Skip navigation

Svarttrost - Nikon D3, Tamron 200-500mm, f6, 1/800, ISO 200, Håndholdt

Det er ikke ofte vi har svarttroster som overvintrer her på Lambertseter i Oslo, men det har vi altså i år. Hvor mange de er vet jeg ikke, men jeg har i hvert fall sett tre av dem. I fugleboken min leser jeg at ellers i Europa er svarttrosten en av de vanligste fuglene i bebygde strøk. Slik er det ikke her i Norge hvor de vanligvis fører en mer tilbakegrukket tilværelse i skogen. De er som oftest sommergjester hos oss, men forholdsvis vanlig også om vinteren i milde kyststrøk på Vestlandet.

Flere gråtroster har også valgt å overvintre her i år.

Både gråtrosten og svarttrosten tilbringer mye tid sammen med spurvene ved Lambertseter senter. Det er sikkert lurt av dem, for der har de i hvert fall rikelig tilgang på mat. De som jevnlig forer disse spurvene har nemlig blitt oppmerksom på trostene og sørger for at de også får den næringen de så sårt trenger nå i vinterkulda.

Gråtrost - Nikon D3, Tamron 200-500mm, f6.3, 1/320, ISO 640, Håndholdt

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

10 Comments

  1. Jeg har også tre svarttrost i hagen her i vinter, til stor glede🙂 Det er nok ikke så skjeldent lenger med overvintrende, selvom jeg ikke så noen i fjor (det var nok også fordi jeg da ikke fora på bakken, det gjør jeg nå, pluss at fuglene «mine» etterhvert har lært seg å spise av materen)

    Nå venter jeg bare på at de skal starte å synge, det var så herlig her i fjor vår og høst for da sang de så vakkert.

  2. Flott post og pene bilder. De er i mindretall om vinteren, men artig når man får dem på besøk. Vi har to svarttroster som er faste gjester hos oss også. En gang i mellom slår de seg ned på brettet her og jager alle andre fugler, de vil gjerne ha maten alene :o)

  3. Det var en sjelden kar(er) å se på denne tiden av året ( i hvert fall her i området) Fine bilder. Likte spesielt det av svarttrosten. Et nydelig blåskjær over det. Koselig rett og slett🙂

  4. flotte bilder igjen, misunner deg dette å komme så tett innpå dem… her er de innom og borte igjen før jeg får blunka😉 Kanskje litt fuglemat hadde hjulpet🙂

  5. Jeg har lagt ut fuglemat her hjemme i forbindelse med all snøen, men jeg ser ikke en pip en gang. Kanskje jeg skulle ha begynt før?

    Det øverste bilde er knall. På det nederste er det noen greiner som forstyrrer litt.

  6. Anne:
    Selv har jeg ikke fulgt så mye med på hvilke av «sommergjestene» som velger å overvintre her på Lambertseter. Derfor må jeg støtte meg til de som i mange år har lagt ut mat til fuglene, og svarttrosten skal være en sjeldenhet her. Gråtrosten er noe mer vanlig. Uansett er det trivelig at de holder ut.🙂

    Jeg skulle gjerne ha hatt en matstasjon her jeg bor, for det hadde vært så hyggelig å kunne se fuglene fra vinduet. Frykter imidlertid at pusene mine hadde gjort kort prosess på dem. Derfor må jeg kose meg med fuglene på foringsplassen i skogen i stedet.

    I dag var det mye liv og røre der. Herr flaggspett fikk en rival, og selv noen av duene begynte å yppe med hverandre. Kanskje er det vårfornemmelsene som begynner å melde seg?

  7. Rune:
    Foreløpig har jeg ikke hatt svarttrosten ved matfatet på foringsplassen min, så jeg vet ikke hvordan de ville oppføre seg der. Kanskje spettmeisen hadde fått konkurranse om å være den øverste sjefen?

    Disse lever heldigvis i fredelig sameksistens med spurven og deler broderlig maten med dem.🙂

  8. Ivar:
    Jeg er sikker på at litt fuglemat hadde hjulpet. Hvis du henger opp noe, burde du sørge for at fuglene har en «ventekvist» å sette seg på. Sørg for at kvisten har fin bakgrunn og gode lysforhold, for det er på denne kvisten du sannsynligvis vil få de beste bildene.😉

  9. Thomas:
    Svarttrosten virket så frossen der den satt. Sannsynligvis var den også det. Dagen var nemlig kald og sur som få.

    Gråtrosten har jeg foreløpig i vinter ikke fått på skuddhold bortsett fra oppe i trærne. Ikke like enkelt å få særlig gode bilder da, men en vakker dag er den sikkert samarbeidsvillig den også.😉

  10. Morten:
    Det kan sikkert ta noen dager før de dukker opp. Du får ta tålmodigheten til hjelp. Når de først oppdager maten skal du se det blir mange storfine besøk.

    Foreløpig i vinter har jeg ikke møtt noen gråtroster som sitter åpent til. Dermed måtte jeg ta et av «oppe-i-treet-bildene» jeg har av den. Blir mye kvistkvast og rot da, men pytt.🙂


Legg igjen en kommentar

