Skip navigation

Tåke - Nikon D3, Sigma 180mm macro, f13, 1/640, ISO 500

På lørdag var vi omhyllet av en tykk, tykk tåke her på Lambertseter. Det var nesten som å vandre i en sort/hvit verden. Derfor gjør jeg for ordens skyld oppmerksom på at dette er fargebilder!

Den hvite T-banen ble nesten usynlig, selv om jeg her sto rett over stasjonen den kjørte inn på…

Tåke - Nikon D3, Sigma 180mm macro, f11, 1/640, ISO 500

.. og den ellers så fargerike kranen virket nesten diskret mot himmelen.

Tåke - Nikon D3, Sigma 180mm macro, f16, 1/320, ISO 500

Egentlig er vel ikke disse bildene særlig spennende, men de dokumenterer i hvert fall væretforholdene. 🙂

Nå hadde det seg slik at jeg lastet ned Topaz Adjust på prøve i går kveld. Nedenfor ser dere effekten jeg fikk fram på de to øverste bildene ved å dra litt i spakene. Ikke døm for hardt. Dette er det første tapre forsøket.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Tåke - Nikon D3, Sigma 180mm macro, f13, 1/640, ISO 500

 

Tåke - Nikon D3, Sigma 180mm macro, f11, 1/640, ISO 500

14 Comments

  1. Det var litt av et spesialfilter du har brukt her 🙂 Modig gjort å legge ut disse. Som enkeltbilde er det mulig at det ikke er det helt store å ta et bilde i tåkehavet. Men som serie er de egentlig vakre, – og spesielt med de effektene du har fått lagt til nederst! Så bilder kan tas vellykket både i sol og regn, eller som her i tjukk tåke…. Pluss at tåkebildet «Fengselsfugl» fra igår også viser at tåke kan gi bra motiver. Eller simpelthen: Vellykket!

  2. Svein:
    Jeg ble oppmerksom på Topaz Adjust (som er en plug-in til PS) inne på Johns Fotoblogg. Brukt med måte synes jeg det kan gi fine effekter. Men… som med alt annet må man lære å bruke programmet på riktig måte.

    Ellers er jeg heldigvis ikke særlig opptatt av at bildene jeg legger ut bestandig skal være så «fine» eller «riktige», så jeg føler meg ikke spesielt modig for å ha lagt ut disse. For meg er nemlig fotogleden det aller viktigste. Dermed vil du finne både gode og mindre gode bilder her inne, og spesielt hvis jeg legger ut små serier. Da kan til og med et riktig så dårlig bilde dukke opp hvis det bidrar til «helheten».

    Glad du ikke dolket disse sønder og sammen. 🙂

  3. Det er noe magisk med tåke. Selv det velkjente ikler seg trolske dimensjoner. For eksempel en t-bane eller en kran. De blir plutselig noe fra en annen verden, fra eventyrene.
    Jeg likte også veldig godt leken din med effektene fra Topaz Adjust. Det ga en ekstra uvirkelighet til bildene.

  4. Jeg er nok langt fra den rette til å dolke noen 🙂

    Som du sikkert har skjønt: Det jeg egentlig med hvert eneste ord i kommentaren sier er at jeg likte bildene!

    Så når du i selve bildeteksten skrev «Ikke døm for hardt», så syntest jeg ikke det var rettferdig overfor fotoene dine. Der er noe eget og svært tiltalende ved dem. Diffust i dobbel betydning.

  5. Ståle:
    Tåkebilder kan bli skikkelig spennende. Blant annet har Selsius gitt oss flere gode eksempler på det. Jeg vurderte et øyeblikk å ta turen ned til sjøen for å ta bilder av noen «alene-trær» jeg vet om der nede.. men, latskapen lenge leve. Det ble en tur i nærområdet i stedet.

    I disse bildene blir alt kjent og nært visket ut og fremstår i en helt ny drakt. Jeg føler oppriktig at det burde ha vært mer liv i de øverste bildene. Derfor liker jeg nok best de to nederste som på en måte nesten virker som en blanding av foto og akvarell. Det var jammen morsomt å leke seg med dette. 🙂

  6. Svein:
    Når jeg nå leser svaret jeg skrev til deg ser jeg at det kan misforstås. Jeg oppfattet slett ikke kommentaren din som noe annet enn positiv. Siden jeg hadde forventet en del negative tilbakemeldinger (bli dømt både nord og ned), ble jeg derfor både overrasket og glad!

    Når du i tillegg syntes jeg var modig, så ville jeg bare forklare at jeg ikke tar dette med bildekvaliteten så veldig alvorlig. Til det kan jeg alt for lite, og jeg håper alltid jeg kan få beholde den fotogleden jeg føler i dag… uansett hvor mye jeg måtte lære i framtiden. Føler at vi i vår egen streben etter det perfekte bildet kan bli vår egen værste fiende og strengeste kritiker.

    Så tusen takk for oppmuntringen Svein 😀

  7. Jeg syntes bildene var stilige, det at man «nesten» ser hva som er på bildet gjør det enda mer av interesse. Gleder meg til du skal vise andre bilder med Topaz behandling på også 🙂

  8. Jeg likte serien din godt. Tåken gjør at stemningen nesten blir litt magisk. Togskinnene forsvinner i ingenting. Det er ingen bakgrunn, og man lurer nesten på om verden stopper der 😉

  9. Rune:
    Så hyggelig at du også ser noe i disse bildene. 🙂

    Foreløpig vet jeg ikke hvor mye jeg kommer til å bruke Topaz. Må nok teste det på ulike bilder før jeg bestemmer meg om jeg vil beholde det.

    Førsteintrykket er imidlertid veldig positivt, og Topaz ser i tillegg ut til å ha en fin støyfjerningsfunksjon. Det er for resten den og detaljfunksjonen jeg har brukt for å oppnå akkurat denne effekten.

    Bildene på hjemmesiden til TopasLabs synes jeg er litt for ekstreme. Da liker jeg mye bedre resultatene hos John og hans kone på «knips & nips». 😉

  10. Tante Grønn:
    Vet du, det var akkurat det jeg tenkte der jeg sto rett over T-banestasjonen… at skinnene forsvant ut i ingenting.

    Den tykke tåken fikk meg også til å tenke på Stephen King’s novelle «The fog», og jeg begynte å fantasere om hvilket uhyre som kunne befinne seg der inne i alt det hvite. Grøss og gru!!!! *ler*

  11. Syntes virkelig du har fått frem stemningen her. Vi hadde en strålende dag i går som du så men i dag har vi for det meste hatt tåke bortsett fra noen timer på dagen. Har man de rette motivene for hand så kan man få mange flotte bilder i tåkevær.
    Ser du har testet litt med Topaz. Både jeg og fruen elsker å bruke det. Det får frem utrolig mange detaljer i bilder og er fint å bruke til å lysne skyggepartier i bilder.
    Det Topaz har gjort her er å få frem litt detaljer å tåkehavet 🙂

  12. John:
    Det var inne hos deg og din kjære at jeg ble oppmerksom på Topaz. Liker så godt effekten dere har fått fram i mange av bildene. De er rett og slett nydelige! Hadde jeg gått rett til TopazLabs ville jeg nok ikke ha lastet det ned. Til det synes jeg eksemplene der er alt for ekstreme. Nåja, til sitt bruk er de sikkert ok de også. 😉

    Du har for resten helt rett. Jeg dro litt i spakene i detaljfunksjonen og dempet dem igjen i støyfjerningen for å få fram det jeg kaller «akvarell-effekten». Gleder meg til å finne ut hvordan innstillingene virker i forhold til hverandre og forstå det hele. Antar jeg vil få enda større glede av det når jeg snart også lærer å bruke layers!

    Noe av den samme effekten i TA-bildene ville jeg sikkert kunnet streve meg fram til i PS, men likevel tror jeg ikke resultatet hadde blitt like spennende.

    Sender en takk til både deg og fruen for at dere har gjort meg oppmerksom på TA! 😀

  13. Tåkebilder er spennende, de gir spillerom for fantasien… hva befinner seg bak der i tåkeheimen. Og Topaz filteret hjelper til med det iallefall i dette tilfellet. Likte disse jeg.

  14. Ivar:
    Her ble nok tåkeeffekten forsterket på grunn av all snøen som hadde falt dagen før. Alt fortonet seg faktisk svart/hvitt.
    Glad du også synes om dem. 🙂

    Kanskje jeg skulle vise dere noe av snøen også.. hmm? Tok nemlig noen bilder som kan fortelle litt om hvor mye det snødde i løpet av kort tid. Vi har faktisk ikke hatt så mye snø på 20 år som det vi har denne vinteren.

    Da forstår du sikkert at det gjør ekstra godt å se at sola endelig tærer på den… vann og sørpe eller ikke. Men akk, enda er det langt igjen til noe som ligner vår!


Legg igjen en kommentar

