Skip navigation

Nypeblader - Nikon D3, Sigma 180mm macro, f13, 1/320, ISO 500

Dette er et bilde som på mange måter irriterer meg. Det er noe med fokuspunktet som gjør at jeg ikke liker det. På den annen side liker jeg bakgrunnen og linjene det danner i forhold til motivet. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har vært på nippet til å slette det for å spare meg selv for flere irritasjoner, men så har jeg ikke hjerte til å gjøre det likevel.

Snodig hva et lite ubetydelig bilde kan stelle istand.  Har det samme virkning på dere?

(Før markøren over bildet for EXIF-info, og klikk for å se det i større format.)

4 Comments

  1. Sitter og humrer litt for meg selv her, jeg har noen slike bilder jeg også som jeg funderer meg grønn på. Personlig likte jeg bildet ditt pga linjene, kontrastene og det enkle budskapet.
    Men hvis jeg skulle forsøkt å endre noe på bildet, så ville det blitt å dofe ut bladet på høyre side og det røde på selve grenen, og kun hatt bladet på venstre side som hovedmotiv. Vet ikke, men kanskje? :o) Lykke til, håper ikke bladet ødlegger dagen din, hehe. Ha en fin helg!

  2. Rune:
    Du verden så godt å høre at det ikke bare er meg som har det på denne måten over enkelte bilder.

    Som du forstår så har jeg en svakhet for dette bildet, og jeg tror kanskje det vil slutte å irritere meg så veldig dersom jeg følger oppskriften din. At jeg ikke tenkte på dette selv! *stønn»

    Det er jo egentlig alle disse små feltene i fokus rundt omkring i hovedmotivet som er problemet.

    Godt jeg har dere!!😀 Tusen takk!!

    Ønsker deg også en strålende helg!

  3. Bildet irriterer overhodet ikke, men jeg forstår tanken din. Det er vel ihvertfall tre, kanskje flere, fokuspunkt i dette bildet. Mitt blikk fanges av det røde øverst i bildet samtidig som jeg trekkes mot det skarpe i det fremste bladet. Og så sniker tuppen på blad seg inn som et lite uromoment. Fargene er vakre som bare fy, og det samme er linjene. Men la meg si det sånn: hvis jeg hadde klart å få så mye ut av to små småvisne blad…🙂

  4. Ståle:
    Blikket mitt trekkes også opp til den røde stilken, og det er liksom ikke meningen her. Foreløpig har jeg ikke forsøkt å følge Runes oppskrift, men jeg tror faktisk den kan løfte bildet ganske mye.

    Egentlig var det tuppen av bladet som skulle ha vært i sylskarpt fokus. Der henger det nemlig to små fine dråper. De er jammen ikke særlig fine i dette bildet som dermed i realiteten er et bomskudd… men så er det disse fargene og linjene som appellerer.

    Ha en fortsatt finfin dag Ståle.. og tusen takk for oppmuntrende ord.🙂


Legg igjen en kommentar

