Skip navigation

Grågås - f10, 1/1000, ISO 320

Noen ganske få grågjess overvintrer ved Østensjøvannet hvor tilgangen på mat er relativt stor hele året. Nå er vi imidlertid inne i den perioden da de fuglene som forlot landet i august-september begynner å vende tilbake. Veldig mange av dem har tilbragt vinteren i Marismas de Guadalquivir i Spania. Det er dermed litt av en tur de legger ut på. Et par måneder kan den ta.

Grågås - f10, 1/1000, ISO 320

Jeg har foreløpig ikke opplevd grågjess som har hekket ved Østensjøvannet. De foretrekker nok små øyer og holmer nede ved fjorden i stedet, blant annet på Gressholmen hvor man kan se de nydeligste dununger fra tidlig i mai. Jeg antar derfor at alle de som oppholder seg ved Østensjøvannet er relativt unge fugler. Grågåsa hekker nemlig ikke før den er rundt tre år gammel.

Tenk at denne fuglen for en del år tilbake var utrydningstruet her i Skandinavia. Gåsestek var ettertraktet, og spesielt om sommeren i mytetiden og før ungene var flyvedyktig ble det jaktet intest på dem. I Sverige mener man at de siste rester av grågåsbestanden ble berget nettopp fordi denne jaktformen ble forbudt.

Grågås - f10, 1/1000, ISO 320

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

20 Comments

  1. Det var utrolig flotte fuglefotos.
    Jo, det er vel ikke så lenge før disse skrikende V-formasjonene passerer over hodene våre her også. Verst er det når de kommer andre veien i begynnelsen av august, for da nærmer tiden seg for å bli kald på beina igjen….

    • At fuglene begynner å vende tilbake til Østensjøvannet er et sikkert vårtegn, og mitt hjerte gleder seg.
      Foreløpig har bare noen ganske få ankommet, men likevel..!
      Jeg klarer ikke å tenke på høsten enda. Først må vi jo få lov til å bli varme på beina igjen. *ler*

      Så de passerer over hos deg allerede i begynnelsen av august? Ved Østensjøvannet samler de seg i store flokker og drar først uti september. På den tiden skal jeg love deg det er liv og røre der nede. Luften vibrerer nærmest av spenning og reisefeber.

      • De er oppe i høyde med småflyene, så jeg kan jo ikke helt vite arten da. Sist sommer dro faktisk den første flokken jeg så nedover igjen allerede i slutten av juli. Men enig, nå var det ankomsten som er i vente🙂

        • Grågåsa myter gjerne i juni-juli, så det kan godt hende at flere av dem begynner ferden sørover så snart de er flyvedyktige igjen. Ser i boken min at trekket gjerne foregår i august-september.

  2. Flotte fuglefotografier! De ser ut som de står og snakker med vingene.
    Når det gjelder hekking, har et par-tre par hekket i Frognerkilen de siste årene. De blir jaget bort av Kanadagåsa hver gang og må forflytte seg.

    • Det er så trist å se når fuglene må forlate reder med egg. Måtte de få overtaket på Kanadagåsa i år.. eller etablere seg på et tryggere sted.

      I de senere år har bestanden av Kanadagås blitt regulert ved Østensjøvannet. Dette gjøres ved å punktere en del av eggene. Fra å være «oversvømt» av slike gjess er heldigvis antallet nå mer i balanse.

      Jeg har «stekket» vingene ganske kraftig her, men synes bildene har noe ved seg likevel… og ja, det ser faktisk ut som om de snakker med vingene. Kanskje forteller hvor glade de er i hverandre.😉

  3. Dette er yndlingsfuglene mine. Disse bildene får meg til å savne det at vi hadde gjess i haen her for noen år siden. Men akkurat i vinter har det ikke gjort så mye iom at det er så mye snø!

    • Så artig det må ha vært å ha dem i hagen og kunne observere dem hele dagen. Kan tenke meg du lærte mye om dem da, og fikk mange fine bilder.
      Du får ta deg en tur til Østensjøvannet i stedet. Der begynner de å bli temmelig våryre nå.😉

  4. Så vackra de är!!! Vad duktig du är på att fotografera. Vilka bilder. Ekorrarna var ju för söta! Jag kommer absolut tillbaka.

    • Jeg synes det er veldig morsomt å fotografere fugler – både store og små. Spesielt er det spennende å jakte på «episoder» ved dette vannet. Konsentrasjonen av fugler er stor der nede, og da skjer det mye nå om våren.

      Veldig glad du liker bildene mine.. tusen takk skal du ha!🙂

  5. Fine bilete! Likte spesielt det første.🙂

    Sv: Ja, huff, eg misunnar dere ikkje all snøen. Syns det kan bli vår over heile landet no.

    • Heldigvis smelter det unna mye nå i mildværet. Tenkte idag at jeg kanskje kunne finne noen snøklokker hvis jeg leter på de rette stedene. Titter solen fram i morgen også skal jeg sette macroen på apparatet og se om jeg har rett.😉

  6. Flotte bilder! Kanskje de forteller hvor langt de har flydd ved å bruke vingene?🙂 Et godt tegn på en lysere og varmere årstid, herlig.

    • Det er godt å se at fuglene vender tilbake og at den våryre stemningen begynner å gjøre seg gjeldenede ved vannet.
      Nå venter jeg på at knoppsvanene skal komme. Det kommer gjerne flere par, men vanligvis er det bare ett par som blir værende. Kampen de fører om vannet er utrolig artig å fotografere!!

  7. Gosja meg så flott et bilde.
    Mmm, det er merkelig å fatte hvilke distanser disse fuglene faktisk flyr, det er ikke småtterier.

    • Det er ganske utrolig å tenke på at fuglene flyr så langt, og at mange av de andre flyr enda lengre!! Enda mer fantastisk synes jeg det er at de finner veien.
      Glad du liker bildene Siw Aina!

  8. Flotte bilder, det er morsomt å se dem strekke på vingene, kanskje det er for å løse litt opp etter en lang flytur🙂

    Flotte og skarpe.

    • Ja, kanskje de løser opp stive muskler?

      Det er mye våryr flaksing ved vannet nå om dagen, og gutta passer godt på damene sine. Ellers ville nok jentene vrake dem for en stautere kar. Gutter som jakter på en make er det nemlig mange av.😉

  9. Så flott opplysning! Nå lærte jeg meg noe nytt. Har dårlig samvittighet for at jeg ikke har vært ved Østensjøvannet den siste tiden. Men nå kommer en vakker tid ja🙂 Det er så godt å se de kommer tilbake på våren. Godt at de er fredet :)De er flotte fugler!!

    • Foreløpig behøver du ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke har vært ved Østensjøvannet på en stund. I hvert fall ikke med tanke på at du har gått glipp av vårlig aktivitet. Den er nemlig helt i startgropen. Dessuten er det ikke lenge siden de ble ferdige med gravinger under brua. Fremdeles er det gravearbeider der nede, men det som foregår under selv vannet ser ut til å være ferdig.. og godt er det.

      Litt uti april er nok aktiviteten på topp. Da er vi en gjeng som ofte samles ved gressbanene om ettermiddagen/kvelden. Hadde vært veldig kos om du også kom. Vi har det riktig så trivelig! Jeg er der ofte hele dagen. Dragningen mot vannet og alt som foregår der nede er nemlig så stor at jeg nesten blir rotfast! *ler*


Legg igjen en kommentar

