Skip navigation

Snøklokker - f22, 1/100, ISO 200

I dag lette jeg etter våren, og jeg fant den!!!

Gjennom snøen som lå knedyp på gresset, kavet  jeg meg inn til en lun solvegg.. og der, der lyste både krokus og snøklokker mot meg. Dermed er jeg overbevist. Våren har endelig kommet hit til Lambertseter!!

Snøklokker - f22, 1/100, ISO 200

 

Snøklokker - f22, 1/100, ISO 200

 

Krokus - f9, 1/100, ISO 320

 

Krokus - f20, 1/100, ISO 800

 

Krokus - f14, 1/100, ISO 800

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

22 Comments

  1. Oi, oi, oi for noen herlige farger. Hvor i alle dager har du klart å finne disse i det endeløse hvite landskapet som dekker landet nå.

    Tusen takk for flotte farger. Det er en påminnelse om at det forhåpentligvis snart er vår🙂

    • Som den evige optimist jeg er har våren kommet når jeg finner de første krokusene.
      Rundt her på Lambertseter er det meste fremdeles dekket av dyp og tung snø, men inntil noen ganske få lune solvegger har snøen smeltet og gitt rom for våren. Herlig!!

  2. Hallelujah! Det var sannelig på tide at våren kom!
    Fin dybdeskarphet og detaljer i de fire siste bildene🙂

    • Ikke sant Ithil!!
      Overveldet av en jublende våryrhet og glede bydde jeg meg ikke så veldig om innstillingene idag. Justerte bare ISOen i forhold til om det var overskyet eller ikke. Dermed er det vel i grunnen bare flaks at resultatet ble såpass.
      Får ta en tur tilbake til bedet når krokusene står i full blomst og konsentrere meg litt mer da.😉

  3. Flott vår motiv. Det hvite i blomstene ser så utrolig rent ut. Det er slikt som utløser lengselen etter «gamlelandet».

    • Det er ofte slike små ting som får lengselen til å trenge seg fram. Jeg opplevde det mange ganger selv i den perioden jeg bodde i utlandet. For meg var det gjerne bilder av knallblå himmel som utløste denne lengselen.

      Ikke trivelig å savne gamlelandet, men du verden for en lykke det er å finne de aller første vårblomstene!!

      Sender en god bamse-trøste-vårklem🙂

  4. Vilken skärpa!

    • Jeg har en Sigma 180mm macro som er jeg veldig, veldig fornøyd med. Den er sylskarp.. av og til nesten for mye av det gode.
      Egentlig er den hensiktsmessig i mange ulike sammenhenger.. ikke bare til macro. Jeg har faktisk ofte brukt den til fuglefotografering også.

  5. Herlige farger og flotte bilder… så får vi bare håpe våren kommer her og😉

    • Du aner ikke for en glede jeg følte da jeg tok disse bildene Ivar! Tenk endelig å se farger igjen.😀

  6. Dermed ligger dere godt an i løypen før vårjevndøgn – alt på plass og i rute🙂

    • Det er ikke helt på plass enda sånn generelt sett, men akkurat her i denne solveggen er våren i rute.😉

  7. Nei, så flott. Det hadde jeg ikke trodd i dag. Her ligger snøen over alt!

    Du har tom fått med litt spindelvev på det ene bildet, snart yrer det av liv i Norge.

    • Snøen ligger over alt her også Morten, men kanskje du kan finne krokus og snøklokker hvis du ser riktig nøye etter inntil lune solvegger.. slik jeg gjorde.

      I denne solveggen er det nok ikke bare plantene som har våknet til liv. En og annen doven flue var på ferde, og tydeligvis har en liten edderkopp også våknet.

      Dessuten ankommer det stadig flere fugler ved Østensjøvannet. Det er kanskje det sikreste tegnet på at den riktig fine fårtiden er rett om hjørnet.

  8. Våren viser seg stadig vekk nærmere våre breddegrader nå🙂 Veldig flotte bilder! Kan se for meg at du koste deg en masse når du tok bilder av disse…🙂

    • Visst koste jeg meg Rune. Jeg smilte nok fra øre til øre der jeg holdt på!

      Så langt tilbake jeg kan huske har jeg lidd meg gjennom den kalde årstiden. Først etter at jeg begynte å fotografere har den blitt lettere å holde ut.

      Nå kribler det i hele meg med tanke på alt det flotte vi har i vente!🙂

  9. bilder av håp…..

    takk🙂

    • Bare hyggelig Bjørn.
      I dag har jeg vært en tur innom botanisk hage i finværet. Håpet å finne noen der også, men foreløpig var det bare trollhasselen blomstret. Den hadde til gjengjeld besøk av insekter. Dermed fikk jeg i hvert fall tatt årets første macrobilder av levende insekter. Ikke værst bare det.🙂

  10. Godt å lese. Begge disse blomstene har vært her en stund, men jeg syns så absolutt at det er på tide at dere fikk del i herligheten også🙂
    Nydelige farger, Inger Johanne. Du bruker lyset så godt. Og så har du jammen meg fått med deg årets første spindeltråder på bilde nr 4.
    God vår til deg!

    • Vi fortjente virkelig noen vårtegn, for denne vinteren har vært både snørik, kald og lang!! Nå smelter det imidlertid unna som bare det, men fremdeles er det myyyyye snø som skal bort før våren virkelig kan eksplodere.

      Der blomstene titter fram våkner også insektene. Ingen tvil om det.

      Da jeg på torsdag besøkte Cirkus Arnardo, benyttet jeg samtidig anledningen til å ta en tur i Botanisk Hage som ligger rett over gata. Midt i et hav av hvit snø blomstret en enslig liten trollhasselbusk.. og jammen var det ikke flere små fluer der også. Herlig!!

      Vi får nyte våren hver på vår kant Ståle.. og nyte den til fulle😀

  11. Nææææh! Er våren kommet til Oslo? Jeg har ikke funnet noen slike vårtegn ennå.. men så har jeg ikke vært så flink til å lete heller da..😉 Du har vårflaks med deg, flink er du, som får øye på både en vårens første blomster og en sjelden fugleart!! Gratulerer!🙂

    • Visst har den det Viola, og i dag fotograferte jeg hestehov også. Du får nok ha øynene bedre med deg du. *ler*

      Jeg tror ikke den gåsa er så veldig sjelden generelt sett, men den er meget sjelden å se ved Østensjøvannet… hvis den i det hele tatt er sett der.😉


Legg igjen en kommentar

