Skip navigation

Ekorn (Erik) - f6.3, 1/1000, ISO 200

Forrige dagen, da jeg var borte på foringsplassen min og fylte opp med mat til fuglene, dukket endelig begge ekornene opp igjen. De hadde holdt seg borte så lenge at jeg fryktet noe alvorlig hadde vederfaret dem eller at de rett og slett hadde flyttet ut av den lille Hundermeterskogen. Derfor ble jeg veldig glad. Drømmen er nemlig at de skal bli kjærester og at de vil dukke opp på foringsplassen med barna sine litt senere på våren/sommeren.

Først ute var Erik. Like trygg og god som tidligere valgte han å nyte formiddagsmaten på taket av det lille foringshuset jeg har festet mellom stammene til noen småtrær. Meg brydde han seg slett ikke om. Stammene skjermer imidlertid så mye at jeg denne gangen valgte bare å kose meg med synet av ham. Bildene ville uansett ha blitt mindre gode.

Etter en stund dukket også NutteLisa opp. Hun har tydeligvis vært utsatt for et eller annet, for bare se på øret hennes!  En bit har blitt revet av. Hun var også mye mer sky, så hvem vet hva hun har vært utsatt for. Da hun ble var at jeg sto der, snatret hun iltert og forsvant inn i skogen igjen. Jeg får bare håpe hun blir tryggere på meg igjen etter hvert.

Ekorn (Nuttelisa) - f8, 1/800, ISO 320

 

Ekorn (Nuttelisa) - f9, 1/800, ISO 320

Jeg er fullstendig klar over at både kråker og skjærer kaster seg over matfatene så snart jeg forlater foringsplassen. Som oftest sitter de i trærne rundt om og bare venter med lengsel i blikket. Når de sitter såvidt langt unna, bryr jeg meg ikke om å fotografere dem. Denne dagen våget imidlertid en av skjærene seg ganske nært, og dermed benyttet jeg anledningen.

Skjære - f7.1, 1/800, ISO 320

Noen grønnfinker sjekket også ut foringsplassen, men holdt seg på trygg avstand av meg.  Dette er første gang jeg har sett dem i skogen. Derfor overrasker det meg litt når jeg leser i fugleboken min at grønnfinken ofte er den mest tallrike fuglen på foringsplassene. Fuglene jeg så virket ganske så skye, men jeg leser videre at de skal være ganske så tøffe og at de ofte truer andre fugler for å holde dem unna matfatet. Da skal de visstnok heve vingene og gape truende med nebbet. De gule feltene fuglen har på vinger og stjert virker dessuten som et varselsignal og forsterker trusselen.

Så vet jeg det. Bare tiden vil vise om grønnfinkene i Hundremeterskogen vil vise meg denne atferden.

Grønnfink - f6.3, 1/800, ISO 320

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og trykk for å se bildene i større format.)

36 Comments

  1. Så utrolig vakre bilder! Og du skriver så informativt.🙂 Ekorn er morsomme å se på. Stakkars lille, fått skadet øret sitt..😦 Grønnfinken er også en fin fugl! Takk for titten!🙂

    • Jeg er glad for at jeg fant på å sette opp denne foringsplassen.. nesten midt i Lambertseterkrysset. Ikke bare er det morsomt å fotografere fuglene, men det er også veldig artig bare å følge med på hva de foretar seg. Jeg har oppdaget at det er store forskjeller i væremåten innen samme art. Akkurat som hos oss egentlig. Noen er tøffe, noen er mer forsiktige, noen er beskjedne og noen er grådige.. og jeg har en liten mistanke om at noen av dem har meget høye tanker om seg selv.😉

      Bildet av grønnfinken er heller dårlig. Får håpe de våger seg næmere en annen gang.

  2. Velkommen tilbake til Erik og Nuttelisa! Jeg har også savnet dem her på bloggen🙂 Nok en gang flotte bilder av både ekorn og fugler. Får håpe Nuttelisa ikke er alt for preget av det som har skjedd, og ikke har blitt alt for sky. For hun er jo en nydelig fotomodell🙂

    • Nuttelisa tør nok opp etter hvert skal du se. Jeg får bare sørge for å legge mange fristende godsaker i matfatet hver gang hun nærmer seg, og la være å fotografere henne de første gangene hun våger seg helt fram. I stedet skal jeg stå musestille. Tror det vil gjøre susen.

      Med avrevet bit av øret eller ikke så er hun en herlig modell. Hvis hun skulle føle seg skjemmet av dette øret, kan jeg jo be henne snu den andre siden til. *ler*

  3. Fantastiske bilder! For en fin blogg du har – og fint med informativ tekst til bildene. Her kommer jeg innom igjen!

    • Så kjempehyggelig Anne!!
      Slike flotte tilbakemeldinger gir meg tonnevis av inspirasjon både til å fotografere videre og til å videreføre bloggen min. Tusen, tusen takk.. og selvsagt er du velkommen tilbake når du måtte ønske.😀

  4. Flotte naturbilder igjen fra denne kanten… ekorn er kule dyr det🙂

    • Jeg føler en viss «nærhet» til Erik og NutteLisa. Derfor ble jeg skikkelig glad når de begge dukket opp igjen etter å ha vært borte så lenge.
      Det er vel ikke akkurat glansbilder dette, men de viser i hvert fall litt av livet rundt foringsplassen min.😉

  5. Hold oss oppdatert på denne kjærlighetshistorien. Veldig fine bilder er det også🙂

    Tor

    • Blir det en romanse mellom disse to så kan du være trygg på at jeg skal vise dere. Jeg krysser alt jeg eier og har for at NutteLisa skal stille opp med barn litt senere.
      Jeg vet ikke når ekorn vanligvis får ungene sine. Kanskje bøkene mine kan fortelle noe om slikt. Foreløpig er det nok alt for tidlig. NutteLisa så i hvert fall ikke særlig gravid ut.

  6. Å kjære vene for noen vakre bilder! Snakk om blinkskudd!

    Ser jeg må ha meg en runde og kikke mer i denne bloggen ja!

    Ha en fin dag videre!

    • Tusen takk skal du ha!!
      Håper du finner noen andre bilder som også vil falle i smak. Jeg advarer imidlertid med en eneste gang.. det er mye fugler her inne. *ler*

      Kos deg videre i dagen og helgen du også Minon!

  7. Det er alltid morsomt og lærerikt å komme inn til deg. Flotte ekornbilder! Jeg ser de har blitt ganske brune allerede. Men hvordan ser du forskjell på kjønnene?

    • Både Erik og NutteLisa begynner så smått å få tilbake den fine rødbrune fargen sin, men fremdeles er de temmelig grå over ryggen.

      Det er ikke bestandig like lett å se hvem av dem som kommer. Hvis de er der begge to samtidig ser jeg at Erik er litt større enn NutteLisa. Ellers må jeg se buken for å være sikker. Ikke vanskelig å se forskjell da, og Erik viste seg villig vekk fram.😉

      Nå som jeg vet at det er NutteLisa som har flengen i øret blir det mye lettere å se forskjell på dem.

      • Jeg må inn for å se på hjerteknuserne dine igjen.🙂
        Jeg var mye ved Drammensfjorden tidligere da vi hadde hytte. Der var det et par ekorn som holdt til rett ved og de ble vant til oss. Vi matet dem ofte og spesielt med nøtter med skall på. La merke til at de gjemte flere av dem rundt på eiendommen, men jeg så aldri at de fant igjen lagerne sine.

        • Så hyggelig🙂

          Begge disse ekornene har gjemt massevis av nøtter i området rundt foringsplassen, men jeg har heller ikke sett at de har funnet dem fram igjen… bare at Erik fulgte etter og stjal NutteLisas nøtter etter at hun hadde gjemt dem. Sleip liten tass han Erik! Vi får håpe lagrene har kommet til nytte for noen andre i stedet.

          Har for resten lagt merke til at også spettmeisene lagrer mat i barksprekker. Sikkert til stor glede for trekryperne.

  8. Så flotte bilder! Nå ble jeg skikkelig nysgjerrig her så jeg må nok inn på bloggen og sjekke ut eldre innlegg også. Håper Nutte-lita kommer seg, er ikke lett å være vilt dyr, det er mange farer og denne gangen greide hun seg…

    • Det lille skogholtet disse ekornene holder til i er omgitt av ganske sterkt traffikerte veier på alle kanter. Dermed er det ikke bare naturens egne de må passe seg for.

      Håper du finner noe annet som faller i smak her inne.. og tusen takk!!

  9. Herlig post! Veldig flotte bilder, både i farger og dybde, og ikke minst en flott tekst🙂

    • I og med at begge ekornene dukket opp igjen, tenkte jeg det var greit å komme med en liten oppdatering fra foringsplassen min. Ble faktisk litt overrasket over at du liker teksten. Det er jo bare observasjoner og tanker jeg har gjort meg.
      Selv om det ikke skjer så veldig mye storslagent ved foringsplassen oppdager jeg likevel mye artig som foregår og som får meg til å fundere og forstå litt mer av fuglenes hverdag. Det er kanskje en relativt unyttig lærdom, men likevel veldig givende.

  10. Fantastiskt vackra bilder.🙂

    • Tusen takk skal du ha Marie😀

  11. Å guri for noen sinnsykt flotte bilder av noen vakre dyr… ekkorn er fasinerende skapninger, som jeg sjelden ser så mye av!!!

    • Det har blitt meg fortalt at våre nydelige ekorn ikke er så veldig hardføre og at det stadig blir færre av dem. Nettopp derfor ønsker jeg så veldig at Erik og NutteLisa skal bidra til å sikre etterslekten.

      Den gang jeg var liten synes jeg å huske at vi så ekorn nesten over alt. Slik er det ikke lenger. Disse to er faktisk de eneste jeg har sett her i området.

      Skikkelig hyggelig med denne trivelige tilbakemeldingen!

  12. Nydelige bilder!
    Særlig ekornene, vi har også ekorn i hagen, men jeg har ikke klart å ta noen gode bilder av dem enda.
    Takk for titten.

    • Så heldig du er som har ekorn i hagen! Visst kan de finne på mange rampestreker, men det må være riktig trivelig likevel å ha dem som nærmeste nabo. Hos meg hadde de neppe slått seg ned i og med at jeg har katter. Disse to holder dermed til i et lite skogholt på Lambertseter.

      Hvis du finner en egnet plass med tanke på fotografering, får du legge ut noen nøtter til dem. Da ordner det seg nok med mange gode bilder!! Lykke til.🙂

  13. Hallo IJ svensken/monsterfar her. Har ikke vært inne så mye på slutten men skal bli bedre. Så synes jeg bildene dine er helt fantastiske, og gleder meg til og lese mer. masse klem fra meg til deg. ps har mista tlfnr ditt. kan ikke du sende en sms eller mail til meg så vi kan ordne en liten fototreff sammen.

    • Hei på deg H😀
      Har nettopp sendt deg en sms, og vil veldig gjerne ta en fototur bare sola titter fram igjen.. og det synes jeg den snart bør gjøre!!
      Vi får pønske ut hvor vi vil «jakte». Østensjøvannet er bestandig morsomt.😉

      Gi hele monstergjengen en god klem fra meg!!

  14. fantastiske bilder (som alltid). veldig misunnelig på den linsa di da… hehe

    Grønnfinken flyr gjerne i flokk om vinteren, så når de nå først har oppdaget foringsplassen din så vil du nok kunne se horder. Det er faktisk den mest tallrike fuglen her nede hos meg, stort sett i flokk, men av og til bare en par-tre. Men, det kan jo være at det er litt for tett inni skogen din? at den trives bedre i hagelandskap.

    • Jeg har bare sett et par tre grønnfinker så langt i vinter og alle ved foringsplassen. Riktignok er dette en liten «skog», men den er relativt åpen og det er gressbakker og hager like over veien. Håper de som er i Hundremeterskogen våger seg innpå om ikke så alt for lenge. Hadde vært fint med et par ok nærbilder bilder av disse fuglen også.

      Hvis jeg ikke tar helt feil må vel dette være en hunnfugl. Har bilder av en annen som er mye mer fargerik (nesten knall gul) og derfor antagelig en hann.
      Vet du for resten hvorfor denne har slike hvite flekker på hodet? Det hadde nemlig ikke hannen og heller ingen av de fuglene jeg har sett avbildet.

      Jeg vet å sette pris på denne optikken, og dessuten setter jeg stor pris på slik informasjon gir her! Tusen takk!!

  15. jeg er ingen ekspert, men jeg vil nok si at den du har der er en hanne, hunnen er så langt jeg kan forstå brun bare med noen gul-grønne striper. Men alt i alt så er det stor fargediferanse på de som henger ut her nede hos meg, og nå blir de vel gradvis grønnere fremover tror jeg.

    Hehe, hadde jeg vært friskere så kunne du ha tusla bort hit og sitti på benken i solveggen og fotografert, her er de nesten hele dagen og om jeg holder meg i ro så kan jeg lett være fem meter fra uten at de bryr seg. Jo færre de er jo nærmere kan jeg komme. Jeg får dog ikke tatt så gode bilder som jeg ønsker, for de sitter gjerne inni blandt grenene, og autofokusen finner ikke frem, og så langt har jeg ikke lykkes med manuellsøking heller.
    Desuten er det jo brysom snø over alt… gleder meg til det blir masse sol og bar bakke så jeg kan bevege meg fritt igjenn🙂

    • Jeg tror du har rett! Når jeg titter i en annen bok ser jeg at det bare er hannen som har knall gul vingekant, mens hunnen er blekt gul der. Denne er unektelig skarp gul på vingene.

      Var bortom foringsplassen i dag, men så ikke noe til grønnfinken. I det hele tatt var det veldig stille der. Småtassene var nok mer opptatt av å kurtisere enn å spise.😉

      Det er ikke lett å finne fokus hvis småfuglene sitter inne mellom kvistene. Da må man i hvert fall velge å fokusere etter senterpunktet. Slipper unna mye frustrasjon på den måten. Hvis du ikke allerede bruker senterfokus så kunne du jo prøve om det fungerer bedre.

      Dersom du blir friskere før grønnfinken forsvinner igjen, så sitter jeg mer enn gjerne på benken i solveggen sammen med deg og fotograferer dem. Høres innmari trivelig ut.

      Enn så lenge får vi trøste oss med at det smelter litt unna hver dag som går!🙂

  16. stakkars NutteLisa Pettersen…..

    flotte bilder dahh….

    • Hei på deg Bt!!
      Kjempekos at du stakk innom her.😀

      Lurer på hva som har skjedd med NutteLisa. Vi får nok aldri vite det, men noe heftig må det ha vært siden en bit av øret er revet av. Kanskje hun har vært utsatt for en hund eller en rev?

      Jeg ble i hvert fall veldig glad for å se dem begge igjen etter så lang tids fravær!

  17. Å, så flotte bilder! Ekorn er så søte og samtidig flotte med den buskete halen. Og raske! Er imponert over at en av dem lar deg være så nær.

    • Senhøstes godtok de begge at jeg sto et par meter unna med kameraet mitt. Erik var som før, men NutteLisa ble illsint da hun oppdaget meg. Krysser fingrene for at det ordner seg etter hvert.

      Etter at de var innom har jeg sørget for at det er nok av nøtter til dem på foringsplassen. Kanskje det hjelper på humøret til NutteLisa etter hvert.😉

      Gla du liker bildene mine.. og tusen takk skal du ha!


Legg igjen en kommentar

