
    Jeg er sikker på at du kommer til å bli like glad i ditt macro-objektiv som det jeg er i mitt!
    Dette er bare toppen morsomt, og jeg er glad du liker resultatet fra denne turen.🙂


Legg igjen en kommentar

