Skip navigation

Fuglekonge - Nikon D3, Tamron 200-500mm, f6.3, 1/800, ISO 200

Det er trivelig når fuglekongen besøker foringsplassen min i «Hundremeterskogen», men det er faktisk ikke helt enkelt å få fokus på denne bitte lille fjærballen. Dermed ender de fleste bildene opp i søppelkassen. Her ser dere noen av de få jeg har valgt å spare på.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Fuglekonge - Nikon D3, Tamron 200-500mm, f6.3, 1/800, ISO 200

 

Fuglekonge - Nikon D3, Tamron 200-500mm, f6.3, 1/800, ISO 200

 

Fuglekonge - Nikon D3, Tamron 200-500mm, f6.3, 1/800, ISO 200

 

Fuglekonge - Nikon D3, Tamron 200-500mm, f6.3, 1/800, ISO 200

12 Comments

  1. Utrolig flotte foto av denne karen! Nr. 4 er et nøste med fargespill og linjeføring, og et blikk som virkelig «fanger» en.

  2. Svein:
    Tusen takk skal du ha!

    Selv om jeg bare står et par meter unna fuglen med en 500mm, så er den et lite og vanskelig motiv. Dessuten er den nesten alltid i bevegelse og sitter sjelden på samme sted i mange sekundene. Derfor er det også artig når jeg får noen rimelig bra bilder av den.

    Fuglekongen er en uredd liten tater og setter seg gjerne bare cm fra meg. En vakker dag skal jeg dermed forsøke å fange den med macro-objektivet mitt. Tror det kunne bli artig.

    Selv om man ikke ser hele fuglen på bilde nr 4, så er det noe eget ved det.. jeg er enig med deg i det.🙂

  3. For en soet liten kar! Betydningen «lubben fjaerball» har aldri passet bedre enn i det foerste bildet😀

  4. Ithil:
    Den er søt denne fuglekongen. Jeg synes likevel den ser en smule sur og furten ut. Tror neppe den er det, for den koser seg skikkelig med all maten.😉

  5. Nydelige fuglebilder igjen! Liker godt bilde nr4, der blikket og den gule stripen på hodet kommer så godt frem.

  6. Tante Grønn:

    Tusen takk.🙂
    Det er noe med det fjerde bildet som gjør det litt spesielt. Selv kan jeg ikke sette fingeren på hva det er, men Svein gir kanskje den rette forklaringen.

    Jeg er veldig glad i å fotografere fugler (og dyr), og dermed blir det vel litt mange av denne kategorien her inne. Skal derfor prøve å bli flinkere til å fange andre motiver også.😉

  7. Jeg er veldig begeistret for fuglebildene dine og disse er ikke noe unntak. Flotte små nøster!

  8. Herlig liten fjærball, veldig flotte bilder. Han er ikke like enkel å få fanget på minnebrikken som mange av de andre🙂 Hadde han på besøk her i sommer og vet hvor kjapp han er i vendingen.

  9. Anne-Sophie:
    Det blir litt mange fuglebilder, så jeg er veldig glad du ikke går lei dem.🙂

  10. Rune:
    Fuglekongen er ikke bare kjapp i vendingen. Jeg synes det er vanskelig å få skikkelig fokus på ham i det hele tatt. Det henger nok sammen med at lysforholdene ikke har vært de aller beste i det siste og at jeg dermed får liten dybdeskarphet i bildene. Derfor må jo fokuspunktet settes på korrekt sted. Forsøker så godt jeg kan å fokusere på øynene, men de er jo så veldig små!!
    Morsomt er det uansett.🙂

  11. Fin liten fyr!🙂

  12. Corvus:
    Ja, ikke sant!
    Han var imidlertid den eneste av de «faste» som ikke dukket opp ved foringsplassen i dag. I stedet dukket det opp en annen og «ny» fugl. Jeg må imidlertid se litt nærmere på bildene for å finne ut hvilken art den tilhører.😉


Legg igjen en kommentar

