Skip navigation

Steppesebra - Nikon D3, Tamron 200-500mm, f10, 1/1000, ISO 200

Det er nok ikke snø disse steppesebraene i Kristiansand dyrepark liker aller best. Derfor satt de nok pris på finværet og at solen riktig varmet denne dagen.

Alle sebraer har sitt eget unike mønster. Stripene gjør det lettere for sebraene å kjenne hverandre igjen, og kombinasjonen av mønsteret og bevegelse i flokken vil forvirre rovdyr.

Steppesebraer lever sammen i flokker. Flokken består av en beskyttende hingst, flere hopper og deres avkom.

Steppesebra - Nikon D3, Tamron 200-500mm, f10, 1/1000, ISO 200

 

Steppesebra - Nikon D3, Tamron 200-500mm, f10, 1/640, ISO 200

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

16 Comments

    • Maria Mytterist
    • Posted 15 februar 2009 at 11:59 pm
    • Permalink
    • Svar

    Nå gleder jeg meg enda mer til en tur i dyreparken til uken🙂

  1. Ikke helt det rette elementet for sebraer🙂

    Flotte bilder, også er de jo halveis kamuflerte da iallefall😉

  2. Maria:
    Jeg hadde en strålende dag der nede, så bare gled deg.🙂
    Du må imidlertid påregne en hel masse gåing siden det er anleggsarbeider både her og der. Selv valgte jeg de nordiske dyrene først. Det var ikke særlig lurt, for bortsett fra ulvene befant de seg stort sett i skyggen. Neste gang jeg skal nedover vil jeg nok i stedet prioritere dyrene som er på solsiden.

    Ønsker deg en flott tur Maria😀

  3. Ivar:
    Ja, om ikke annet så var de i hvert fall halvt kamuflert!😉

    Det var jo egentlig disse mer eksotiske dyrene jeg ville fotografere på snø. Ble ikke særlig mange bilder jeg tok av dem siden jeg stort sett oppholdt meg på skyggesiden i parken. Ved neste korsvei skal jeg sørge for å følge solen!

  4. Dette var et uvant syn😉 Jeg har sett sebraer flere ganger, men da i sitt naturlige miljø. Jeg syns sebraene har et utrolig vakkert mønster, som du har klart å fange like skarpt og flott som vanlig!

    • Maria Mytterist
    • Posted 16 februar 2009 at 10:53 am
    • Permalink
    • Svar

    Takk for tips!🙂

  5. Tante Grønn:
    Jeg er veldig lei meg for at jeg ikke fikk bilder av løvene på snø. Det var jo nettopp for å få det at jeg dro nedover. Får i stedet glede meg over at jeg i hvert fall fikk noen av afrikas dyr på norsk vinterføre.

    Visst er sebraen et vakkert dyr. Mener å ha lest et sted at det finnes flere typer av dem. Da jeg så disse trodde jeg derfor at den klart svarte/hvite var én type, mens den med mere brunt var en annen. Så feil kan man altså ta. På dyreparkens hjemmeside er nemlig bare steppesebraen omtalt.

  6. Maria:
    Bare hyggelig.

    Det var for resten «tvers-over-veiene» som var stengt da jeg var der.

    Så bør du også være oppmerksom på en utrydningstruet gås som oppholder seg nede ved «tigerens rike». Kanskje artig å få noen fine bilder av akkurat den. Selv fikk jeg bare til noen på lang avstand og fuglen ble litt «utbrent» hist og her i det skarpe lyset. Men pytt! Det kommer garantert flere og bedre muligheter.😉

  7. Fine pyjamasdyr. Fikk du tatt noen bilder av de nye gaupeungene?

  8. Morten:
    Jeg var en stund oppe hos gaupene for om mulig å se de små, men de holdt seg lenger oppe i innhegningen. Uansett var ikke fotoforholdene særlig gode. Til det var skyggene alt for dype. Tok likevel noen bilder av de større barna, men tror neppe resultatet blir noe å vise fram her. Får satse på bedre lykke neste gang.😉

  9. Artig å se disse dyrene i vårt vinterlandskap, kontrastene blir liksom så veldig store. Nesten rart de vil bevege seg i snø.🙂

  10. Nåååååå skjønner jeg hvorfor det er litt stille fra deg på vgb, du har det jo ramlande travelt kan jeg se🙂

    Likte veldig godt de litt «doble» kontrastene i disse bildene, og har hilst på fjellrev og trost på morrakvisten også.
    Akkurat nå sitter svarttrosten «min» på foringsplassen og gafler i seg brød som egentlig var ment for rådyra, men de dukket visst ikke opp i natt….

    Savner deg veldig på vgb, men legger denne i favorittlista mi, så det blir enklere å finne deg for fremtidige visitter🙂

    Tirsdagsklemmer fra MadJoy (Stolt, nybakt støttemedlemm av Norsk Ornitologisk Forening !)

  11. Rune:
    Det var dette med se disse dyrene i et vintermiljø som fikk meg til å ta turen til Kristiansand. Jeg klarte likevel å rote bort mesteparten av tiden i skyggen hos de nordiske dyrene. Typisk meg, men noen av de planlagte bildene fikk jeg heldigvis likevel.😉

  12. MadJoy:
    Jeg har ikke vært inne på vgb på en stund. Vil i hvert fall vente til det meste har falt på plass. Fremdeles mangler jeg i hvert fall ett innlegg, og det måtte selvsagt være NIB’et fra Akvariet i Drøbak. Så er formen slik at jeg ikke har overskudd til flere blogger. Her inne er det et mye roligere tempo, og det passer meg veldig godt.

    Så spennende med denne foringsplassen for rådyr da! Er veldig spent på om du har fått noen bilder av dem. Stikker innom litt senere.😉

    Du er jo litt av en ornitolog, så NOF må virkelig være rette stedet for deg. Grattis! Tror ditt ornitolog-hjerte vil glede seg over motlysbildene i innlegget jeg nå er iferd med å lage.

    Stoooor og god klem fra meg til deg.. er veldig glad du fant meg her inne😀

  13. Det här var läckert! Vitt och svart.

  14. Gärdsmygen:
    Takk skal du ha.🙂
    Det er artig å oppleve de mer eksotiske dyrene i vårt vinterlige miljø.


Legg igjen en kommentar

