Skip navigation

Sangsvane - Nikon D3, Nikkor 18-200mm, f13, 1/1000, ISO 200, Motlys

I finværet og kulda sist lørdag tok jeg og en fotovenn turen til noen mer landlige områder i Enebakk. Blant annet fant vi en elv som ikke var fullstendig dekket med is. Der hadde i hvert fall åtte sangsvaner slått seg sammen med stokkender og kvinender. Disse måtte vi selvsagt ta bilder av. Uheldigvis måtte fotograferingen foregå i motlys, og du verden så hardt lyset var den dagen.  Med høyeste «D-lightning» innstilt på kameraet ble det likevel relativt akseptable bilder.

Denne lille episoden viser at kampen om maten var stor blant disse fuglene.

Ved Østensjøvannet, hvor vi vanligvis fotograferer ender og svaner, har jeg foreløpig ikke sett sangsvaner. Derfor  kommer vi nok til å ta turen ut hit flere ganger. Da skal jeg gjøre et tappert forsøk på å kave meg gjennom snømassene slik at jeg  kan komme ned til elven fra den andre siden. Jeg skal også holde meg litt lenger unna elvebredden enn jeg gjorde denne gangen, for gjett hvem som klarte å trå gjennom isen *ler*. Hadde jeg ikke tatt på meg de nye super-vinterstøvlene mine, ville nok det ha satt en brå stopper for resten av turen. Støvlene var ikke helt vanntette, men selv i nesten -20 grader holdt jeg meg utrolig nok varm på bena!

Sangsvane - Nikon D3, Nikkor 18-200mm, f13, 1/1000, ISO 200, Motlys

 

Sangsvane - Nikon D3, Nikkor 18-200mm, f13, 1/1000, ISO 200, Motlys

 

Sangsvane - Nikon D3, Nikkor 18-200mm, f11, 1/1000, ISO 200, Motlys

 

Sangsvane - Nikon D3, Nikkor 18-200mm, f13, 1/1000, ISO 200, Motlys

 

Sangsvane - Nikon D3, Nikkor 18-200mm, f11, 1/1000, ISO 200, Motlys

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

18 Comments

  1. Fantastiska bilder på sångsvanen! Kul att du fått sådan action i bilderna. Att fotografera fåglar är inte lätt.

  2. Kampen for tilværelsen er hard når all mat er dekket av snø… For en historie! Og så flotte bilder! Jeg syns det ble veldig bra til tross for motlyset. Her er det jo uansett situasjonen og historien som er viktigst å få frem, og da kommer teknikken litt i andre rekke for meg. Hvis du hadde ønsket perfekt lys så hadde vi kanskje ikke fått sett dette 😉

  3. Virkelig verd å bli litt våt på beina for disse fotoene!

    Til bruk i en annen «setting» ville jeg croppet vekk buskene og endene på det øverste bildet. Jeg ser da for meg samspillet mellom den bølgende svanen helt alene innimellom de bølgene snø-dynene….

    Men utrolig flotte foto altså.

  4. Gärdsmygen:
    Jeg er veldig glad i å fotografere både fugler og dyr. Dermed blir det også mange fugleinnlegg her på bloggen.
    Det er ikke ofte jeg møter på sangsvaner. Derfor var det riktig trivelig å ta disse bildene.. motlyset til tross.
    Denne gangen ble det nesten bare «action-bilder» av fuglene. Skulle gjerne hatt noen «arts-bilder» også. Får satse på det neste gang.
    Glad du liker bildene, og for et herlig navn du har valgt. 😀

  5. Herlige bilder som dokumenterer det du skriver, lite mat som gir hard kamp om hver bit.

    Må smile litt for meg selv av det siste bildet der, kunne godt tenke meg å vite hva sangsvanen sier til anden som er i ferd med å trampe hardt i bakken ser det ut til. 🙂 Flotte bilder!

  6. Tante Grønn:
    Som du vet så er jeg ikke alt for opptatt av at bildene bestandig skal være perfekte. Om disse ikke er så teknisk bra så synes jeg likevel de har livets rett i og med at de viser litt av kampen for tilværelsen og miljøet fuglene lever i.

    Jeg tok ganske mange bilder av sangsvanene, så du skal ikke bli forundret om det kommer fler etter hvert.

  7. Svein:
    Jeg er enig med deg i at det første bildet i en annen setting ville gjøre seg bedre med croppingen du foreslår. Her er det imidlertid jakten på maten som er poenget. Derfor valgte jeg å gjøre det på denne måten akkurat her. Originalen ligger fortsatt godt lagret, så mulighetene er mange.

    Håper virkelig det lar seg gjøre å komme ned til elva fra den andre siden. Skulle nemlig mer enn gjerne kunne stå med sola i ryggen og fotografere disse svanene. 🙂

  8. Rune:
    Svanen jaktet virkelig hardt på brødskiva som andemor hadde sikret seg, men tror ikke den la merke til at brorparten av skiva brakk av. Det var faktisk anda i bakgrunnen som endte opp med den største godbiten.
    Ja, man kan mange ganger undres over hva de tenker om og «sier» til hverandre. Sangsvanen var nok temmelig sur akkurat her.
    For øvrig var det generelt mye lyd i disse svanene. I motsetning til knoppsvanene kvekket og prustet og pratet de nesten hele tiden.

  9. Kjempetøffe action bilder det her… Kampen om mat ser ut til å være temmelig heftig ja. Det siste bildet er bare knall da… svanen som strekker seg ut og skal kjefte litt ser det ut til 🙂

  10. For en flott serie!En beskyttene og kjærlig mor ser jeg!

  11. Ivar:
    Det er artig å fotografere når fuglene er i farta. På den annen side synes jeg litt synd på akkurat disse. Det så ikke ut til at særlig mange hjalp dem med mat, så jeg håper flere av mine fotovenner kommer til å besøke dem med jevne mellomrom. Da vil de i hvert fall få fylt magene sine.

  12. Light:
    Tusen takk skal du ha.
    Det er kanskje en beskyttende og kjærlig mor dette her… hvem vet?
    For meg virket det imidlertid som om svanen helst ville røve til seg den dyrebare brødskiven fra anda. Her er det nok prinsippet om den sterkestes rett som gjelder.

  13. Flott serie. Det siste bilde var utrolig kult. 🙂

  14. John:
    Glad du liker denne lille serien. Det er unektelig artig når det blir fart i sakene. 😉

    Slike uventede episoder er det som gjør at både fugle- og dyrefotografering blir ekstra spennende.. i hvert fall for meg.
    Jeg har tatt rimelig mange bilder ved Østensjøvannet de siste par årene, og det har gitt meg litt trening i å se når noe vil skje. Det kom jammen godt med i dette tilfellet også.

  15. Fine bilder, dette. Men hvorfor er det så «ille» med motlys? Er det ikke artig å eksperimentere med å ta «utradisjonelle» bilder også?

  16. Petter:
    Ja visst kan det være artig med motlysbilder også, men akkurat denne gangen skulle jeg mer enn gjerne ha hatt solen i ryggen. Dette var nemlig mitt første møte med sangsvaner, så jeg håpet å kunne få tatt noen fine artsbilder. Jeg fortviles imidlertid ikke, for det byr seg sikkert en anledning senere.

    For øvrig ville jeg slett ikke fått det fine lyset gjennom vingene i «flaksebildene» hvis ikke solen hadde stått der den gjorde. Aldri så galt så er det godt for noe! 😉

  17. Syns disse bildene var utrolig flotte jeg da! Liker både motlyset, fargene og hele historien! Er jo skikkelig action her! Det siste bildet er jo ubetalelig talende – selvom jeg ikke aner hva som blir sagt!

  18. Valkyrien:
    Jo da, bildene ble utrolig nok ok og den lille episoden som utspiller seg løfter dem enda litt. Så antar jeg det ville stått en del ukvemsord i en eventuell snakkeboble over svanen på det siste bildet *ler*.
    Nå sørget jeg for at den fikk noen skiver brød likevel da. Måtte jo takke for samarbeidet. 😉


Legg igjen en kommentar

