Skip navigation

Due - Nikon D3, Tamron 200-500mm, f8, 1/640, ISO 200

Da jeg i forrige innlegg hilste på duene la jeg også ut litt mat til dem på en solflekk i snøen. Siden den sedvanlige matmoren enda ikke hadde vært der med godsaker til dem, ble kampen om disse smulene ganske stor. Duene sto til og med oppå hverandre for å nå fram til maten. Selvsagt fikk de resten av det jeg hadde i posen med en gang jeg var ferdig med å ta bildene.

Jeg hadde håpet at duene ikke ville klynge seg sammen på denne måten, men jeg fikk i hvert fall en av dem alene. På noen av disse bildene ser dere for resten også hvor stor variasjon det er i fjærdrakten til disse fuglene.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Due - Nikon D3, Tamron 200-500mm, f7.1, 1/640, ISO 200

 

Due - Nikon D3, Tamron 200-500mm, f6.3, 1/640, ISO 200

 

Due - Nikon D3, Tamron 200-500mm, f6, 1/640, ISO 200090228-30a

 

Due - Nikon D3, Tamron 200-500mm, f6.3, 1/640, ISO 200

 

Due - Nikon D3, Tamron 200-500mm, f6.3, 1/640, ISO 200

12 Comments

  1. Flotte farger på disse krabatene. Blir altid imponert over metalliske farger i dyreriket. Flott fanget

  2. Framed and Shot:
    Det kan være litt vrient å få slike «kaos-bilder» til å funke. Jeg er ganske så fornøyd med disse i og med at jeg har klart å få bare én av fuglene i fokus mens de andre framstår avdempet rundt eller i bakgrunnen.

    Duer er nok ikke de mest interessante fuglene, men jeg synes likevel de fortjener å bli vist fram på en litt hyggelig måte. Egentlig er de jo pene. 🙂

  3. Veldig klare bilder. Duer er ikke akkurat mine favorittfugler, men de litt metalliske fargene i halsregionen er flotte. Men så det evindelige spørsmålet. Hvor er alle dueungene? Ser jo aldri dem.

  4. Så inmari flotte farger du fikk til i bildene dine – toner jeg bare elsker. Og med den rene, hvite snøen ble kontrasten kjempefin 🙂

    Og som Bjørn-Erik skriver: Veldig klare bilder 🙂

    Ha en finfin kveld 🙂

  5. Bjørn-Erik:
    Der sier du noe. Når jeg tenker meg om så kan jeg ikke huske å ha sett dueunger noen gang.
    Damen som forer disse duene snakker imidlertid ofte om ungene deres, så kanskje jeg senere på våren kan få tatt noen bilder av dem også. I så fall skal jeg vise dere. 🙂

  6. Lene:
    Jeg liker disse bildene mye bedre enn de av duene i forrige innlegg. Mye kommer nok av fargene (snø og skygge på snø), men også fordi det kreves adskillig mer for å få til bilder som dette. Innerst inne er jeg vel litt stolt over at jeg klarte det også. 😉

  7. Vakre! Du har fått frem fargene så fint!
    Duer setter jo sitt preg på byen og fortjener litt oppmerksomhet. 🙂

  8. Anne-Sophie:
    Få er vel så utskjelte som duene. Visst kan de være til bry, men de vil jo bare overleve.
    Her er de ikke til særlig sjenanse. Dermed får man en litt annen holdning til dem og ser at de faktisk er ganske fine.. og at de også fortjener å bli vist fram. 🙂

  9. Veldig flotte bilder, og måten fargen kommer til sin rett her liker jeg veldig godt. Utrolig hva litt mat kan gjøre, hehe.

  10. Rune:
    Her kan jeg love at maten ble borte nesten før jeg fikk sukk for meg. Det var ikke mange bildene jeg fikk tatt før alt var borte vekk.

    Jeg liker veldig godt skyggefull snø som bakgrunn i bildene. Blåfargen er så pen og gir en fin kontrast til hvit snø som forgrunn. Dessuten danner det som oftest en fin ramme rundt hovedmotivet.

    Er glad i disse bildene jeg. 🙂

  11. Veldig flotte disse også, Inger-Johanne. Det siste var kanskje det jeg falt aller mest for – på grunn av lyset som faller på hodet og den Inger-Johanne-lekre bakgrunnen du har utnyttet på en så fortreffelig måte. Igjen 🙂

  12. Ståle:
    Det var nettopp slike bilder som det siste jeg ønsket av duene, men det kom så alt for mange av dem på en gang.
    Blir så fin bakgrunn akkurat der. Fremdeles vil nok snøen ligge en god stund. Dermed får jeg nok flere muligheter.. hvis bare solen titter fram igjen.
    Takker og bukker igjen Ståle 😀


Legg igjen en kommentar

